سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال رو به افول است

استخراج ارزهای دیجیتال انرژی بر است زیرا به رایانه‌های بسیار تخصصی نیاز دارد و بیشتر برق مصرفی آن از سوزاندن سوخت‌های فسیلی که باعث گرم شدن زمین می‌شود، تولید می‌شود.

استخراج ارزهای دیجیتال انرژی بر است زیرا به رایانه‌های بسیار تخصصی نیاز دارد و بیشتر برق مصرفی آن از سوزاندن سوخت‌های فسیلی که باعث گرم شدن زمین می‌شود، تولید می‌شود.

به گزارش تک ناک، بر اساس این مقاله که روز پنجشنبه در Scientific Reports منتشر شد، آسیب اقتصادی ناشی از استخراج توکن دیجیتال محبوب، بیت کوین، از 6.4 درصد ارزش بازار در روزهای معامله بین سال های 2016 تا 2021  فراتر رفت.

این مطالعه هزینه آب و هوایی استخراج بیت کوین را در برابر میانگین قیمت بازار آن محاسبه کرد و آن را با سایر کالاها مانند نفت خام، طلا یا گوشت گاو مقایسه کرد. این بدان معناست که نتایج منعکس کننده مجموع انتشار گازهای گلخانه ای توسط این صنایع ، که بسیار زیادتر است، نیست بلکه تاثیر نسبی آنها را نشان می دهد.

تأثیر آب و هوای استخراج طلا، که بیت کوین اغلب با آن مقایسه می شود، تنها 4 درصد از میانگین قیمت بازار آن در سال است، در مقایسه با 35 درصد برای محبوب ترین ارز دیجیتال جهان بین سال های 2016 و 2021. اثرات زیست محیطی با رشد بازار ارزهای دیجیتال رشد کرده است و پایداری کلی این بخش را زیر سوال می برد.

محققان گفتند: «در حالی که طرفداران ، بیت کوین را به عنوان «طلای دیجیتال» پیشنهاد کرده‌اند، از منظر آسیب‌های آب و هوایی، بیشتر شبیه به «خام دیجیتال» عمل می‌کند، که نشان‌دهنده نیاز به یافتن راه‌های کارآمدتر برای تولید توکن‌ها یا افزایش مقررات و نظارت بر شیوه تولید آن است.

digikala

استخراج بیت کوین، که تقریباً 41 درصد از بازار جهانی ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهد، انرژی بیشتری نسبت به کل  انرژی مصرف شده توسط کشورهایی مانند اتریش یا پرتغال در سال 2020 ، مصرف کرده است. بر اساس تحقیقات ذکر شده در این مقاله، با  استخراج سکه های بیت کوین، اتر، لایت کوین و مونرو بین 3 تا 15 میلیون تن دی اکسید کربن از ژانویه 2016 تا ژوئن 2018 تولید شده است. این معادل انتشار گازهای گلخانه ای افغانستان، اسلوونی یا اروگوئه در سال 2018 است.

ردپای کربن بیت کوین نیز در طول زمان افزایش می‌یابد، زیرا برای استخراج سکه‌های جدید، چندین ماینر برای تأیید تراکنش‌های روی بلاک چین با هم رقابت می‌کنند. این واقعیت که تعداد فزاینده‌ای از ماینرها برای حل معادلات با هم رقابت می‌کنند، به معنای افزایش مصرف کلی انرژی است.

به همین دلیل است که به گفته محققان، یک بیت کوین استخراج شده در سال 2021 حدود 113 تن CO2 منتشر می کند که 126 برابر بیشتر از یک بیت کوین استخراج شده در سال 2016 است. این مقاله ارزش اقتصادی این خسارت را 11314 دلار برای یک بیت کوین استخراج شده در سال گذشته تخمین می زند، در حالی که ارزش کل خسارات آب و هوایی ایجاد شده توسط تمام بیت کوین های استخراج شده بین سال های 2016 و 2021 می تواند به 12 میلیارد دلار برسد.

در ماه‌های اخیر، کاهش حاشیه سود حاصل از استخراج بیت‌کوین، استخراج‌کنندگان را وادار به استفاده از ماشین‌های کارآمدتر کرده است، حرکتی که منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از این صنعت شد. برآورد می‌شود که انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال جاری ۱۴.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ باشد که حدود ۰.۱ درصد از انتشاردی اکسید کربن انسانی در سطح جهان و حدود نیمی از تولید معدن‌کاران طلا به صورت مطلق را نشان می‌دهد.

ماینرهای ارزهای دیجیتال همچنین تلاش‌های خود را برای تامین سهم بیشتری از انرژی مصرفی خود از منابع تجدیدپذیر مانند زمین گرمایی، آبی، خورشیدی و باد افزایش می‌دهند.

گرجستان با قیمت نسبتاً پایین انرژی و مقدار زیادی انرژی هسته ای و خورشیدی، ماینرهای بیت کوین را جذب می کند. به شرکت های استخراج کننده اجازه می دهد تا خود را به عنوان پایدار یا بدون آلایندگی معرفی کنند.

محققان دانشگاه آلبوکرکی شبیه‌سازی کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید 88.4 درصد از کل انرژی مورد استفاده برای استخراج بیت‌کوین را بین سال‌های 2016 تا 2021 تشکیل می‌دادند، آسیب‌های اقلیمی به تنها 4 درصد از میانگین قیمت بازار کاهش می‌یافت.

یکی دیگر از راه‌های کاهش تأثیرات استخراج ارزهای دیجیتال بر تغییرات آب و هوایی، تغییر مکانیسم تأیید تراکنش‌ها و تولید رمزارز است. اتر، دومین ارز دیجیتال بزرگ، امسال مکانیزمی به نام اثبات سهام (Proof of Stake)  را جایگزین مکانسیم استخراج رمز ارز توسط ماینر کرد که طبق این مطالعه باید مصرف انرژی تخمینی آن را تا بیش از 99 درصد کاهش دهد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.