شرکت یاماها به تازگی موتورسیکلت الکتریکی جدید خود به نام XE4 را با هدف ارائه عملکرد بالا در شرایط آفرود معرفی کرده است.
به گزارش تکناک، این موتور خاکی (دِرتبایک) الکتریکی با طراحی سبک و قابلیتی که برای آفرود بهینه شده است، همچنین به دلیل استفاده از موتور الکتریکی بیصدا و بدون آلایندگی، میتواند برای علاقهمندان به موتورسواری در طبیعت و مسیرهای خاکی، انتخاب جذابی باشد.
موضوع قطعی این است که موتورسیکلتهای الکتریکی خاکی در نهایت جایگزین موتورسیکلتهای بنزینی خواهند شد. در همین راستا کیت XE4 توسط Xtreme Electric MX (XEMX) طراحی شده است و یک کیت نصب سریع میباشد که موتورسیکلتهای Yamaha 250 و ۴۵۰ YZF/YZFX را به موتورسیکلتهای برقی پرقدرت تبدیل میکند.
شرکت XEMX دو کیت تبدیل جداگانه (XE2 خنکشونده با هوا و XE4 خنکشونده با مایع) برای موتورسیکلتهای YZ250F و YZ450F یاماها تولید میکند، اما در حال حاضر فقط پیشسفارش برای مدل XE4 را میپذیرد.
این کیتها نیز به سال تولید خاصی محدود هستند، چرا که تنها مدلهای 2014-2019 برای YZ250F و مدلهای 2014-2018 برای YZ450F با این کیتهای نصب سریع سازگار خواهند بود.
موتورسیکلت یاماها YZF به دلیل پیکربندی موتور معکوس خاص خود که قدرتی بینظیر نسبت به سایر تولیدکنندگان ایجاد میکند، سالها در مسابقات حرفهای MX یک پلتفرم قوی بوده است.
در این کیت، موتور IC موتورسیکلتهای یاماها با موتور XE4 جایگزین میشود. این کیت دارای یک پمپ ۱۲ ولتی برای پمپاژ مایع خنککننده است، که موتور الکتریکی را با استفاده از رادیاتور اصلی YZF خنک نگه میدارد و XEMX معتقد است که این کار در یک روز انجام میشود.
علاوه بر این، موتورسیکلت الکتریکی XE4 دارای یک سیستم تعویض سریع باتری است، که بسته باتری را در مدت چند ثانیه در میآورد و دوباره نصب میکند.
این بستههای باتری ۷۲ ولتی میتوانند تا ۶۰۰ آمپر و ۴.۳ کیلووات ساعت انرژی تولید کنند. شرکت XEMX محدوده یا تخمین دوام را ارائه نمیدهد، اما میدانیم که Stark Varg وحشی و پرقدرت تا ۶ ساعت از بسته ۶.۵ کیلووات ساعتی خود استفاده میکند، بنابراین میتوان فرض کرد که XE4 بیش از چهار ساعت سواری خواهد داشت، البته اگر به آرامی استفاده شود.
با خروجی ۵۸ اسب بخار، شما هیچ قدرت اوجی را نسبت به Yamaha YZ450F 2023 با ۵۹ اسب بخار از دست نمیدهید و هر کسی که با یک موتور الکتریکی سواری کرده باشد میداند که گشتاور آن فوری و فوقالعاده خواهد بود.
این موتور دارای یک موتور محوری شار است، که روی یک روتور با روکش فیبر کربن و بلبرینگ سرامیکی کار میکند.
این موتورسیکلت الکتریکی دارای سه حالت سواری قابل تنظیم، ترمز بازتولید اهرمی، ترمز بازتولید خودکار، همچنین یک دنده معکوس است.
همچنین یک بلندگوی اختیاری وجود دارد که اگر صدای موتور الکتریکی برای شما کمی بیروح به نظر برسد، صدای موتور جعلی تولید میکند.
شرکت XEMX کیت کامل موتور A را با قیمت 6,995 دلار آمریکا و باتریهای تعویض سریع را با قیمت 3,295 دلار آمریکا برای هر کدام ارائه میدهد.
پیشسفارش برای موتورسیکلتهای کامل سفارشی XE4 نیز علاوه بر کیتهای تبدیل برقی باز است. موتورسیکلتهای کامل حدود 12,950 دلار آمریکا هزینه خواهند داشت و آنها در رنگهای آبی و خاکستری موجود هستند.
در آوریل امسال، شاون کلارک در مسابقه Daytona Dirt Riders Alligator Hair Scramble با XE4 مقام اول در دسته 30+ و مقام هفتم کلی را کسب کرد. سپس در ماه بعد، XE4 مقام اول را در کلاس E-Open GNCC Wild Boar 2024 به دست آورد. میتوان گفت که این موتورسیکلت الکتریکی یک دستگاه توانمند است.
سؤال واقعی این است که آیا صحنه موتور کراس، ورود موتورسیکلتهای الکتریکی مانند XE4 را خواهد دید یا خیر. در حالی که پاسخ بیشتر علاقهمندان به موتورهای IC مثبت است، به نظر میرسد هنوز پاسخی برای این سؤال به طور قطعی وجود ندارد.
همانطور که موتورسیکلتهای الکتریکی خاکی بیشتر و بیشتر آماده مسابقه میشوند، مقامات مسابقه، برگزارکنندگان و حتی موتورسواران به سمت موتورسیکلتهای الکتریکی خواهند رفت.
در حال حاضر دسته فعلی موتورسیکلتهای موتور کراس همچنان آثار هنری پر سر و صدا و بنزینسوزی هستند که ما میشناسیم و دوست داریم.