آلزایمر تا سال 2040 درمان پذیر می شود

یکی از متخصصان برجسته بریتانیایی می گوید دلیلی امیدوار کننده برای درمان موثر رایج ترین شکل بیماری آلزایمر تا سال 2040 وجود دارد.

یکی از متخصصان برجسته بریتانیایی می گوید دلیلی امیدوار کننده برای درمان موثر رایج ترین شکل بیماری آلزایمر تا سال 2040 وجود دارد.

به گزارش تکناک: پروفسور جولی ویلیامز از دانشگاه کاردیف می گوید که در سال 2009، تنها سه ژن مرتبط با بیماری آلزایمر شناخته شده بود، اما امروزه 92 ژن وجود دارد که افزایش گسترده ای در دانش این بیماری ناتوان کننده را نشان می دهد.

دکتر ویلیامز در مصاحبه ای به بی‌بی‌سی گفت: موضوعات همیشه در حال سرعت گرفتن و بهبود هستند. مثلا خود من در هفت سال گذشته بیشتر از 20 سال گذشته آموخته ام.

مدیر مؤسسه تحقیقاتی زوال عقل بریتانیا در دانشگاه کاردیف، 30 سال است که این بیماری را مطالعه کرده است. بیماری آلزایمر یک نوع پیشرونده زوال عقل است که در حال حاضر نه درمان می شود و نه داروی موثری برای کند کردن علائم آن وجود دارد.

اما ویلیامز خوشبین است که ژن درمانی های پیشرفته، اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری نشان دهد و ما امیدواریم که این ژن ها، پزشکان، محققان و در نهایت بیماران و خانواده هایشان را به درمانی هدایت کند که شروع زوال عقلی را کند یا حتی متوقف کند.

digikala

پیشرفت به سمت درمان در طول سالها

پیشرفت بیماری آلزایمر، که سالانه فقط 850 هزار نفر را در بریتانیا مبتلا می کند، بر اساس گزارش بین المللی بیماری آلزایمر، سالانه بیش از 10 میلیون مورد جدید زوال عقل در سراسر جهان وجود دارد.

همه علائم زوال عقل با بیماری آلزایمر مرتبط نیست، اما اصولا آلزایمر، تشخیص اصلی افرادی است که از زوال عقل رنج می‌برند، بنابراین هدف قرار دادن بیماری آلزایمر برای جلوگیری از افزایش پیش‌بینی ابتلا به زوال عقل، در سال‌ها و دهه‌های آینده اهمیت ویژه‌ای دارد.

ویلیامز گفت: آزمایش‌هایی که در دهه 90 میلیون‌ها هزینه داشتند، اکنون می‌توانند با حدود 30 پوند انجام شوند. به عنوان مثال، ما اکنون می دانیم که ژن های معیوب، در حال تغییر نحوه عملکرد سلول های ایمنی به نام میکروگلیا هستند.

وی می گوید که که این سلول ها به مانند سطل‌هایی در مغز هستند که چیزهایی را که به‌عنوان زباله در نظر می‌گیرند، پاک می‌کنند. او توضیح می‌دهد: ممکن است این سلول های ایمنی در پاک‌سازی زباله‌های واقعی، کارایی کمتری داشته باشند و به اشتباه سلول‌های سالم مغز، از جمله سیناپس‌ها را از بین ببرند. سیناپس‌ها اتصالات بین نورون‌ها هستند، بنابراین اگر سیناپس ها زمانی که نباید، از بین بروند، شما اتصالات بین اعصاب خود را از دست می‌دهید، فکرتان را از دست می‌دهید و خاطرات را از دست می‌دهید.

دهه‌ها تحقیق در مورد بیماری آلزایمر و زوال عقل نشان می‌دهد که «درمان» واحدی برای این بیماری وجود ندارد، اما درمان باید رویکردی جامع‌تر داشته باشد و علل مختلف آن را از هر زاویه ممکن مورد بررسی قرار دهد.

ویلیامز امیدوار است که سرعت پیشرفت دانش بتواند تا سال 2040 به درمان های موثری منجر شود، زمانی که انتظار می رود موارد زوال عقل به شدت افزایش یابد.

او گفت: تا سال 2040 من فکر می کنم ما در موقعیتی خواهیم بود که طیف وسیعی از درمان ها را ارائه دهیم.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.