راه جدیدی برای مبارزه با روند پیری کشف شد

محققان دانشگاه کلن متوجه شده اند که یک مجموعه پروتئینی مانع از ترمیم آسیب ژنومی در سلول‌های موش و انسان و کاهش روند پیری می‌شود. علاوه بر این، آنها توانستند برای اولین بار با موفقیت این مجموعه پروتئینی را با یک عامل دارویی مسدود کنند.

به گزارش تکناک، دکتر بیورن شوماخر، از نویسندگان این مطالعه گفت: وقتی ما به اصطلاح مجموعه پروتئینی DREAM را در سلول‌های بدن سرکوب می‌کنیم، مکانیسم‌های ترمیم مختلفی وارد عمل می‌شوند و این سلول‌ها را در برابر انواع آسیب‌های DNA بسیار انعطاف‌پذیر می‌کند.

DNA، که اطلاعات ژنتیکی ما را در خود نگه می دارد، باید به دقت محافظت شود. با این حال، DNA به دلیل عوامل محیطی یا متابولیسم طبیعی ما در معرض تهدید دائمی قرار دارد. بنابراین، ترمیم DNA برای حفظ ثبات ژنوم و اطمینان از عملکرد مناسب سلول‌های ما امری حیاتی است.

شوماخر افزود: یافته‌های ما برای اولین بار به ما اجازه می‌دهد تا ترمیم DNA در سلول‌های بدن را بهبود بخشیم و کاهش روند پیری و توسعه سرطان را هدف قرار دهیم. با این حال، تا زمانی که این نتایج به درمان های جدید برای بیماران تبدیل شوند، به تحقیقات بیشتری نیاز است. این مطالعه در مجله Nature Structural & Molecular Biology منتشر شده است.

آسیب به DNA منجر به پیری و بیماری می شود

مواد ژنتیکی ما از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. به همین دلیل است که این مواد در سلول های تولید مثلی ما به خوبی محافظت می شوند. مکانیسم‌های بسیار دقیق ترمیم DNA در آنجا فعالیت می‌کنند و تضمین می‌کنند که تغییرات بسیار کمی در ماده ژنتیکی به فرزندان منتقل می‌شود. به لطف ترمیم DNA، ژنوم ما دویست هزار سال است که توسط اجدادمان به ما منتقل شده است. همچنین DNA به طور مداوم در سلول های بدن ما ترمیم می شود، اما فقط در طول زندگی فرد.

گاهی اوقات، کودکان با سیستم‌های ترمیم DNA ناقص به دنیا می‌آیند که این مسئله باعث می‌شود سریع‌تر پیر شوند و به بیماری‌های مرتبط با سن مانند تخریب عصبی و تصلب شرایین در دوران کودکی مبتلا شوند. در برخی موارد، خطر ابتلا به سرطان در آنها به میزان بسیار زیادی افزایش می یابد. اینها همه پیامدهای آسیب DNA است که به درستی ترمیم نشده است.

مجموعه پروتئینی DREAM از ترمیم جلوگیری می کند

شوماخر و تیمش بررسی کردند که چرا سلول‌های بدن، مکانیسم‌های ترمیم مشابهی برای کند کردن روند پیری با سلول‌های تولید مثلی ندارند. در آزمایش‌هایی بر کرم های لوله ای C. elegans، محققان متوجه شدند که مجموعه پروتئینی DREAM مقدار مکانیسم‌های ترمیم DNA در سلول‌های بدن را محدود می‌کند. در حقیقت این مجموعه پروتئینی به نقشه‌های ساخت DNA حاوی دستورالعمل‌هایی برای مکانیسم‌های ترمیم متصل می‌شود. این امر مانع از تولید آنها در مقادیر زیاد می شود. با این حال، سلول‌های تولید مثل مجموعه پروتئینی DREAM را ندارند. از این رو، آنها به طور طبیعی مقادیر زیادی مکانیسم ترمیم DNA را تولید می کنند..روند پیری

پستانداران دارای یک مجموعه پروتئینی هستند

در آزمایش‌های بعدی با سلول‌های انسانی در آزمایشگاه (کشت سلولی)، دانشمندان نشان دادند که مجموعه پروتئینی DREAM در سلول‌های انسانی به همان شیوه عمل می‌کند. آنها همچنین توانستند مجموعه DREAM را با یک عامل دارویی از کار بیندازند. سلول‌های انسانی پس از درمان، در برابر آسیب DNA بسیار انعطاف‌پذیرتر شدند. درمان با مهارکننده مجموعه پروتئینی DREAM اثرات شگفت انگیزی را در موش ها نشان داد: DNA موجود در شبکیه موش را ترمیم و عملکرد چشم، حفظ شد. این آزمایش بر روی موش هایی انجام شد که مانند برخی از بیماران انسانی، پیری زودرس دارند و انحطاط معمولی شبکیه چشم را از خود نشان می دادند.روند پیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.