الگوریتم رمزگذاری آمریکایی در کمتر از یک ساعت شکسته شد

کامپیوترهای کوانتومی این پتانسیل را دارند که امنیت اطلاعات را در سراسر جهان ارتقا دهند

الگوریتم رمزگذاری دولت آمریکا که برای جهان پسا کوانتومی طراحی شده بود کمتر از یک ساعت توسط یک قضیه قدیمی ریاضی شکسته شد.

به گزارش تکناک، در ژوئیه 2022، مؤسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده (NIST) مجموعه ای از الگوریتم های رمزگذاری را انتخاب کرد که امیدوار بود در برابر قدرت کرک رمزگذاری رایانه های کوانتومی مقاومت کند.

در ادامه محققان موظف به بررسی آنها برای آسیب پذیری ها شدند و جایزه ای 50هزار دلاری برای هر کسی که بتواند رمزگذاری را بشکند در نظر گرفته شد.

محققی در دانشگاه KU Leuven این چالش را پذیرفت و یکی از الگوریتم رمزگذاری معروف به SIKE را در کمتر از یک ساعت با استفاده از یک کامپیوتر کلاسیک و یک قضیه ریاضی که توسط دکتر ارنست کانی در دانشگاه کوئینز در کانادا در سال 1997 توسعه یافته بود رمزگشایی کرد.

دکتر کانی در بیانیه دانشگاه کوئینز توضیح می دهد که این قضیه حول دستکاری آبجکت های ریاضی به صورت انتزاعی برای بررسی ویژگی های مختلف آنها می چرخد.

digikala

ریاضیات محض به خودی خود یک هدف است، بنابراین ما به کاربردهای دنیای واقعی فکر نمی کنیم اما، بعداً، بسیاری از این مطالعات برای رسیدن اهداف مختلف مفید هستند.

هنگامی که پیر فرما صدها سال پیش “آخرین قضیه فرما” را پیشنهاد کرد، قصد او این بود که بتواند اعداد بزرگ خاصی را فاکتور کند. کاربرد آن قضیه در رمزنگاری بسیار دیرتر در سال 1978 اتفاق افتد. اساساً تمام روش‌هایی که امروزه برای رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کنیم بر پایه ریاضیات است.

ریاضیات در قضیه دکتر کانی کجا و تحت چه شرایطی شکست می خورد. مقاله 1997 که این شکست ها را توصیف می کند، اساس حمله موفقیت آمیز به الگوریتم SIKE توسط ووتر کاستریک و توماس دکرو، محققین KU Leuven شد.

پیامدهای الگوریتم های رمزگذاری کوانتومی

رایانه‌های کوانتومی دستگاه‌های فوق‌العاده قدرتمندی هستند که بر اصول مکانیک کوانتومی تکیه می‌کنند تا داده‌ها را سریع‌تر از پیشرفته‌ترین ابررایانه‌ها پردازش کنند، اگرچه رایانه‌های کوانتومی هنوز در مراحل نسبتا ابتدایی خود هستند.

شکست موفقیت‌آمیز الگوریتم رمزگذاری SIKE نشان می‌دهد که این الگوریتم نمی‌تواند ابزاری امن برای رمزگذاری داده‌ها در دنیای پسا کوانتومی باشد

این نوع کاوش ها فرآیند های مهمی محسوب می شوند زیرا بدون این نوع تفکر دقیق و خلاق، بیشتر ارتباطات مدرن ما در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت در معرض آسیب‌پذیری قرار خواهند گرفت.

دکتر کنی یکی از نویسندگان الگوریتم SIKE گفت :مشکل ما ربطی به رمزنگاری نداشت، به همین دلیل با شنیدن شکست الگوریتم تعجب کردم. کاری که آنها در آنجا انجام دادند کاملاً مبتکرانه بود.

او همچین از این واقعیت که می توان از  منحنی های نوع  دو برای به دست آوردن اطلاعات در مورد منحنی های بیضوی استفاده کرد، ابراز شگفتی کرد.

او افزود: ریاضیات پیچیده ، به ویژه هندسه حسابی در رمزنگاری بسیار کاربرد دارد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.