شرکت Zero Motorcycles به منظور جذب بیشتر موتورسوران، برنامه جدیدی به نام «All Access» را معرفی کرده است، که در آن شش موتورسیکلت جدید با قیمت کمتر از ۱۰هزار دلار عرضه میشوند.
به گزارش تکناک، اولین نمونهها از این مجموعه، دو موتورسیکلت برقی هستند که در نمایشگاه EICMA 2024 رونمایی شدند. این نمایشگاه تجاری، این هفته در حال برگزاری میباشد و معرفی محصولات جدید به سرعت در حال انجام است. محصولات برقی توجه زیادی را به خود جلب کردهاند و Zero Motorcycles در کانون این اخبار قرار دارد.
این سازنده موتورسیکلت برقی کالیفرنیایی وارد بازار جدیدی شده و خط جدیدی به نام X معرفی کرده است. این خط با دو مدل آغاز میشود که هر دو نمونه چابک و مناسب برای سواری در مسیرهای خاکی هستند. این موتورسیکلتها برای رقابت با برندهای Sur-Ron و Talaria طراحی شدهاند.
مدل Zero XE در بین دو مدل جدید، بهترین گزینه است و با قیمت ۶,۴۹۵ دلار عرضه میشود. این موتورسیکلت به عنوان اولین موتورسیکلت واقعی آفرود Zero معرفی شده و طراحی آن شبیه به یک موتورسیکلت آفرود است.
موتورسیکلت Zero XE از یک باتری ۴.۳ کیلووات ساعتی قابل تعویض استفاده میکند، که یکی از بزرگترین باتریها در بازار است. موتور این موتورسیکلت ۲۱ اسببخار قدرت دارد و گشتاور آن به ۴۶۸ پوند-فوت (۶۳۴.۵ نیوتنمتر) میرسد.
این موتورسیکلت میتواند با یک بار شارژ، تا ۱۰۴ کیلومتر برود. همچنین برای شارژ کامل باتری، ۵.۵ ساعت زمان لازم است. متأسفانه نسخه آمریکایی این موتورسیکلت در حال حاضر مجوز تردد در خیابانها را ندارد، اما افرادی که در اروپا زندگی میکنند، میتوانند از آن به صورت قانونی در خیابانها استفاده کنند.
این موتورسیکلت دارای دوشاخههای معکوس و سیستم تعلیق مونوشوک است، که هر دو بیشتر از ۷.۹ اینچ حرکت دارند و میتوان آنها را به طور کامل تنظیم کرد.
ترمزهای دیسکی جلو ۲۴۰ میلیمتر و عقب ۲۲۰ میلیمتر قدرت توقف خوبی دارند. Zero XE با وزن ۱۰۱ کیلوگرم یک موتورسیکلت آفرود سبک به حساب میآید. تمام این ویژگیها همراه با چرخهای ۲۱/۱۸ اینچی، باعث میشود که XE یک موتورسیکلت آفرودی متعادل باشد.
دومین مدل جدید، Zero XB است که با قیمت ۴,۱۹۵ دلار عرضه میشود. این موتورسیکلت با این قیمت نه تنها ارزانترین موتورسیکلت Zero تاکنون است، بلکه ارزانترین موتورسیکلت برقی تولید شده در آمریکا به شمار میرود.
این موتورسیکلت به وضوح کوچکتر از مدل XE است و مشخصات آن بیشتر مشابه موتورسیکلتهای Sur-Ron یا Talaria میباشد.
این مدل از یک باتری کوچکتر ۲.۴ کیلووات ساعتی تغذیه میکند، که به راحتی قابل تعویض برای شارژ است. این باتری به یک موتور کمقدرتتر ۱۰ اسببخاری (۷.۵ کیلووات) متصل میباشد، که ۲۷۵ پوند-فوت (۳۷۲ نیوتنمتر) گشتاور تولید میکند.
علاوه بر این، حداکثر سرعت این موتورسیکلت تنها ۴۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و طبق گفته Zero، برد آن با یک بار شارژ ۷۵ کیلومتر است. البته باید دید که این پیشبینی چقدر دقیق خواهد بود.
وزن این موتورسیکلت ۶۳ کیلوگرم است، بنابراین میتوانید آن را بدون زحمت زیادی بلند کنید. همچنین این موتورسیکلت از دوشاخههای معکوس و مونوشوک بهره میبرد و هر دو بخش قابل تنظیم هستند.
موتورسیکلت XB چرخهای ۱۹/۱۹ اینچی با رینگهای پرهای و دیسکهای ترمز تکپدالی و تایرهای ناهموار دارد. اگر شارژ موتورسیکلت تمام شود، برای شارژ مجدد آن ۳ ساعت زمان نیاز است.
علاوه بر همه این ویژگیها، هر دو موتورسیکلت دارای امکانات اضافی هستند. این امکانات شامل چراغهای LED، پورتهای USB برای شارژ، سوئیچهای باکیفیت، نمایشگر ۲.۵ اینچی TFT و آنچه Zero «واکنش دقیق گاز» مینامد، میشود.
همچنین به احتمال زیاد کنترل کشش و حالتهای مختلف رانندگی هم وجود داشته باشد، چون این ویژگیها بیشتر در موتورسیکلتهای برقی پیدا میشوند، ولی هنوز تأیید نشدهاند.
قیمت موتورسیکلتهای سری X به یکی از بزرگترین انتقاداتی که مردم به موتورسیکلتهای برقی داشتهاند، پاسخ میدهد و آن هم دسترسپذیری است. بیشتر موتورسیکلتهای برقی در آمریکا خیلی گران هستند و این باعث میشود که اکثر مردم نتوانند آنها را بخرند.
اگر استراتژی All-Access Zero موفق شود، به احتمال زیاد موتورسیکلتهای برقی به طور گستردهتری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
برنامه All Access تا حد زیادی به لطف موفقیت همکاری Zero با Zongshen، یکی از تولیدکنندگان برجسته موتورسیکلتهای چینی، امکانپذیر شده است.
به لطف این همکاری، به نظر میرسد موتورسیکلتها از توانایی Zongshen در تأمین قطعات با قیمت مناسب مانند: موتورها و باتریها بهرهمند شدهاند. تعلیق تنظیمشده در کارخانه، پنلهای نمایشگر TFT با کیفیت بالا، رابط کاربری دقیق و قابل دسترسی و واکنش دقیق گاز، همه ویژگیهایی هستند که از Zero انتظار میرود.
علاوه بر دو مدل موجود، شرکت Zero Motorcycles یک موتورسیکلت سوم به نام “Neutrino” (مدل مفهومی) را معرفی کرده است. این موتورسیکلت ممکن است همان مدلی باشد که همه توجهها را به خود جلب کند. این مدل بخشی از استراتژی ششگانه All Access است.
این موتور قرار است یک پیشرانه جدید به نام N1 داشته باشد، که Zero Motorcycles در حال توسعه آن با تمرکز بر اندازه کوچکتر است.
وزن این موتور ۱۳۶ کیلوگرم خواهد بود و حدود ۱۹ اسب بخار قدرت، ۱۲۰ کیلومتر برد و حداکثر سرعت ۱۰۵ کیلومتر در ساعت خواهد داشت. به احتمال زیاد این اولین موتور برقی از یک شرکت بزرگ است که شارژر داخلی دارد.
در حال حاضر این مشخصات تخمینی هستند، چون موتور این هنوز در مرحله تست است. سام پاشل، مدیرعامل Zero Motorcycles گفته است: «اگر امروز این موتور را معرفی کنیم، با وزن بسیار سبک و بیشترین برد، بهترین عملکرد موتورسیکلت برای استفاده شهری خواهد بود.»
شرکت زیرو قصد دارد این موتور را زیر ۱۰,۰۰۰ دلار قیمتگذاری کند. پاشل در مصاحبهای گفته است که تمام تیم از اینکه نتوانیم این موتور را زیر ۸,۰۰۰ دلار عرضه کنیم، ناامید خواهند شد.