علت ایست قلبی ورزشکاران رمزگشایی شد

هنگامی که ایست قلبی در ورزشکاران جوان از اتفاق می افتد،غالبا علت آن عارضه ARVC است.ARVC که علت نیمی از ایست قلبی در ورزشکاران است

هنگامی که کریستین اریکسن بازیکن فوتبال به طور غیرمنتظره ای  به زمین افتاد، در اثر ایست قلبی درگذشت و درپخش زنده تلویزیونی ، احیا شد، اضطراب مهیجی فضا را پر کرده بود که در عرض چند ثانیه ناپدید شد.

به گزارش تک ناک، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در مدت کوتاهی از خطر بیماری‌های قلبی عروقی، که علت اصلی مرگ و میر در جهان غرب است، آگاه شده اند.
هنگامی که ایست قلبی در ورزشکاران جوان از اتفاق می افتد،غالبا علت آن عارضه ARVC است. تصور می شود که نیمی از موارد ایست قلبی (cardiac arrest : sudden stop in effective blood flow due to the failure of the heart to contract effectively) ناگهانی در ورزشکاران که در حین فعالیت بدنی رخ می دهد به دلیل ARVC باشد.
محققان دانشگاه کپنهاگ در یک مطالعه نتایج جدیدی در مورد فرآیند های دخیل در ایجاد این بیماری ارائه کرده اند. به گفته پروفسور آلیشیا لوندبی، که تیم تحقیقاتی او هدایت مطالعه جدید را بر عهده داشت، در واقع، آنها همچنین یک روش درمانی قابل قبول ارائه می دهند.
او می‌گوید: ما یک مکانیسم بیماری ناشناخته را در ARVC شناسایی کرده‌ایم که لایه کاملاً جدیدی از اطلاعات را اضافه می‌کند که هیچ‌کس قبلا درمورد آن نمی‌دانست.
مکانیسم ناشناخته قبلی نقص در هسته، در اعماق سلول های قلب است که مسئول انقباض عضله قلب هستند. این نقص یک واکنش زنجیره ای را ایجاد می کند که منجر به مرگ سلولی می شود.
آلیسیا لاندبی از دپارتمان علوم زیست پزشکی دانشگاه کپنهاگ می گوید: بر اساس بینش جدیدی که به دست آوردیم، مولکولی را شناسایی کردیم که ممکن است بتواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد.
آلیسیا لاندبی و همکارانش بیوپسی قلب افراد سالم و بیماران مبتلا به ARVC ارثی را مورد مطالعه قرار دادند. آنها یک پروفایل عمیق و به اصطلاح مولکولی از نمونه های قلب انجام دادند و تفاوت های مولکولی بین قلب ها را شناسایی کردند.
بر اساس این اندازه‌گیری‌ها، آن‌ها فرضیه‌هایی را درباره علل این بیماری تدوین کردند و آن‌ها را بر روی موش و سلول‌های ماهیچه قلب مشتق از سلول‌های بنیادی آزمایش کردند.این مطالعه اخیرا در مجله Circulation منتشر شده است.

مولکول درخت لاله به عنوان درمان؟
محققان دریافتند که با فعال کردن یک مولکول خاص(sirtuin-3)می‌توانند پیشرفت بیماری را کاهش دهند. بنابراین، آنها به دنبال یک مولکول با این عملکرد بودند و با هونوکیول، آن را پیدا کردند. هونوکیول یک محصول طبیعی است که از پوست و برگ درخت لاله استخراج می شود و برای مثال به عنوان یک مسکن در طب سنتی در برخی از مناطق آسیا استفاده می‌شود.
آلیسیا لاندبی می‌گوید: زمانی که ما هونوکیول را روی مدل موش خود آزمایش کردیم، واقعاً پیشرفت بیماری را کاهش داد. در سلول های قلب مشتق از سلول های بنیادی ما نیز همین اتفاق افتاد. ما نمی دانیم که آیا این کار در مورد انسان‌ها نیز کارآمد است یا خیر، اما این واقعیت که می توانیم تأثیر را در دو مدل مختلف تأیید کنیم، آن را بسیار جالب می کند.
او می‌گوید: این واقعاً رضایت‌بخش است که یک پروژه را از اندازه‌گیری‌های علمی بسیار پایه، از طریق تفسیر نتایج تا ارائه یک استراتژی ممکن برای کاهش پیشرفت بیماری و در نهایت نشان دادن کارآمدی آن، انجام دهیم. برای من، این واقعاً جوهره نوع تحقیقی است که من در مورد آن هیجان زده هستم، یعنی روشن کردن مکانیسم های عامل بیماری قلبی به گونه ای که بتوانیم استراتژی های درمانی جدیدی را پیشنهاد کنیم.
وی همچنین می‌افزاید: انجام انواع مطالعاتی که انجام می دهیم، تجزیه و تحلیل چندین هزار پروتئین در یک زمان، هنگامی که تلاش می کنیم بفهمیم تغییراتی که اندازه گیری می کنیم در واقع چه معنایی دارند، چالش برانگیز است. این بخش از کار مستلزم کاوش در ادبیات علمی است. پس شما بخوانید و بخوانید و بخوانید و با همکاران صحبت کنید، فکر کنید و بیشتر بخوانید. این ماه ها کار کارآگاهانه است و در مواقعی هم تحریک کننده و هم خسته کننده است. چرا که مطمئناً ساده نیست.
کار در اینجا متوقف نمی شود. محققان قبلاً یک مطالعه پیگیری را برای بررسی دقیق‌تر یافته‌های خود برنامه ریزی کرده‌اند.
آلیسیا لاندبی می‌گوید: ما معتقدیم یافته‌های ما قابل توجه است و می‌خواهیم تعیین کنیم که آیا واقعاً می‌توانند به بیماران کمک کنند یا خیر. قدم بعدی برای ما این است که تعیین کنیم آیا مکانیسمی که شناسایی کردیم در همه بیماران ARVC وجود دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.