این ربات ترس بیمار از تزریق را کاهش می‌دهد

یک مطالعه اخیر در ژاپن نشان داده است که یک ربات نرم می تواند ترس بیماران را در حین انجام درمان های پزشکی، مانند تزریق و سایر درمان های ناخوشایند یا ایمن سازی بهبود ببخشد.

یک مطالعه اخیر در ژاپن نشان می دهد که یک ربات نرم می تواند ترس بیماران را در حین انجام درمان های پزشکی، مانند تزریق و سایر درمان های ناخوشایند یا ایمن سازی بهبود ببخشد.

به گزارش تکناک، این تحقیق تا حدی از سوزن‌های متعددی که افراد در هنگام واکسینه شدن علیه کووید-19 باید تحمل کنند، الهام گرفته شده است.

برخی افراد نسبت به این سوزن‌ها بیزاری می‌کردند، که باعث شد افراد کمتری واکسینه شوند و میزان واکسیناسیون کاهش یابد. اگرچه مطالعات متعددی برای توضیح درد و اضطراب بیماران در طول درمان انجام شده است، اما راه حل های کمی برای کمک به این  بیماران مورد مطالعه یا بحث قرار گرفته است.

این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شد. برای تجزیه و تحلیل، محققان دانشگاه Tsukuba در ژاپن یک ربات نرم پوشیدنی ساختند که بیماران می توانند در طول درمان های تزریقی از آن استفاده کنند. هدف ربات کمک به کاهش درد و دفع اضطراب است.

درد کمتر تزریق هنگام پوشیدن ربات

شرکت کنندگان در این مطالعه که ربات را پوشیده بودند، در حالی که تحت یک محرک حرارتی متوسط قرار داشتند، درد کمتری را در این آزمایش نسبت به کسانی که بدون ربات تزریق روی آنها انجام شد تحمل کردند. این آزمایش ثابت کرد که می توان با کاهش تجربه درد از طریق استفاده از ربات، درد و اضطراب احساس شده توسط بیمار را به شدت کاهش داد.

ربات نرم دستی بادی. (a) ربات را می توان به دست کاربر متصل کرد. (b) اجزای داخلی با پمپ های هوا به یک سیستم پنوماتیک خارجی متصل شدند.

فومیهید تاناکا، استاد دانشگاه تسوکوبا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که استفاده از ربات‌های نرم پوشیدنی ممکن است ترس را کاهش دهد و همچنین احساس درد را در طول درمان‌های پزشکی از جمله واکسیناسیون کاهش دهد.

تست ربات

تیم تحقیقاتی بر اساس فشار دادن دست، کارایی ربات پوشیدنی را در حالی که توسط شرکت‌کنندگان تحت شرایط خاص کنترل می‌شد، آزمایش کردند. این تیم محرک حرارتی دردناکی را روی بازوی دیگری که ربات را نگه نداشت قرار می‌داد.

یک مطالعه اخیر در ژاپن نشان داده است که یک ربات نرم می تواند ترس بیماران را در حین انجام درمان های پزشکی، مانند تزریق و سایر درمان های ناخوشایند یا ایمن سازی بهبود ببخشد.
محرک های حرارتی بر روی بازوی غیر غالب شرکت کننده با استفاده از محرک درد حرارتی اعمال شد . ربات نرم بادی روی دست غالب آنها قرار داده شد تا تعامل لمسی با ربات انجام دهد (یعنی فشردن ربات یا فشردن توسط ربات).

این تیم همچنین سطوح اکسی کانتین و کورتیزول را از نمونه بزاق شرکت کنندگان اندازه گیری کردند که نشان دهنده سطوح هورمون های استرس بود. به درد احساس شده توسط بیماران درجه بندی خاصی داده شد و همچنین با استفاده از مقیاس ارزیابی درد آنها ثبت شد. افراد حاضر در این مطالعه یک تست نظرسنجی برای ارزیابی ترس آنها از تزریق قبل و بعد از تکمیل آزمایش با ربات پوشیدنی انجام دادند.

نتایج

این مطالعه توانست ثابت کند که نگه داشتن این ربات تجربه درد بیمارانی که تزریق می‌کردند را کاهش می‌دهد. همچنین این فرضیه را مطرح کرد که احساس رفاهی که با لمس انسان به نمایش گذاشته می شود ممکن است از طریق نگه داشتن ربات در موقعیت های استرس زا فعال شده باشد. این مطالعه بیشتر استدلال پشت لمس و کاهش درد را بررسی کرد.

ترس شرکت کنندگان از تزریق پس از آزمایش کاهش می یابد.
ترس شرکت کنندگان از تزریق پس از آزمایش کاهش می یابد.

تاناکا گفت: به خوبی شناخته شده است که لمس بین فردی می تواند درد و ترس را کاهش دهد و ما معتقدیم که این اثر حتی با روبات های نرم غیر زنده نیز قابل دستیابی است.

تیم تحقیقاتی امیدوار است از این مطالعه برای پیشبرد ربات برای استفاده در موقعیت‌های دردناک مانند گرفتن عکس‌های پزشکی یا شرایط مشابه استفاده کند. این تیم همچنین می‌خواهد در نهایت یک واقعیت افزوده بسازد که می‌تواند امکان برقراری ارتباط واقعی با شرکت‌کنندگان را فراهم کند تا حواس آنها را بیشتر منحرف کند و از درد منحرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.