اینتل حدنصاب جدیدی در سرعت ریز پردازنده‌ها به ثبت رساند

پرچمدار Raptor Lake اینتل یک اورکلاک بسیار چشمگیر دیگر را تجربه کرده است، اورکلاکی که حتی از شاهکار فاش شده 8 گیگاهرتزی که ماه گذشته شاهد آن بودیم سریعتر بود.

پردازنده پرچمدار Raptor Lake اینتل یک اورکلاک بسیار چشمگیر دیگر را تجربه کرده است، اورکلاکی که حتی از شاهکار فاش شده 8 گیگاهرتزی که ماه گذشته شاهد آن بودیم سریعتر بود.

به گزارش تک ناک، تفاوت این است که اورکلاک Raptor Lake یک اورکلاک رسمی Core i9-13900K است که توانسته فرکانس پردازنده را به 8.2 گیگاهرتز برساند.
این بخشی از چالش خالق اینتل (Intel’s Creator Challenge)بود و همانطور که ممکن است تصور کنید، Splave از خنک کننده سنتی استفاده نکرد، بلکه از نیتروژن مایع استفاده کرد ( یا یک نوع خنک کننده عجیب و غریب مشابه نیتروژن مایع که در خانه قابل استفاده نیست و فقط برای یک دوره کوتاه عملیات کارایی دارد).
Splave توانست معادل Alder Lake یعنی 12900K را به فرکانس 7.6 گیگاهرتز برساند، بنابراین با اورکلاک تا 8.2 گیگاهرتز، پرچمدار Raptor Lake حتی قبل از عرضه عمومی 8 درصد سریعتر است.

یک پیشنهاد وسوسه انگیز برای علاقمندان به سرعت رایانه
اکنون زمان هیجان‌انگیزی برای علاقه‌مندان به رایانه شخصی است. پتانسیل اورکلاک Raptor Lake قوی‌ترین پتانسیلی است که برای طیف وسیعی از پردازنده‌های Core از ابتدا تاکنون دیده شده است، آخرین باری که یک پردازنده اینتل سرعت 8 گیگاهرتز را ثبت کرد، بیش از یک دهه پیش بود.
سریعترین اورکلاک Raptor Lake ،  یعنی پردازنده Core i9-10900K با سرعت 7.7 گیگاهرتز بود و بدیهی است که با اعلام خبر این اورکلاک Raptor Lake جدید به خوبی و واقعاً شکست خورده است. نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که پس از عرضه 13900K، رکورد سرعت پردازنده ناگزیر به ارتفاعات بالاتری خواهد رفت. به عنوان مثال، 12900K در قابلیت اورکلاک در اولین بار در 6.8 گیگاهرتز بود، اما بعداً با 7.6 گیگاهرتز ذکر شده شکست خورد.
بنابراین، در تئوری، ما به خوبی می‌توانیم طوفان 13900K را در قلمروی 8.5 گیگاهرتز و در نهایت به دست متخصصان این حوزه با استفاده از نیتروژن مایع ببینیم. در آن مرحله، پردازتده Raptor Lake اینتل سریع‌ترین سرعت‌هایی را که تا به حال توسط یک پردازنده رایانه رومیزی به دست آورده است را به چالش می‌کشد.
در حالی که ظاهراً کاربران رایانه های رومیزی معمولی عملکردی شبیه به این را نخواهند دید، اما شاید بتوان اورکلاک معمولی‌تر ( شاید با استفاده از خنک‌کننده مایع یا یک خنک‌کننده هوایی خوب ) که نتایج چشمگیری نیز به همراه داشته باشد را انجام داد. در واقع یک افشاگری وجود دارد که نشان می دهد 13900K ظاهراً در فرکانس 6.5 گیگاهرتز (به صورت تک هسته ای) با یک محلول خنک کننده مایع استاندارد بسیار قدرتمند کار می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.