دانمارک کربن کشورهای دیگر را دفن می کند

این هفته، دانمارک اولین پروژه ملی جهان را برای دفن کربن از منابع خارج از کشور در اعماق اقیانوس افتتاح کرد.

به گزارش تکناک، این کشور ، گورستانی را اداره می کند که در آن CO2 تقریباً 1،800 متر در زیر دریای شمال دفن می شود.

این پروژه دفن کربن دانمارک که «Greensand» نام دارد، توسط غول بریتانیایی صنایع شیمیایی Ineos و شرکت نفت آلمانی Wintershall Dea هدایت می شود. این بخشی از یک طرح گسترده تر برای جلوگیری از انتشار CO2 در جو به منظور جلوگیری از اثرات بد تغییرات آب و هوایی است.

پروژه Greensand یکی از پروژه های فراوان جذب و ذخیره کربن (CSS) است که در سراسر جهان در حال انجام است. هدف این پروژه ذخیره هشت میلیون تن CO2 در سال تا سال 2030 برای کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. همانطورکه EuroNews در گزارشی اشاره می کند، تقریباً 30 پروژه CSS در حال حاضر در سراسر اروپا عملیاتی یا در حال توسعه هستند.

چیزی که پروژه Greensand را از سایر ابتکارات مشابه متمایز می کند، این واقعیت است که دانمارک برای پروژه CSS خود CO2 را از خارج وارد می کند و اولین کشوری است که این کار را انجام می دهد.

digikala

CO2 ابتدا جذب شده سپس در منبعی ذخیره می شود. در ادامه به مایع تبدیل شده و توسط کشتی منتقل می شود.  با این حال، این پروژه ممکن است در آینده از خطوط لوله استفاده کند.

لارس آگارد، وزیر آب و هوا، توضیح داد که پروژه جدید به ما کمک می کند تا به اهداف اقلیمی خود برسیم، و از آنجایی پتانسیل ذخیره سازی ما در زیر خاک بسیار بزرگتر از اندازه گازهای گلخانه ای منتشر شده توسط خودمان است ما می توانیم کربن سایر کشورها را نیز ذخیره کنیم.

مقامات دانمارکی، که قصد دارند تا حدود سال 2045 به انتشار کربن صفر برسند، میگویند ابتکار جدید، ابزاری بسیار کاربردی در اهداف تغییرات آب و هوایی ما ایجاد میکند.

جذب کربن بخش کوچکی از تصویر است

شایان ذکر است که اگرچه پروژه Greensand می‌تواند میلیون‌ها تن دی‌اکسید کربن را ذخیره کند، اما بخشی از تلاش جهانی بسیار بزرگ‌تر مورد نیاز برای جلوگیری از بحران آب‌وهوایی را تشکیل می‌دهد.

به عنوان مثال، آژانس محیط زیست اروپا (EEA) می گوید که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها در سال 2020 3.7 میلیارد تن گازهای گلخانه ای منتشر کرده اند.

به دنبال گزارش مهم هیئت بین‌دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) در سال 2021، سازمان‌های جهانی با این واقعیت کنار آمده‌اند که باید سعی کنیم از همه ابزارهایی که در اختیار داریم برای مبارزه با تغییرات اقلیمی استفاده کنیم.

این امر منجر به ارائه پیشنهادهای بسیار غیر متعارف توسط دانشمندان شده است، مانند جلوگیری از رسیدن نور خورشید به زمین با بلند کردن غبار ماه در مدار بین خورشید و زمین.

روش جذب و ذخیره کربن همچنین با انتقاد برخی از دوستاران محیط زیست مواجه شده است که استدلال می کنند این روش یک “انحراف خطرناک” از هدف حیاتی کاهش گسترده انتشار گازهای گلخانه ای است. 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.