رشد شیائومی در بازار مچبندهای هوشمند باعث شد تا این شرکت برای اولین بار اپل و هواوی را پشتسر بگذارد و صدرنشین سراسر جهان شود.
به گزارش تکناک، بازار جهانی مچبندهای پوشیدنی در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ شاهد تغییر قدرت چشمگیری بوده است. شیائومی با ثبت رشد سالانه شگفتانگیز ۶۱ درصدی، رقبای دیرینه خود، هواوی و اپل را پشتسر گذاشته و برای اولین بار جایگاه نخست عرضه جهانی این محصولات را ازآنِ خود کرده است.
گزارش مؤسسه تحقیقاتی Omdia نشان میدهد که مجموع عرضه جهانی مچبندهای هوشمند با ۱۳ درصد رشد سالانه به ۵۰/۲ میلیون واحد رسیده است که از تقاضای پایدار در این بازار حکایت میکند. در این میان، هواوی در جایگاه دوم قرار گرفته است؛ درحالیکه اپل با وجود سلطه چندینساله بر این بازار، به رتبه سوم سقوط کرده است.
موتور محرک این رشد چشمگیر برای شیائومی استقبال گسترده از پوشیدنیهای اقتصادی مانند سری شیائومی بند (Xiaomi Band) و ردمی بند (Redmi Band) بوده است. به نظر میرسد کاربران در سراسر جهان بهدنبال دستگاههایی با قابلیتهای هوشمند و ردیابی تناسباندام هستند؛ اما به پرداخت هزینههای سرسامآور ساعتهای هوشمند پرچمدار تمایلی ندارند.
تحلیل عمیقتر Omdia دوگانگی جالبی را در بازار آشکار میکند. درحالیکه مچبندهای ساده و اقتصادی حجم اصلی فروش را تشکیل میدهند، ارزش مالی بازار همچنان حول ساعتهای هوشمند گرانقیمت متمرکز است. طبق آمار ساعتهای هوشمند فقط ۳۲ درصد از کل عرضهها را در این سهماهه به دست آوردند؛ اما ۶۹ درصد از کل ارزش بازار را تولید کردند. این آمار نشان میدهد که گرچه تعداد کمتری از افراد ساعتهای هوشمند میخرند، حاضرند برای آنها هزینه بسیار بیشتری بپردازند.

به نقل از گیزموچاینا، این روند شرکتها را به بازنگری در استراتژیهای خود وادار کرده است. رقابت دیگر صرفاً بر سر مشخصات فنی نیست؛ بلکه بر سر ایجاد اکوسیستمهای یکپارچه است که کاربران را در دنیای یک برند نگه میدارد. شیائومی با استفاده از سیستمعامل HyperOS، پوشیدنیهای خود را به شبکه گستردهتری از دستگاههای هوشمندش متصل میکند. هواوی نیز با اپلیکیشن Huawei Health، اکوسیستم سلامت جامعی شامل سختافزار و تحلیل داده و خدمات اشتراکی ایجاد کرده است.
در این میان، اپل افت ۱ درصدی را در عرضه تجربه و سامسونگ رشد ملایمی را ثبت کرده است. نکته مهم حضور شرکت هندی Noise در فهرست پنج شرکت برتر است که نقش روزافزون بازارهای نوظهور در این رقابت جهانی را برجسته میکند. پیام گزارش Omdia واضح است: آینده بازار پوشیدنیها در گرو اکوسیستمهاست، نهفقط گجتها. شرکتی پیروز خواهد شد که بتواند کاربران را برای طولانیترین زمان در دنیای خود نگه دارد؛ استراتژیای که شیائومی حداقل درحالحاضر بهخوبی آن را پیادهسازی کرده است.