مایکروسافت پس از دیدن پرداخت سونی به بتسدا برای جلوگیری از انتشار بازیهای آن در کنسول ایکس باکس، تصمیم گرفت اقدامی شدید در این زمینه انجام دهد.
به گزارش تکناک، رئیس ایکس باکس یکی از دلایل کلیدی پشت خرید شرکت مادر بتسدا، یعنی ZeniMax را آشکار کرده است: احتمال انحصاری شدن بازی Starfield در پلیاستیشن. فیل اسپنسر در جلسه دو سویه FTC و مایکروسافت امروز اعلام کرد که سونی به طور منظم به رقبایش پول میپردازد تا از پلتفرم ما عبور کنند و مایکروسافت احساس کرد که برای رقابت لازم است که بتسدا را به دست آورد.
اسپنسر گفت: “وقتی ZeniMax را خریداری کردیم، یکی از انگیزههای آن این بود که سونی برای Deathloop و Ghostwire با بتسدا قراردادی بسته بود تا این بازیها را برای ایکس باکس منتشر نکند. بنابراین، هنگامی که شنیدیم که احتمال دارد Starfield نیز در ایکس باکس عرضه نشود، ما نمیتوانیم در موقعیتی بهعنوان یک کنسول رتبه سوم قرار بگیریم که در آن از مالکیت محتوای خود عقبتر باشیم؛ بنابراین برای باقی ماندن در این صنعت، باید محتوای خود را حفظ کنیم.”
مایکروسافت برای خرید ZeniMax Media، شرکت مادر استودیو Bethesda Softworks که سازنده بازیهای Elder Scrolls و Fallout است، 7.5 میلیارد دلار هزینه کرد. در پایان این قرارداد، مایکروسافت عناوین انحصاری متعددی برای کنسول ایکس باکس و کامپیوتر را به اعضای باشگاه وعده داد و تاکنون بازی Redfall را عرضه کرده و Starfield نیز قرار است در 6 سپتامبر رونمایی شود. بازی آینده Indiana Jones شرکت Bethesda نیز تنها برای ایکس باکس و کامپیوتر قابل بازی خواهد بود.
در بخشی دیگر، اسپنسر از تأیید اینکه Elder Scrolls VI یک بازی اختصاصی ایکس باکس است یا خیر، امتناع کرد. و گفت: “با توجه به فاصله طولانی که تا عرضه بازی باقی مانده است، ما درباره پلتفرمهایی که بازی روی آنها منتشر میشود، کمی نامطمئن هستیم”. در گذشته، اسپنسر اشاره کرده بود که Elder Scrolls VI یک بازی اختصاصی ایکس باکس خواهد بود، اما هنوز چند سالی تا عرضه بازی باقی است.
یکی از بخشهای مهم اظهارات اسپنسر مربوط به معرفی سونی بهعنوان یک رقیب پرخاشگر و متخاصم بود. اسپنسر گفت: “هر بار که یک بازی را برای پلیاستیشن منتشر میکنیم… سونی 30 درصد از درآمدی که ما روی پلتفرم خود به دست میآوریم را به دست میآورد و سپس از این پول جمع شده به علاوه سایر درآمدهایی که دارند، اقداماتی را برای کاهش بقاء ایکس باکس در بازار انجام میدهند. ما سعی در رقابت داریم، اما همانطور که گفتم، در 20 سال گذشته نتوانستیم به صورت موثری این کار را انجام دهیم.”
از نظر اسپنسر، خرید بتسدا و تلاش برای خرید اکتیویژن بلیزارد، راهی برای رقابت با سونی است. با این حال مایکروسافت در این رقابت هزینههای زیادی خواهد پرداخت. ارزش معامله پیشنهادی برای اکتیویژن بلیزارد 68.7 میلیارد دلار است.