آسمان امشب و فردا با “بارش شهابی” دیدنی است

امشب و فردا شب فارغ از هیجان و حواشی ماموریت موفقیت‌آمیز برخورد سیارک ناسا در هفته گذشته، احتمالاً برای ستاره ‌شناسان هیجان‌انگیز خواهد بود.

به گزارش تک ناک، بارش شهابی دراگونید آسمان شب را در 8 و 9 اکتبر( امشب وفردا شب) روشن خواهد کرد. در طول دراکونید، زمین با میلیون‌ها سنگ ریز و یخی که توسط دنباله‌دار 21P/Giacobini-Zinner به جا مانده‌بودند، تماس پیدا می‌کند.

به گفته ناسا، این دنباله دار با عرض 1.24 مایل، در حالی که آخرین نزدیکی خود را در سپتامبر 2018 با زمین انجام داده، هر 6 سال و نیم یک بار از مدار زمین عبور می‌کند.
متأسفانه، ماه شکارچی سالانه نیز امشب به اوج خود می‌رسد و نور ماه کامل ، کمی شهاب‌سنگ‌های درخشان و خیره‌کننده را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. معمولاً، تماشاگران آسمان می‌توانند حدود 10 تا 20 شهاب در ساعت را در طول دوره دراگونید ببینند، اما آسمان شب امسال برای دیدن بسیاری از شهاب‌ها زیادی روشن خواهد بود.

بارش شهابی دراگونید آسمان را امشب و فردا شب روشن میکند. در طول بارش شهابی، زمین با سنگهای ریز به جا مانده ازدنباله‌دار 21P/Giacobini-Zinner تماس پیدا می کند
قوانین ،مشابه همه‌ی رصد های سرگرمی فضایی، برای تماشای این بارش شهابی اعمال می‌شود. به یک نقطه تاریک و دور از نورهای شهر در طبیعت بروید و اجازه دهید چشم ها برای حدود نیم ساعت با تاریکی سازگار شوند. مشاهده این بارش شهابی به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی نیاز ندارد، فقط چشم و یک ذهن کنجکاو کافیست.

بارش های شهابی زمانی رخ می‌دهد که زمین از میان ابرهای سنگی که توسط دنباله دارها به جا مانده‌است عبور می کند. همانطور که بازمانده های دنباله دار در اتمسفر می‌چرخند و غلت می‌خورند، برخی از آنها آتش می گیرند و در آسمان نواره‌ای ایجاد می‌کنند.این فرایند است که آن‌ها را رسماً “شهاب سنگ” می‌کند.
آنها معمولا برای ایجاد آسیب واقعی بسیار کوچک هستند و بیشتر سنگ های فضایی مدت ها قبل از رسیدن به زمین می سوزند. تعداد معدود که به اندازه کافی بزرگ هستند تا از سقوط جان سالم به در ببرند، به عنوان شهاب سنگ به زمین برخورد می‌کنند.

به نظر می رسد که بارش شهابی دراگونید بر روی زمین در جهت صورت فلکی دراکو (کلمه لاتین برای دراگون: اژدها) قابل مشاهده است. این صورت فلکی که در آسمان شمالی قرار دارد، به نظر می رسد که دارای دمی مار مانند است که بین دب های بزرگ و کوچک حرکت می کند.
در حالی که ماه شکارچی در حال ربودن بخشی از توجه‌ها از دراگونیدها است، هنوز هم ارزش دارد که در آخر هفته نگاهی اجمالی به آسمان داشته باشیم. ماه شکارچی هر ماه اکتبر طلوع می‌کند و به فصل شکار پاییزی اشاره دارد، زمانی که بر اساس نشریه The Old Farmer حیوانات، برای آماده‌ی زمستان شدن، تابستان را صرف غذا خوردن کرده و بزرگتر شده‌اند. برخی از نام‌های دیگر ماه اکتبر در ایالات متحده عبارتند از: ماه مهاجر (Cree)، ماه یخ‌زده (Ojibwe) و ماه خونین و غیره.
امسال، یکشنبه 9 اکتبر روشن ترین آسمان شب را در 6 سال اخیر خواهد داشت که در حدود ساعت 4:55 بعد از ظهر به اوج روشنایی می رسد. اما ماه همچنان چند ساعت بعد که آسمان تاریک‌تر است کامل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.