بازگشت دوباره برنامه Memtest86 + پس از 9 سال

برنامه Memtest86

برنامه قدیمی تست حافظه Memtest86+ که احتمالاً از دهه 2000 به یاد دارید، بالاخره بازگشت و اولین آپدیت خود را پس از 9 سال دریافت کرد.

به گزارش تکناک، این برنامه از ابتدا بازنویسی شده است و در حال توسعه فعال است. نسخه جدید، 6.0، دارای تعداد زیادی به روز رسانی برای پشتیبانی از آخرین سخت افزارهای  سیستم اینتل و AMD است.

برای افراد ناآشنا، MemTest86 در ابتدا در اواسط دهه 1990 ایجاد شد و یکی از اولین برنامه های آزمایش حافظه DDR برای رایانه های شخصی بود. اما پس از یک تقسیم بندی، توسعه آن در سال 2013 متوقف شد، و اولین مورد توسط PassMark خریداری شد. رسماً نمی‌دانیم چرا توسعه متوقف شد. اما در مقایسه با Memtest86 مدرن، Memtest86+ برنامه ای منبع باز است.

نیازی به گفتن نیست که نسخه 6.0 دارای به روز رسانی های زیادی است که برای رساندن آن به استانداردهای مدرن در مقایسه با نسخه 2013 مورد نیاز بود. نسخه جدید شامل کدهای کاملاً بازنویسی شده برای مادربردهای مبتنی بر UEFI، نسخه مدرن بایوس، برای هر دو نسخه 32 و 64 بیتی برنامه است.

علاوه بر این، این برنامه دارای پشتیبانی از صفحه‌بندی حالت طولانی x64، پشتیبانی از حداکثر 256 هسته، تشخیص افزوده حافظه DDR4 و DDR5 ( از آنجایی که DDR3 آخرین استاندارد حافظه در سال 2013 بود ) و پشتیبانی از XMP نسخه 3.0 را اضافه می‌کند. پشتیبانی از CPU به طور قابل توجهی افزایش یافته است، و قابلیت تشخیص برای همه پردازنده‌های مبتنی بر Zen و AMD Zen از سری Ryzen 1000 تا سری 7000، و هر بخش قدیمی‌تری که پس از سال 2013 ساخته شده‌اند، اضافه شده است. پشتیبانی اینتل همچنین برای تراشه‌های تا  نسل سیزدهم اینتل اضافه شده است.

در نهایت، آخرین وصله‌های یادداشت نشان می‌دهند که نسخه 6.0 پشتیبانی از چیپ‌ست‌های قدیمی‌تر Nvidia و AMD را اضافه می‌کند ( احتمالاً قبل از 2010) زیرا به چیپ‌ست‌های Nvidia nForce، همراه با رفع اشکال‌ها، بهینه‌سازی‌ها و پیشرفت‌های متعدد اشاره می‌کند.

شما می توانید نسخه 6.0 را هم اکنون از وب سایت، در دو نوع نصب کننده USB لینوکس و ویندوز دانلود کنید. برخلاف تست‌های استرس سنتی، Memtest86+ باید روی یک درایو فلش USB راه‌اندازی شود تا خود را از سیستم عامل اصلی سیستم جدا کند. این به برنامه اجازه می‌دهد تا حد امکان از منابع سیستمی در طول آزمایش استفاده کند و از بروز خرابی در آزمایش روی سیستم‌عامل اصلی شما جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.