راهنمای نصب ویندوز ۱۱ بر روی Steam Deck

 راهنمای نصب ویندوز ۱۱ بر روی Steam Deck

به تازگی امکان نصب ویندوز 11 بر روی دستگاه Steam Deck با استفاده از homebrew و ابزارهای شخص ثالث فراهم شده است. 

به گزارش تک ناک، در گذشته، پشتیبانی از ویندوز (خانواده‌ای از سیستم‌های عامل برای رایانه‌های شخصی، سرورها، تلفن‌های همراه هوشمند و دستگاه‌های مجتمع) بر روی این دستگاه به طور کامل وجود نداشت اما اکنون شرایط تغییر کرده است. با این حال، نصب ویندوز 11 بر روی Steam Deck به اندازه‌ای که انتظار می رود پیچیده نیست.این متن به بررسی این موضوع می‌پردازد.

باید توجه داشت که برای کاربران معمولی کافی است که از Steam OS استفاده کنند. نرم افزار Protonبه طور مطلق عالی عمل می‌کند و تجربه اصلی Steam بر روی دستگاه برای استفاده با لمسی و کنترلر فوق العاده است. با این حال، اجرای Xbox Cloud Gaming در دستگاه Steam Deck هنوز مشکلاتی دارد و فقط در سناریوهای خاص قابل اجرا است.

اجرای Xbox Cloud Gaming روی Steam Deck دشوار است، با این حال پس از راه‌اندازی، کار می‌کند. بازی ابری عالی است، اما فقط در برخی سناریوها مانند خانه و اینترنت پایدار قابل اجراست. در موقعیت های بدون اینترنت مثل حمل و نقل عمومی، اجرای بازی ممکن نیست.

نصب ویندوز ۱۱ روی Steam Deck ساده است.  کافی است با استفاده از راهنمایی‌های برترین کارت‌های SD، سیستم عامل را به جای پاک کردن پارتیشن Steam OS در SSD اصلی نصب کنید. ذخیره سازی ابری نیز باعث می‌شود از دست دادن داده‌ها در آینده ، فقط یک مسئله احتمالی باشد.

برای اجرای ویندوز 11 در Steam Deck باید چند مرحله را طی کنید. شرکتValve  درایورهای مورد نیاز را فراهم کرده است و راهنمایی مایکروسافت نیز این امکان را نشان می‌دهد. اما خارج از تجربه “ویندوز 11 قابل حمل”، پشتیبانی از آن نسبتاً کم است.

Steam Deck Tools، یک بسته ابزار برای بهبود تجربه کاربری Steam Deck است که شامل کنترل مصرف برق، درایورهای دسته بازی و موارد دیگر می شود. جامعه Windows on Deck در Reddit نیز به حل مشکلات کوچک کاربران کمک می کند.

نصب و راه‌اندازی ویندوز ۱۱ روی کارت حافظه SD برای Steam Deck بسیار آسان است.

Steam Deck Tools به صورت خودکار مشکلات سازگاری کنترلر و سرعت دانلود را حل می کند. بنابراین می توان گفت که نصب و استفاده از ویندوز ۱۱ برای بازی‌های ایکس باکس و استیم در Steam Deck بدون مشکل خواهد بود.

با این حال،  باید ویندوز را روی استیم دک نصب کرد؟ این بستگی دارد…

 راهنمای نصب ویندوز 11 بر روی Steam Deck

PC Game Pass + Steam Deck = Xbox Handheld

نصب ویندوز 11 بر روی Steam Deck به کاربر امکان نمایش بازی‌های طراحی شده برای مقیاس دادن بر روی تلفن همراه را می‌دهد و همچنین به کاربر اجازه می‌دهد تا در صورت عدم اتصال پایدار به اینترنت، بازی کند.

PC Game Pas  نیز به کاربر این امکان را می‌دهد که در بازی‌های اولیه Microsoft صرفه جویی کند، همچنین بازی‌هایی مانند Hi-Fi Rush و Minecraft   Legends را بر روی Steam Deck اجرا کند. این امکانات می‌توانند به کاربران کمک کنند تا برای دیدن زمان حضور دوستان Xbox خود آسان تر عمل کنند.

نکته دیگر این که نصب Microsoft Windows (family of computer operating systems developed by Microsoft) بر روی دستگاه Steam OS علاوه بر اینکه باعث شده است که عادت‌های بازی شخصی شما در دنیای بازی‌ها ادامه پیدا کند، بسیاری از مزایا را نیز برای شما به همراه می‌آورد و به عنوان تجربه کاربری اصلی، Steam OS مفید و منطقی است.

امکان دسترسی به ویندوز بر روی تبلت، مزایای فراوانی دارد. علاوه بر این، دسترسی به فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در Microsoft Store بسیار کارآمد است و همچنین قابلیت نصب افزونه‌ها و مد ها در حالت دسکتاپ و Steam نیز وجود دارد. شما همچنین با اجرای Steam در حالت Big Picture Mode، با کنترلر، تجربه‌ کاربری بهتری خواهید داشت.

تجربه ویندوز در Steam Deck باعث بهبود تجربه تایپ و لمس می‌شود. تغییر در ویندوز باعث شده است که تایپ لمسی روان تر شود. در این حالت، با تنظیم UI در بخش شخصی‌سازی و روشن کردن دکمه صفحه کلید لمسی، نیازی به اتصال ماوس و کیبورد نیست.

نکته دیگر این که، Steam Deck Tools به شما اجازه می دهد ویژگی های لایه برداری را که در Steam OS در دسترس دارید، حفظ کنید. بازی ها را به 30 فریم در ثانیه محدود کرده و باتری را صرفه جویی کنید. با این حال، کاهشی جدی در عمر باتری یا عملکرد آن، مشاهده نشده است. هرچند که Steam OS  بهینه سازی شده برای بازی هاست ولی این مانعی برای بازی هایی با 60 فریم در ثانیه مانند Overwatch 2 یا بازی های با سطح پیچیدگی بالاتر مانند The Witcher 3 نمی شود.

اگر شما در سیستم خود از کارت حافظه SD استفاده کنید، برای بازی‌هایی با تکسچر پیچیده محدودیت‌هایی ایجاد می شود اما می توانید با نصب ویندوز 11 به‌طور مستقیم بر روی SSD، این محدودیت‌ها را برطرف کنید. البته این کار باعث می شود که بروزرسانی کنسول (و داک)  firmware سخت‌تر ‌شود.

به نظر می رسد که عملکرد Steam Deck، با استفاده از PC Game Pass و Xbox Play Anywhere، به یک کنسول دستی Xbox  نزدیک شده است.
شرکت‌های سازنده سخت‌افزار ویندوزی آگهی دادند

شرکتASUS  به تازگی کنسول بازی قابل حمل ASUS ROG Ally را معرفی کرده که با ویژگی‌های شبیه  Steam Deck ، دو برابر عملکرد بهتری نسبت به آن را دارد.

شرکت Valve توانسته است قیمت Steam Deck را به ۴۰۰ دلار کاهش دهد، که برای یک دستگاه با توانایی‌های چندین برابر نسبت به Nintendo Switch، قابل توجه است.

اغلب کنسول های بازی دستی توسط تولید کنندگان کوچک تری تولید می شود و این به معنی آن است که بخشی از پرداخت خریداران به دلیل هزینه های واردات و پشتیبانی است.  با این حال، شرکت‌های مانند Valve و ASUS با کنسول های دستی مبتنی بر سیستم عامل ویندوزی در حال انقلاب هستند، در حالی که مایکروسافت برای عرضه این نوع دستگاه‌ها  تمایل زیادی نشان نداده است.

در واقع، مایکروسافت به جز یک پروژه جانبی هکاتون، برای دستگاه‌های پردازشی کوچک حمایت کمتری نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد. ویندوز به اندازه کافی قدرتمند است تا با سناریوهای سخت‌افزاری مختلف سازگار شود. با این حال ویندوز 11 در دستگاه‌های کوچک عملکرد  ضعیف تری دارد و  در حالت تبلت بلند و ضخیم ویندوز 10 هم در دسترس نیست.  البته  تلاش سازندگان برای عرضه دستگاه‌های دستی ویندوزی ادامه دارد.

سازندگان سخت‌افزار ویندوزی به دستگاه‌های دستی علاقه‌مند هستند وASUS نماینده اولین دستگاه‌های این نوع خواهد بود.

ویندوز روی Steam Deck کاملاً کارامد نیست، اما با توجه به علاقه‌مندی بیشتر و بیشتر سازندگان به این کنسول های بازی دستی ویندوزی، به نظر می‌رسد که  این دستگاه ها در آینده یک جنبه اصلی از پلتفرم Steam Deck خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram