آیا بازار جهانی فروش تبلت به روزهای پررونق گذشته باز می‌گردد؟

اپل در حالی اخیرا در گزارشی درآمدهای فصل چهارم مالی خود را  اعلام کرد که فروش تبلت آیپد در طول فصل پیش(از جولای تا پایان سپتامبر) 13.06 درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش تکناک، طی سال مالی 2022، تبلت اپل 8 درصد فروش کمتری داشته و به نظر می رسد شکوفایی فروش صنعت تبلت با پایان همه گیری، از بین رفته است.

در اوج همه‌گیری، دانشجویان و دانش آموزان از راه دور در کلاس‌ها شرکت و کارمندان از خانه‌هایشان کار می‌کردند. تبلت ها هم برای کار و هم برای بازی استفاده می شد. این پلتفرم قابلیت مدیریت صفحه اصلی روزانه شما، از یک کلاس درس گرفته تا اتاق هیئت مدیره با پخش ویدیو را طول روز، داشت و وقتی مدرسه یا کار تمام می‌شد، همان دستگاه وسیله سرگرمی‌هایی به شکل بازی، فیلم و دیگر سرگرمی‌های موجود از طریق برنامه‌های نصب شده ارائه می‌کرد.

حتی با افزایش گهگاه موارد کووید ، بچه‌ها دیگر به صورت فیزیکی در کلاس‌ها شرکت می کردند و والدین به دفاتر بازگشته‌اند. بنابراین، تقاضا برای عرضه تبلت کاهش یافته است.

اپل، سامسونگ و آمازون سه تولید کننده برتر در بازار جهانی تبلت در سه ماهه گذشته بودند

 این کاهش چه‌قدر بوده‌است؟

با توجه به گزارش شرکت تحلیلی Canalys،  بازار تبلت‌ به‌تازگی برای پنجمین فصل متوالی فروش کمتری نسبت به سال گذشته داشته است. در فصل سوم سال جاری، با 6 درصد کاهش روبرو بوده است که بهتر از کاهش 11 درصدی سالانه در فصل قبل از آن بود.

همچنان، میزان سفارشات بالاتر از قبل از همه گیری باقی مانده‌است و تعداد 35.3 میلیون دستگاه در فصل سوم ارسال شده‌است. جای تعجب نیست که اپل با فروش 14.4 میلیون آی پد از جولای تا سپتامبر در صدر باقی ماند. این رقم نسبت به فصل سوم سال گذشته 5.6 درصد کاهش داشته است.

به لطف بازار ضعیف تبلت ، علیرغم کاهش فروش، اپل سهم بازار خود را از 40.5 درصد به 40.7 درصد افزایش داده‌است. اپل به تازگی مدل بازطراحی شده نسل دهم آیپد خود را به همراه واحدهای آیپد پرو جدید 11 و 12.9 اینچی عرضه کرده است.

سامسونگ از اپل بسیار عقب‌تر بوده است. پس از افت 8.3 درصدی فروش تبلت در فصل سوم نسبت به سال گذشته، این شرکت 6.6 میلیون دستگاه تحویل داده‌ و سهم بازار آن از 19.1 درصد به 18.7 درصد کاهش یافته است.

آمازون پس از یک فصل قوی که شاهد افزایش 17.9 درصدی سالانه فروش تبلت هایش بود، سوم شد. این شرکت 3.2 میلیون تبلت را طی سه ماه ارسال کرد و سهم بازار آن از 7.2 درصد در سال گذشته به 9.1 درصد از بازار جهانی تبلت افزایش یافته‌است.

لنوو در فصل سوم با فروش 2.7 میلیون تبلت، نسبت به فصل سوم سال گذشته، شاهد 36.6 درصد کاهش فزاینده‌ای بوده است. سهم این شرکت از فروش تبلت جهانی از 11.4 درصد به 7.7 درصد کاهش یافته است. هواوی در جایگاه پنجم طی فصل سوم قرار گرفت. این تولیدکننده چینی شاهد سقوط 41.1 درصدی به 1.5 میلیون دستگاه تبلت به صورت سالانه بود. این مساله باعث دستیابی به سهم بازار جهانی 4.2 درصدی این شرکت شد.

دیگر برندهای عرضه کننده که شامل ترکیبی از نام‌های مختلف است، شاهد افزایش 21.6 درصدی فروش تبلت‌ها طی فصل سوم در سراسر جهان بود و به فروش 6.9 میلیون تبلت رسید. این مجموعه از تولیدکنندگان تبلت در فصل سوم 19.7 درصد از بازار جهانی تبلت را به خود اختصاص دادند.

آینده خوبی برای بازار تبلت در راه است

هیمانی موکا، تحلیلگر Canalys، گفت: کاهش نیاز به تبلت در دنیای پس از همه گیری با افزایش فشار اقتصاد کلان بر هزینه های مصرف کننده تشدید شده است. با توجه به اینکه آموزش حضوری تا حد زیادی از سر گرفته شده است و مردم زمان کمتری را در خانه و پشت دستگاه ها سپری می‌کنند و همچنین کاهش بودجه خانوارها، هزینه‌های تحمیلی به منظور ارتقاء تبلت ها نیز به شدت کاهش یافته است.

اما فعالیت های تبلیغاتی فروشندگان و خرده فروشان، از جمله معاملات بازگشت به مدرسه، همراه با افزایش استقرار آنها در بخش تجاری، به حفظ حجم محموله ها در سطح بالاتر نسبت به قبل از همه گیری کمک کرده است.

وی افزود: در حالی که بعید است بازار تبلت‌ها دوباره به اوج لذت‌بخش خود در سال‌های 2020 و 2021 دست پیدا کند، مسیر حرکت مثبت‌تر از چیزیست که پیش از این پیش‌بینی می‌شد، و فروشندگان تمرکز خود بر فروش این اقلام ادامه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.