آیا چین به سلطه آمریکا بر دنیای علم پایان می‌دهد؟

چین به آرامی در حال کاهش هژمونی ایالات متحده بر علم است.

آمریکا به عنوان رهبر علمی جهان در حالی طی سال های اخیر شاهد کاهش پیوسته تعداد دانشمندان خود بوده که چین با روندی صعودی در تعداد دانشمندان اثرگذار روبرو بوده است.

به گزارش تکناک،بر اساس نظرسنجی‌ای که هفته گذشته توسط یک گروه تحقیقاتی تحلیلی مستقر در بریتانیا(Clarivate Analytics)، که تأثیر علمی دانشمندان را ارزیابی می‌کند، منتشر شد، این اعداد در طول پنج سال گذشته رشد ثابت را نشان می‌دهند.

دیوید پندلبری، رئیس تجزیه و تحلیل تحقیقات در مؤسسه اطلاعات علمی در Clarivate، گفت: پروژه های تحقیقاتی به رقابت برای کسب دانش دامن می زند. در حالی که ایالات متحده همچنان در نفوذ تحقیقاتی در جهان پیشتاز است، چین همچنان به کاهش این شکاف ادامه می دهد.

این نظرسنجی نشان می دهد تعادل دگرگون کننده ای در مشارکت های علمی و دانش محور در سطح بالا از طریق جهانی شدن شرکت های تحقیقاتی در حال انجام است.

بر اساس فهرست استنادی Clarivate، که تأثیر علمی دانشمندان را ارزیابی می کند، دانشمندان در 21 رشته تقریباً 7هزار انتصاب را در سال جاری دریافت کرده اند.

چین میزان «محققان با استناد بالا» را دو برابر کرد

این فهرست به دانشمندانی اشاره کرد که به طور قابل توجهی در این زمینه از طریق انتشار مقالات پراستناد در ده سال گذشته تأثیر گذاشته اند. این رتبه بندی ظرفیت پژوهشی هر کشور را ارزیابی می کند و روندهای جهانی در تحقیقات علمی را به روز می کند.

ایالات متحده آمریکا همچنان به عنوان اصلی ترین مقصد و خاستگاه 38.3 درصد از دانشمندان نامزد شده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. اگرچه امسال این فاکتور برای ایالات متحده، 1.4 واحد درصد کاهش داشته و نسبت به سال 2018 کاهش پنج درصدی را نشان می دهد. این در حالی است که مانند سال های اخیر، چین روند امیدوار کننده ای را نشان داده است. در طول پنج سال، این نسبت از 7.9 در سال 2018 به 16.2 در سال 2022 افزایش یافت که بیش از دو برابر درصد چین از “محققان با استناد بالا” است.

ژئو ونگ ژین، سردبیر ارشد انتشارات دانشگاه Tsinghua، در پکن می گوید: 40 درصد از ویراستاران مجله ما در لیست 2022 هستند. این بدان معناست که ویراستاران ما در حوزه تحقیقاتی خود فعال هستند و به احتمال زیاد نفوذ مجله را افزایش می دهند.

احتمال تغییر رتبه در سال آینده وجود دارد

با نامزدی 233 محقق، دانشگاه هاروارد جایگاه برتر خود را در رتبه بندی این موسسه نسبت به سال های گذشته حفظ کرد. آکادمی علوم چین با 228 نامزد در جایگاه دوم قرار گرفت.

لیو شیهوا، مدیر بازرگانی انتشارات Clarivate Analytics، روز سه‌شنبه به South China Morning Post (SCMP) گفت: با توجه به روند داده‌ای که شاهد آن بودیم، احتمالاً رتبه‌بندی در سال آینده تغییر خواهد کرد.

در رشته های ریاضی، شیمی و مهندسی مواد، دانشمندان چینی بیش از 40 درصد از موقعیت های فهرست را به خود اختصاص داده اند. با این حال، در حوزه‌های پزشکی مانند پزشکی بالینی و ایمونولوژی، چین عقب افتاده است.

ژانگ میژی، محقق مؤسسه علوم شانگهای، در مجله توسعه علمی در ماه اکتبر نوشت.گفت: ایالات متحده، اروپا و ژاپن در زمینه بیوپزشکی برتری مطلق دارند. اما چین بسیار کمتر از میانگین جهانی سرمایه گذاری تحقیقاتی در صنعت زیست پزشکی است.

وی افزود: چین باید سرمایه گذاری در زیست پزشکی را افزایش دهد و سرمایه های بیشتری را از بازار جهانی برای ترویج تحقیقات و پیشرفت فناوری های کلیدی در علوم پزشکی، داروسازی و شیمی آلی جذب کند.

چین از پیشی گرفتن از ایالات متحده در حجم و کیفیت تحقیقات علمی در گذشته تا کاهش شکاف در تعداد محققان علمی برتر، نسبت به آمریکا به سمت تولید علمی قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها می‌رود و به رقبای علمی خود نزدیک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.