گوگل از ربات هوش مصنوعی ChatGPT کپیبرداری کردهاست و آن را در رویداد 40 دقیقه ای خود در 8 فوریه(19 بهمن) در یوتیوب به صورت زنده معرفی خواهد کرد.
به گزارش تکناک، گوگل میخواهد از «قدرت هوش مصنوعی برای بازنگری در نحوه جستجوی افراد» استفاده کند و بر اساس دعوت نامه ارسالشده برای The Verge، این رویداد حول محور «استفاده از قدرت هوش مصنوعی برای بازنگری در نحوه جستجو، کاوش و تعامل مردم با اطلاعات» می چرخد.
ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت مادر گوگل، آلفابت، با بررسی سود شرکت قول داد به زودی مردم میتوانند مستقیماً با جدیدترین و قدرتمندترین مدل زبان ما به عنوان همراهی برای جستجو به روشهای تجربی و نوآورانه تعامل کنند.
در اوایل سال جاری، این شرکت با اعلام وضعیت قرمز در رقابت با محبوبیت روزافزون ChatGPT مشغول به کار شد و حتی دو بنیانگذار بازنشسته خود، لری پیج و سرگی برین را برای کمک به کار گرفت.
گوگل شامل فناوری هوش مصنوعی فراوانی میشود که استفاده از آنها برای عموم آزاد نیست. این مدل زبان شامل یک ربات چت با نام “LaMDA” (مدل زبانی با قابلیت گفتگو) و یک هوش مصنوعی تولید تصویر با نام ““Imagen است. با وجود عرضه عمومی فناوریهای مشابه توسط OpenAI در محصولات عمومی مانند DALL-E و ChatGPT و شگفتزدگی دنیا و جلب توجه بسیار، گوگل اطلاعات این پروژهها را تنها در پستهای وبلاگ و مقالات تحقیقاتی خود مطرح میکند.
بر اساس گزارش CNBC، یکی از نتایج تلاشهای تولید گوگل «Apprentice Bard»، یک ربات چت با استفاده از فناوری LaMDA است و افراد با مطرح کردن سوالات، پاسخهای دقیقی مشابه ChatGPT دریافت میکنند. این گزارش به آزمایش موارد بسیاری توسط گوگل، مانند یک صفحه جستجوی جایگزین در قالب پرسش و پاسخ، پیشنهادهایی برای سؤالات احتمالی و نمایش مستقیم زیر نوار جستجوی اصلی در صفحه اصلی گوگل، یک صفحه نتایج با حباب خاکستری در زیر نوار جستجو و نمایش پاسخ های شبیه به انسان بیشتری نسبت به نتایج جستجوی معمولی، اشاره میکند.
حتی تهدید موقعیت گوگل از طرف ChatGPT مشخص نیست. گوگل سابقه واکنش بیش از حد به دیگر موارد محبوب در اینترنت را دارد، و پروژه « شبیهسازی محصول یک رقیب» ممکن است به ضرر گوگل باشد. وی هنگام در نظر گرفتن فیسبوک به عنوان یک تهدید وجودی، Google+ را عرضه کرد و در نهایت آن را تعطیل کرد.
در حال حاضر این شرکت با وجود عدم ارائه برنامه رسانه اجتماعی، مخاطب خاص خود را دارد. پیش از این، آمازون “بزرگترین رقیب جستجوگر گوگل” بود و ترس شرکت از آن در نهایت موجب شبیهسازی آمازون پرایم با ارائه Google Shopping Express شد. با وجود شکست این پروژه، آمازون جایگزین جستجوگر گوگل نشد. ChatGPT، با ارائه راهی برای دریافت پاسخ مستقیم به سوالات به عنوان یک جستجوگر رقیب در نظر گرفته میشود. گوگل در حال حاضر Google Assistant را به عنوان یک رابط برای ارائه پاسخ های مستقیم درست مانند ChatGPT، که در ابتدا به عنوان یک ربات چت دستیار معرفی شد، دارد.
با وجود عملکرد مناسب دستیار گوگل در ارائه پاسخ به درخواستهای ساده، گوگل نتوانسته است از این ویژگی کسب درآمد کند و طبق گزارشها، موجب کاهش منابع این بخش شده است. حال، نحوه حل مشکل کسب درآمد با ارائه یک رقیب برای ChatGPT ، به غیر از به موکول کردن حل آن به چند سال آینده مشخص نیست. کسب درآمد زمانی ممکن خواهد بود که امکان مرتبسازی 10 پیوند آبی وجود داشته باشد، اما این فرایند هنگام کمک به افراد برای یافتن پاسخ فوری، آسان نیست. اجبار گوگل در استفاده افراد بیشتر از این سبک رابط ممکن است به نتیجه وی آسیب برساند. آمازون نیز هنوز نتوانسته امکان کسب درآمد از الکسا را فراهم کند.
شاید تنها عامل تهدید گوگل از سوی ChatGPT، قیمت سهام آن باشد. اعلامیه گوگل، با توجه به وجود برگزاری چندین رویداد سالانه، مانند Google I/O در ماه می و امکان معرفی محصولات جدید در آنها، غیرمنطقی به نظر می رسد. با این حال، این رویداد در فصل بعدی برگزار خواهد شد، و در صورت نگرانی گوگل درباره اعتماد سرمایه گذاران، این رویداد باید در این فصل اتفاق بیفتد. چهارشنبه منتظر معرفی محصول جدید گوگل باشید!