افزایش سرطان روده بزرگ در میان جوانان آمریکایی

(زیرنویس عکس تصویری که پولیپ را در سرطان روده بزرگ نشان می دهد)

بر اساس داده های منتشر شده توسط انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان روده بزرگ به عنوان دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان، در ایالات متحده آمریکا در حال افزایش است.

به گزارش تکناک، طبق تخمین این مرکز، در سال 2023 تقریباً 153هزار و 20 نفر به سرطان روده بزرگ (CRC) مبتلا خواهند شد و بیش از 52 هزار  نفر در ایالات متحده به دلیل این بیماری جان خود را از دست خواهند داد. سرطان روده بزرگ یا CRC، بیماری ای است که در آن سلول های کولون یا روده بزرگ به طور غیر طبیعی رشد می کنند.

این بیماری اغلب با شروع به عنوان یک پولیپ غیر سرطانی آغاز می شود. پولیپ غیرسرطانی یک توده کوچک از سلول های پوشاننده روده بزرگ است که اغلب بی ضرر هستند. پولیپ ها می توانند طی سال ها در روده بزرگ باقی بمانند تا زمانی که به سرطان تبدیل شوند و بیماری سرطان را شروع کنند.

انجمن سرطان آمریکا هر سه سال یک بار آمار سرطان روده بزرگ در ایالات متحده را به روز می کند. آخرین به روز رسانی این مرکز در ابتدای این ماه منتشر شد و حاوی داده های به روز از این بیماری و داده های مرگ و میر از مرکز ملی آمار سلامت است. بر اساس این گزارش، بروز سرطان روده بزرگ از 3یا 4 درصد در دهه 2000 به 1 درصد در دهه گذشته کاهش یافته است. با این حال، نسبت ابتلا به این نوع سرطان در افراد کمتر از 55 سال، از 11 درصد در سال 1995 به 20 درصد در سال 2019، رسیده و  تقریباً دو برابر شده است.

علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهند که ۶۰ درصد از تمامی مواردی که در سال ۲۰۱۹ شناسایی شده بودند، در مراحل پیشرفته قرار داشتند. این درصد بسیار بالاتر از ۵۲ درصد موارد گزارش شده در اواسط دهه ۲۰۰۰ و ۵۷ درصد در سال ۱۹۹۵ است،  البته در سال 1995 غربالگری برای تشخیص این بیماری به پیشرفت فعلی نرسیده بود.

این آمار نشان داد که به تلاش‌ های بیشتری برای غربالگری در جهت تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ نیاز است، زیرا امروزه فناوری های جدیدتری برای از بین بردن سرطان‌ در مراحل اولیه، در دسترس است.

به طور معمول، درمان سرطان روده بزرگ، شامل جراحی برداشتن بخشی از کولون است. این امر مستلزم اقامت طولانی مدت در بیمارستان و سپری کردن ماه ها برای بهبودی است اما با توسعه فناوری‌های جدید،  اکنون بیماران به درمان‌ های کم‌ تهاجمی دسترسی دارند که نیازی به اقامت طولانی در بیمارستان و دوره‌ های طولانی بهبودی، پس از جراحی ندارند.
یکی از روش‌ های جدید درمان سرطان روده بزرگ، کالبد شکافی زیر مخاطی نامیده می ‌شود که به طور اساسی مشابه کولونوسکوپی برای تشخیص پولیپ است. علاوه بر این، این روش می‌ تواند پولیپ‌ هایی که در معرض خطر تبدیل به سرطان هستند را نیز از بین ببرد.

برای بهره‌مندی از روش درمانی جدید، سرطان باید در مراحل اولیه شناسایی داده شود. برخی پزشکان در ایالات متحده معتقدند که آمریکایی‌ ها باید از سن ۴۵ سالگی با کولونوسکوپی شروع به بررسی کردن سلامت روده‌ بزرگ خود کنند. علاوه بر این، برای شناسایی دلایل افزایش بروز سرطان روده‌ بزرگ و علت بیشتر بودن بروز آن در برخی جمعیت‌ ها مانند بومیان آمریکایی، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.