ژن عامل افزایش طول عمر انسان کشف شد

این تحقیق از این جهت قابل توجه است که بر اساس حجم نمونه عظیمی از حیوانات است که تعداد آنها به هزاران می رسد.

محققان ژن های متعددی را یافته اند که بر طول عمر انسان ها تاثیر می گذارند.

به گزارش تکناک، رندی استرانگ، از موسسه مطالعات طول عمر و سالخوردگی موسسه بارشاپ گفت: برخی از ژن‌های کاندید شده بر طول عمر زنان تأثیر می‌گذارند در حالی که برخی دیگر بر طول عمر مردان موثر هستند.

یک دسته از ژن ها باعث افزایش طول عمر هر دو جنس می شود. این نوع مطالعات نادر هستند و یافته‌ها از جمعیتی از موش‌ها که تنوع ژنتیکی قابل مقایسه ای با جمعیت‌های انسانی دارند به دست آمده است.

نتایج اخیراً در مجله معتبر Science منتشر شده است. استرانگ مدیر سایت برنامه آزمایشی تداخلات موسسه بارشاپ است که اولین کمک مالی خود را از موسسه ملی سالخوردگی (NIA) برای این برنامه در سال 2003 دریافت کرده و اکنون در نوزدهمین سال پشتیبانی NIA است.

گستره متنوع ژنتیکی

دکتر جیمز نلسون از مؤسسه بارشاپ و یکی از نویسندگان تحقیق، گفت: این مطالعه آنچه را که در افراد اتفاق می افتد مدل می کند. بر خلاف موش‌ها در بسیاری از مطالعات دیگر، موش‌های استفاده شده در این تحقیق همه یکسان نیستند. هر کدام از این موش ها دارای تنوع ژنتیکی متفاوتی هستند که نتیجه آن منجر به پروتئین‌های میشود که تفاوت کمی دارند و عملکرد آنها اندکی از یکدیگر متفاوت است که همه آنها با هم می‌توانند بر پیری تأثیر بگذارند.

با افزایش سن، حتی تفاوت های جزئی ممکن است تأثیر قابل توجهی بر سلامت ما داشته باشد. به گفته نلسون، برای مثال، پروتئین هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز که مسئول اتصال به اکسیژن و حمل آن از ریه‌ها به بافت‌های بدن در صورتی که دستخوش تغییرات جزئی در ژن خود شود دچار کاهش کارایی میشود. این یکی از نتایج کم خونی است.

افزایش عمر زنان

استرانگ گفت: کشف مکان های ژنتیکی که تنها بر طول عمر  زنان تأثیر می گذارد جالب و مهم است. جایگاه های ژنتیکی دسته هایی از 10 تا 100 ژن هستند.

استرانگ گفت: زنان و مردها تقریباً در هر جنبه ای از پیری که می توانید کشف کنید متفاوت هستند. هر کدام باید مورد مطالعه قرار گیرند، هم برای درک پیری در دو جنس و هم برای ایجاد درمان های موثر. اگر همان درمان‌های دارویی را به زنان ارائه دهیم که به مردان ارائه می‌کنیم، و پیری زنان ناشی از ژن‌های مختلف باشد، در درمان‌هایمان به اندازه‌ای مؤثر نخواهیم بود.

تایید نتایج در کرم های گرد

گام‌های بعدی این مطالعه، بررسی دقیق این ژن‌های کاندید شده برای یافتن ژن‌هایی است که مسئول مستقیم افزایش طول عمر هستند. در بخش پایانی این مقاله، تیم تحقیقاتی گزارش کرد محققان ژن‌های کاندید را در کرم‌های گرد که اغلب در تحقیقات پیری به دلیل طول عمر کوتاه‌شان استفاده می‌شوند، آزمایش کردند و نتایج حاکی از این بود که تعدادی از ژن‌های کاندید شده بر طول عمر کرم‌ها تأثیر گذاشتند.

به گفته محققان، این نتایج ثابت نمی‌کند که همان ژن‌ها بر طول عمر انسان تأثیر می‌گذارند. اما این بخش دیگری از پروژه برای ادامه مطالعه در مورد نقش ژنتیک در طول عمر است.

طراحی قابل اطمینان آزمایشات

استرانگ گفت، همانطور که در زمان شروع برنامه آزمایش تداخلات پیش بینی می شد، داشتن سه سایت علمی که در آن مطالعات انجام می شود، قدرت آماری و دقت و تکرارپذیری یافته ها را تضمین می کند.

به گفته نویسندگان، این مطالعه از این نظر منحصر به فرد است که حجم آماری بزرگی از حیوانات شامل چند هزار مورد را در برمی گیرد. نلسون گفت: از نظر تعداد موش های مورد آزمایش که برای مطالعه نقش ژن بر طول عمر به کار رفته است، این پژوهش بزرگتر از هر تحقیق دیگری است که تاکنون انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.