سه سال پیش شرکت Jump Aero مستقر در کالیفرنیا برنامه خود را برای ارائه خدمات پیش بیمارستانی اورژانس از طریق هواپیمای eVTOL اعلام کرد.
به گزارش تکناک، هواپیمای eVTOL (برخاست و فرود عمودی الکتریکی) که «JA1 Pulse» نامیده میشود، طراحی دم نشین (tail-sitter) دارد وقرار است این مسئولیت خطیر را بر عهده بگیرد.
این به این معنی است که وقتی روی زمین است، با دماغه و هشت ملخ محرک الکتریکی رو به بالا مینشیند. در زمان بلند شدن به صورت عمودی مانند یک هلیکوپتر بلند می شود اما پس از رسیدن به ارتفاع کروز، به سمت افقی منحرف می شود. سپس عناصر ساختاری بین ملخ ها بهعنوان بالهای یک هواپیمای دوباله عمل میکنند و امکان پرواز سریعتر و کارآمدتر به جلو را نسبت به طراحی هلیکوپتر امکانپذیر میسازند.
تنها سرنشین (که هم خلبان و هم ارائه دهنده خدمات پزشکی است) زمانی که JA1 Pulse روی زمین است در وضعیت ایستاده قرار دارد و زمانی که هواپیما به جلو خم می شود در وضعیت دمر قرار می گیرد. در هر دو حالت، او می تواند از طریق شیشه های مقابل و پایین وسیله نقلیه به جلو و پایین نگاه کنند.
کنترلهای پرواز ساده به این معنی است که آموزش گسترده لازم نیست، بهعلاوه بر اساس گزارشها، هیچ نقطه واحدی در eVTOL وجود ندارد که در صورت خرابی باعث فاجعه شود. گفته میشود، اگرJA1 Pulse به هر دلیلی نتواند در هوا بماند، میتوان یک چتر نجات برای فرود ایمن هواپیما استفاده کرد.
برنامهها بر این هستند که این هواپیما حداکثر سرعت ۲۵۰ گره دریایی (463 کیلومتر در ساعت یا ۲۸۸ مایل در ساعت) داشته باشد، حداکثر ظرفیت خلبان/تجهیزات به وزن ۱۵۰ کیلوگرم (331 پوند) باشد و در کمتر از ۶۰ ثانیه خلبان و تجهیزات مستقر شوند. همچنین این هواپیما باید بتواند به هر مکانی در شعاع ۵۰ کیلومتری (31 مایلی) در کمتر از هشت دقیقه برسد.
JA1 Pulse علاوه بر این میتواند در شیبهای تا ۱۰ درجه فرود بیاید و بدون جداسازی در پشت یک کامیون تخت حمل شود. هر یک از هشت موتور آن توسط یک باتری جداگانه ۱۱ کیلووات ساعتی تغذیه می شود که می توان همه آنها را به طور همزمان از طریق یک پورت شارژ کرد.
از آنجایی که هواپیما نمی تواند بیماران را حمل کند، قرار نیست جایگزین آمبولانس های سنتی شود. در عوض، ایده این است که وقتی یک اپراتور خدمات اورژانس تماسی دریافت میکند که در آن پشتیبانی پیشرفته زندگی ضروری است، هم آمبولانس و هم یک پهپاد JA1 Pulse ارسال کند.
احتمالاً هواپیما خیلی زودتر به محل شهری یا روستایی بیمار می رسد، در این مرحله خلبان با تجهیزات نجات پزشکی مانند مانیتور قلب، دستگاه CPR خودکار و تامین اکسیژن کار می کند. هنگامی که آمبولانس می رسد خدمه آن مسئولیت را بر عهده می گیرند و JA1 Pulse را برای تماس های دیگر آزاد می کنند.
به گفته Jump Aero ، خدمات آمبولانس Falck اولین مشتری تجاری است که سفارش هواپیما را داده است. اگرچه هیچ جزئیاتی در مورد سفارش در حال حاضر به اشتراک گذاشته نشده است، Falck مستقر در دانمارک، خود را “برترین اپراتور آمبولانس بین المللی در جهان” توصیف می کند و خدمات آمبولانس را به مشتریان در ۱۵ کشور ارائه می دهد.
هیچ خبری در مورد اینکه چه زمانی پهپاد JA1 Pulse ممکن است وارد دنیای واقعی شود وجود ندارد.