تایید فرضیه خط اعداد ذهنی در زنبورها

یک مطالعه برای اولین بار نشان داد که زنبورها افزایش را از چپ به راست انجام می دهند و این نظریه بحث برانگیز خط اعداد ذهنی که می گوید ثابت بودن این جهت در انسان ها وحیوانات ذاتی است تایید می کند.

به گزارش تکناک، تحقیقات غربی نشان داده است که کودکان حتی قبل از اینکه شمارش را بیاموزند، شروع به سازماندهی مقادیر در حال رشد از چپ به راست در آنچه “خط اعداد ذهنی” نامیده می شود، می کنند.
با این حال، جهت مخالف در افرادی از فرهنگ هایی که از خط فارسی یا عربی استفاده می کنند که از راست به چپ خوانده می شود، یافت شده است.

شمارتین گیورفا، استاد مرکز تحقیقات شناخت حیوانات در دانشگاه پل ساباتیر در تولوز فرانسه می‌گوید: این موضوع هنوز بین کسانی که فکر می‌کنند خط اعداد ذهنی ویژگی ذاتی دارد و کسانی که می‌گویند اکتسابی است، مورد بحث است.

اخیراً شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوزادان تازه متولد شده و برخی از مهره‌داران، از جمله نخستین ها، اعداد را از چپ به راست مرتب می‌کنند.

گیورفا مطالعه‌ای را رهبری کرد که هفته گذشته در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) منتشر شد و هدف آن این بود که از طریق آزمایشی بر روی زنبورها دریابند که آیا این موضوع در مورد حشرات نیز صادق است یا خیر.

گیورفا به خبرگزاری فرانسه گفت: قبلاً نشان داده شده است که زنبورها حداقل تا پنج قادر به شمارش هستند.
او افزود: آنها همچنین اطلاعات را در دو نیمکره مغزشان به طور متفاوتی پردازش می کنند. گیورفا گفت: به نظر می رسد این ویژگی آنها با انسان ها مشترک است و تصور می شود دلیلی بالقوه برای “وجود خط اعداد ذهنی” باشد.

بازی اعداد
برای این آزمایش، محققان از زنبورهای عسل خواستند که به اولین قسمت از دو محفظه یک جعبه چوبی پرواز کنند.
سپس از آب قند برای ترغیب زنبورها استفاده شد تا عددی را انتخاب کنند که در وسط پشت محفظه دوم چسبانده شده بود.
این تعداد برای هر زنبور منفرد یکسان بود، اما به طور تصادفی در گروه بین یک، سه یا پنج، به شکل دایره، مربع یا مثلث تغییر کرد.

هنگامی که زنبورها برای پرواز به سمت شماره تعیین شده خود آموزش دیدند، محققان آن را برداشتند و عدد دیگری را در دو طرف محفظه دوم قرار دادند و وسط را خالی گذاشتند.

سپس پاداش آب قند را برداشتند و مشاهده کردند که زنبورها به کدام سمت رفتند.به عنوان مثال، اگر زنبور برای انتخاب عدد سه آموزش دیده بود و اکنون با دو عدد یک در دو طرف روبرو بود و هیچ چیز در وسط آن نبود، آنها به کدام سمت پرواز کردند؟

گیورفا گفت، در حدود 80 درصد از مواقع زنبورها گزینه سمت چپ را انتخاب می‌کردند . اگراین فرض مغز اعداد را از چپ به راست ترتیب میدهد درست باشد در این 80 درصد زنبورها انتخاب درست را انجام داده بودند.
اما اگر به همان زنبورها دو عدد پنج داده می شد که از بین آنها انتخاب کنند، آنها به سمت راست رفتند و دوباره ازفرضیه خط اعداد ذهنی حمایت کردند.

زنبورهایی که برای رفتن به شماره یک آموزش دیده بودند برای شماره سه به سمت راست رفتند، در حالی که زنبورهایی که یک پنج را هدف گرفتند به سمت چپ برای سه رفتند.
بنابراین اگر حیوانات در واقع به اعداد از چپ به راست فکر می کنند، چرا این برای همه انسان ها صادق نیست؟
گیورفا گفت که این امر پیچیده تر از انتخاب مستقیم بین ذات و اکتساب است.

او گفت: حتی اگر خط اعداد ذهنی ذاتی باشد، اکتساب همچنان می تواند آن را تغییر دهد، حتی معکوس کند یا برعکس، آن را برجسته کند.از طرف دیگر زنبورها باید به آنچه طبیعت حکم می کند پایبند باشند.

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.