بهترین گوشی های تاشو سال 2023

در سال‌های اخیر، گوشی های هوشمند تاشو به‌طور گسترده ای راه خود را به بازار باز کرده‌اند. این دستگاه‌ها مزیت منحصر به فردی را نسبت به تلفن‌های هوشمند سنتی دارند، زیرا با اینکه صفحه نمایش بزرگی دارند اما می‌توان آن‌ها را به‌راحتی در داخل جیب قرار داد.

به گزارش تکناک، در این مقاله، ما انواع مختلف گوشی‌های هوشمند تاشو موجود در بازار را بررسی کرده ایم و برخی از بهترین مدل‌های موجود معرفی شده اند.

فناوری صفحه نمایش های تاشو نسبتا هنوز جدید است و قبلا فقط در نمایشگاه های فناوری دیده می شد. با این حال، این فناوری به لطف گوشی های هوشمند تاشو که در سراسر جهان بطور گسترده در دسترس هستند، به جیب ما آمده است.

درست است که بسیاری از گوشی هایی که مجهز به این فناوری هستند، جزو بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار هستند، اما به دلیل فناوری نوآورانه‌ای که دارند، اغلب گران قیمت هستند.

در حال حاضر، دو نوع اصلی گوشی هوشمند تاشو در بازار موجود است. اولین مورد، مدل فیلیپ است که ما به آن طراحی تاشو نیز می گوییم. این گوشی ها (smartphone) به‌صورت افقی تا می‌شوند و صفحه‌نمایش بزرگی معمولاً در حدود 6.7 یا 6.8 اینچ دارند. با اینکه این گوشی ها صفحه نمایش بزرگی دارند اما جمع و جور هستند. طراحی ترکیبی این گوشی ها برای بسیاری از کاربرانی که می خواهند در عین حال که قابل حمل بودن گوشی برایشان مهم است، صفحه نمایش گوشی شان بزرگ هم باشد، بسیار جذاب است.

digikala

دومین مدل گوشی های هوشمند تاشو، مدل فولد است که با عنوان طراحی کتابی نیز شناخته می شود. این گوشی ها دارای صفحه نمایش بزرگ و تقریبا مربعی هستند که در صورت تا شدن گوشی، صفحه نمایش پنهان می شود. این گوشی ها اصولا بزرگ‌تر از گوشی های هوشمند معمولی نیستند. هنگامی که دستگاه باز می شود، صفحه نمایش بسیار بزرگتر می شود که تجربه لذت بخشی را به کاربر ارائه می دهد.

گوشی های هوشمند تاشو با توجه به طراحی خلاقانه‌شان، گوشی های رده بالایی هستند و به همین دلیل اصولا قیمت بالایی هم دارند. با این حال، با پیشرفت و گسترش فناوری، می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری از این گوشی ها در بازار باشیم. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ گوشی های هوشمند، از جمله گوگل، آنر و وان پلاس، در حال بررسی پتانسیل صفحه نمایش های تاشو هستند و ممکن است به زودی مدل های خود را عرضه کنند.

اگر برای شما هم سوال است که کدام گوشی های هوشمند تاشو در حال حاضر در بازار بهترین هستند، پس  بیایید نگاهی به برخی از مدل های برتر موجود در بازار بیندازیم.

گوشی مدل OPPO FIND N2 FLIP

شرکت OPPO با تولید گوشی Find N2 Flip وارد بازار گوشی‌های هوشمند تاشو شده است و به نظر می‌رسد حرکت موفقی برای این سازنده چینی باشد. این دستگاه دارای مزایای زیاد و ایرادات کمی است که آن را به رقیبی قابل برای گوشی های سامسونگ تبدیل می‌کند.

یکی از ویژگی های برجسته Find N2 Flip کیفیت ساخت و هندلینگ استثنایی آن است. لولای تاکننده این گوشی نسبت به Samsung Galaxy Z Flip 4 انعطاف پذیرتر است و ظاهر خمیده ی بهتری دارد که از تجمع گرد و غبار در قسمت خمیدگی جلوگیری می کند. علاوه بر این، این گوشی از یک پنل داخلی 6.8 اینچی با نسبت تصویر 21:9 ، با بازتولید دقیق رنگ و میزان روشنایی رضایت بخش، برخوردار است. وقتی گوشی باز می شود، شکاف به سختی قابل مشاهده است.

Oppo برای صفحه نمایش خارجی گوشی خود، رویکرد کمی متفاوت تری از سامسونگ در پیش گرفت. طراحی بزرگتر صفحه نمایش به میزان 3.26 اینچ، برای سلفی گرفتن بدون استفاده از سنسور جلو فوق العاده است. رابط کاربری ColorOS نیز در این گوشی بسیار قابل توجه است که تجربه کاربری روان، ساده و قابل تنظیم را به کاربر ارائه می دهد.

اگر انتقادی به Oppo Find N2 Flip وجود داشته باشد،آن عدم وجود لنز تله فوتو و عملکرد تا حدودی نه چندان عالی در بخش عکاسی نسبت به رقبای خود است. با این حال، عمر باتری این دستگاه برابر با سایر گوشی های تاشو است و یک روز دوام می آورد.

در نهایت می توان نتیجه گرفت که Oppo Find N2 Flip یک گوشی هوشمند تاشو با عملکرد خوب است که با محصولات سامسونگ رقابت می کند. این گوشی کیفیت ساخت عالی، صفحه نمایش زیبا و رابط کاربر جذابی دارد. علیرغم برخی ایرادات جزئی، این دستگاه قطعاً برای کسانی که به دنبال گوشی تاشو هستند، دستگاه مناسبی است.

گوشی مدل SAMSUNG GALAXY Z FLIP 4

گلکسی زد فلیپ 4 قبل از عرضه Oppo Find N2 Flip ، پیشروترین گوشی تاشوی جهان بود، اما وجود گوشی Find N2 Flip ، چیزی از جذابیت آن کم نمی کند. این گوشی در برخی زمینه ها مانند دارا بودن عایق رطوبتی که دارای رتبه IPX8 است که از رقبای خود بهتر عمل می کند، سامسونگ را به تنها سازنده ای تبدیل می کند که گوشی های هوشمند تاشو ضد آب ارائه می دهد. در طول سال ها، سامسونگ فرمول خود را اصلاح کرده است، اما قسمت چین این گوشی همچنان قابل مشاهده است و زیر انگشت احساس می شود، و هنگام تا شدن دستگاه یک شکاف وجود دارد. با این حال، Z Flip 4 در زمینه‌های دیگر، از جمله ظاهر لوکس، صفحه نمایش 6.7 اینچی OLED با رنگ‌های پر زرق و برق، حداکثر نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و نسبت 22:9 از بقیه  ی رقبای خود، متمایز است.

اگرچه دوربین Z Flip 4 کارایی کمتری نسبت به Z Fold 4 دارد و فاقد لنز تله فوتو موجود در Oppo Find N2 Flip است، اما حالت پرتره این گوشی دقیق است ودر حالت عکسبرداری Night ، نتایج زیبایی ارائه می دهد و عکس ها در شرایط نوری استاندارد، وضوح خوبی دارند. عمر باتری در این دستگاه نسبت به مدل قبلی بهبود یافته است، اما همچنان معمولی است و می تواند حداکثر یک روز استفاده را برای کاربر فراهم کند.

جایی که Z Flip 4 واقعاً می درخشد، بخش مدیریت نرم افزار است. تجربه ی استفاده از حالت فلکس که صفحه را به دو قسمت تقسیم می کند و در زمانی که دستگاه با زاویه 90 درجه تا می شود( مانند زمانی که روی میز قرار می گیرد)، بسیار لذت بخش و راحت است. صفحه نمایش خارجی 1.9 اینچی این دستگاه، بسیار کاربردی است و به عنوان صفحه نمایشی برای  ساعت هوشمند برای اعلان ها، کنترل های موسیقی، ویجت ها و حتی برقراری تماس عمل می کند.

گوشی مدل MOTOROLA RAZR (2022)

شرکت موتورولا تلاش کرد با تولید دو مدل گوشی به نام Razr ، خود را وارد بازار گوشی های هوشمند تاشو کند. اما این گوشی ها اثر ماندگاری از خود در دنیای گوشی های تاشو، بر جای نگذاشتند. با این حال، Razr 2022 گوشی خوبی است. طراحی کلاسیک این گوشی با لبه‌های گرد که در حالت بسته در مقایسه با مدل‌های دیگر کمی ضخیم‌تر است، به چشم می خورد.

چین این گوشی چندان قابل توجه نیست، اما لولای تاکننده ی دستگاه، شل به نظر می رسد که مسئله ی نگران کننده ای است زیرا ممکن است به مرور زمان نرم تر شود. اندازه پنل تاشو این دستگاه 6.7 اینچ با وضوح 2400 در 1080 پیکسل است و صفحه نمایش دارای ویژگی های خوبی از جمله حداکثر روشنایی 1200 cd/m² در HDR، با وجود رنگ سنجی کمی سرد، است. صفحه نمایش خارجی این دستگاه 2.7 اینچ است. اما برخلاف سامسونگ و اوپو، این گوشی فاقد حالت فلکس برای استفاده از گوشی در زاویه ی 90 درجه است.

Razr 2022 از تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده می کند که حتی در حین بازی نیز خنک می ماند. عمر باتری آن متوسط ​​است و نهایتا یک روز دوام می آورد. این گوشی دارای شارژر 30 واتی است اما شارژر بی سیم ندارد. درمورد دوربین، Razr 2022 تنها با وجود دو لنز، عملکرد خوبی دارد. لنز فوق عریض رنگ و وضوح کمتری نسبت به لنز واید دارد که همین موضوع کاملا راضی کننده است. با این حال این گوشی هم مانند سایر گوشی های هوشمند تاشو (smartphone)، فاقد لنز تله فوتو است.

یک اشکال قابل توجه در Razr 2022 ، پشتیبانی نرم افزاری محدود آن است، زیرا تنها دو سال به روز رسانی اصلی اندروید و سه سال پشتیبانی امنیتی را ارائه می دهد که برای یک دستگاه رده بالا کافی نیست. در نتیجه جدیدترین نسخه اندروید موجود در این دستگاه، اندروید 14 است.

گوشی مدل SAMSUNG GALAXY Z FOLD 4

سامسونگ خط گوشی های تاشو خود را با اولین مدل فولد در سال 2019 معرفی کرد و در سال 2022، این شرکت نسل چهارم گوشی های فولد خود را روانه بازار کرد که با پیشرفت های قابل توجهی همراه بود. گلکسی زد فولد 4 دارای ویژگی های مشترک بسیاری با نسل قبلی خود یعنی گلکسی زد فولد 3، از جمله طراحی مشابه است. با وجود صفحه نمایش خارجی این دستگاه که باریک تر از یک تلفن هوشمند معمولی است، کمی طول می کشد تا هنگام تایپ پیام ها به آن عادت کرد. اما این دستگاه برای استفاده سریع روزمره در صفحه نمایش 6.2 اینچی خود بسیار راحت است.

حالا بیایید در مورد فولد و لولا صحبت کنیم. شکاف این دستگاه قابل مشاهده و قابل لمس است و لولا ممکن است در ابتدا کمی سفت باشد اما به مرور زمان شل می شود. با این حال، یکی از نکات منفی Z Fold 4 شکافی است که در هنگام تا شدن بین دو قسمت صفحه نمایش باقی می ماند.

با توجه به صفحه نمایش داخلی، اندازه آن 6.7 اینچ است اما smartphone (handheld mobile telephone/computer) دارای نسبت تصویر غیرعادی با میزان 23.1:9 است. در نتیجه صفحه نمایش این گوشی تقریبا مربع و شبیه به یک تبلت کوچک است. پنل OLED مورد استفاده سامسونگ بسیار عالی است و روشنایی آن می تواند به حداکثر 899.5 cd/m² برسد. با این حال، درجه بندی رنگ پیش فرض می تواند نامنظم باشد و ممکن است لازم باشد تنظیمات را برای دستیابی به ظاهر طبیعی تر رنگ ها،مجددا تنظیم کنید.

رابط کاربری One UI سامسونگ نقطه قوتی برای Z Fold 4 است. این شرکت کار بسیار جالبی در مدیریت فرمت صفحه نمایش و قابلیت چند وظیفه ای یعنی امکان اجرای همزمان شش برنامه روی صفحه نمایش داخلی، انجام داده است. علاوه بر این دارا بودن حالت فلکس، که صفحه نمایش را به دو قسمت مجزا تقسیم می کند در این دستگاه عالی است. Z Fold 4 دارای قابلیت های عالی برای عکاسی با لنز 50 مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.. و داشتن یک لنز تله فوتو x3 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، است.

Z Fold 4 از تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده می کند که برترین پردازنده در سال 2022 است. بنابراین هیچ نگرانی در مورد عملکرد کلی این دستگاه وجود ندارد. عمر باتری این دستگاه یک روز است. شارژ 25 واتی برای چنین دستگاه گران قیمتی، کند است.

اگر شما Z Fold 3 دارید، خرید این دستاه برای شما منطقی نیست. با این حال، اگر می خواهید استفاده از یک مینی تبلت را تجربه کنید، Z Fold 4 می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

گوشی مدل HUAWEI P50 POCKET 

شرکت هواوی خیلی زود وارد بازار صفحه نمایش های تاشو شد. اما به دلیل عدم دسترسی به سرویس های گوگل،5G  و قیمت بالا، خرید دستگاه های تاشو این شرکت زیاد توصیه نمی شود.

Huawei P50 Pocket دارای تراشه اسنپدراگون 888، 8 یا 12 گیگابایت رم و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی است. این گوشی دارای صفحه نمایش 6.9 اینچی AMOLED با قابلیت تاشوندگی محطاطانه ای است. اما صفحه نمایش خارجی این دستگاه تنها یک صفحه نمایش کوچک 1.04 اینچی در گرد است. این دستگاه دارای سه دوربین، باتری 4000 میلی آمپر ساعتی و شارژ سریع 40 واتی است.

تفسیر هواوی از مدل تاشو کتابی با گوشی Mate Xs 2 منحصربه‌فرد است. این گوشی به سمت بیرون باز می‌شود و نمایشگر OLED 7.8 اینچی با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز را نشان می‌دهد. این گوشی دارای پردازنده اسنپدراگون 888 و سه دوربین چشمگیر از جمله یک لنز تله فوتو است. این گوشی همچنین دارای باتری 4880 میلی آمپر ساعتی است، اما با قیمت 2000 دلار بدون ارائه ی خدمات گوگل، نداشتن قابلیت 5G و قابلیت ضد آب بودن، ما توصیه به خرید این گوشی نمی کنیم.

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، تلفن های هوشمند تاشو یک فناوری نسبتا جدید اما به سرعت در حال توسعه هستند که از نظر قابلیت حمل و اندازه صفحه نمایش مزیت های منحصر به فردی را ارائه می دهند. در حالی که این مدل در حال حاضر دستگاه های پیشرفته محسوب می شوند، اما انتظار می رود با فراگیرتر شدن فناوری تاشونده ، مدل های مقرون به صرفه تری با همین فناوری عرضه شوند. با توجه به اینکه سازندگان بزرگ گوشی های هوشمند در حال بررسی پتانسیل صفحه نمایش های تاشو هستند، می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک دستگاه های حتی چشمگیرتری را مشاهده کنیم. اگر به دنبال گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌ای هستید که صفحه نمایش بزرگ‌تری را بدون کاهش قابلیت حمل ارائه می‌دهد، یک گوشی تاشو می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

برای تعیین اینکه آیا مدل فلیپ یا فولد را انتخاب کنید، استفاده، کاربردها و ترجیحات ظاهری خود را در نظر بگیرید. اگر صرفه جویی در فضا برای شما اولویت است، مدل جمع و جور و به راحتی قابل حمل فیلیپ یک گزینه عالی برای شما است.

گوشی های مدل فیلیپ در صورت تا شدن به یک مربع کوچک تبدیل می شود و هیچ اتفاقی برای صفحه نمایش شان نمی افتد. با این حال، اگر شما به یک صفحه نمایش بزرگتر برای اهداف چندوظیفه ای یا کاری نیاز دارید، مدل فولد گزینه مناسب تری برای شما است که تجربه ای شبیه تبلت را فراهم می کند. گوشی های فیلیپ نسبت به گوشی های فولد معمولا گران تر هستند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.