نحوه شناسایی دوربین‌های مخفی اطراف با گوشی هوشمند

نحوه شناسایی دوربین‌های مخفی اطراف با گوشی هوشمند

محبوبیت Airbnb و سایر مکان‌های اجاره‌ای غیررسمی با افزایش تولید دوربین‌های مخفی ارزان‌ همزمان شده است و موجب افزایش احتمال نظارت مشتری توسط مالک یا مدیر اقامتگاه می‌شود.

به گزارش تکناک، در صورت تمایل به حصول اطمینان از رعایت حریم خصوصی خود، چند راه برای شناسایی دوربین های مخفی در فضای اطراف شما حتی با گوشی وجود دارد:

استفاده از گوشی خود برای پیدا کردن دوربین مخفی مجهز به IR

در صورت نصب دوربینی در اتاق‌هایی با نور کم یا تاریک، معمولاً در دوربین(camera : optical device for recording or transmitting photographic images or videos) از نور مادون قرمز (IR) که قابل تشخیص با چشم انسان نیست، استفاده می‌شود. با وجود عدم امکان مشاهده نور مادون قرمز ساطع شده از دوربین، حسگر دوربین گوشی هوشمند قادر به شناسایی آن است

در برخی از تلفن‌ها، فقط دوربین جلو و در موارد دیگر، مانند پیکسل 6، هم دوربین جلو و هم دوربین عقب قابلیت تشخیص نور مادون قرمز را دارند.

در صورت تمایل به امتحان این قابلیت، ابتدا باید نحوه یافتن کنترل از راه دور یا تلویزیون با استفاده از سیگنال های IR در تلفن همراه خود را بررسی کنید، بدین منظور:

  • دوربین گوشی خود را روشن کنید و آن را به سمت ریموت بگیرید.
  • کنترل را روشن کنید و به دنبال یک چراغ کوچک، ثابت یا چشمک زن باشید. (صورتی- ارغوانی یا آبی– ارغوانی)
  • اگر این کار را با دوربین پشتی خود امتحان کرده و نوری مشاهده نکردید، همین کار را با دوربین جلو خود امتحان کنید.

اکنون برای بررسی دوربین مجهز به IR در محیط، اتاق را تا حد امکان تاریک (برای فعال شدن IR دوربین)، و سپس به آرامی اتاق را با تلفن خود اسکن کنید. اگر یک دوربین فعال با نور IR در محیط وجود داشته باشد، قابل شناسایی خواهد بود.

بررسی شبکه خود

در صورت احساس وجود دوربین فعال در اتاق خود و عدم امکان شناسایی آن با ترفند IR (یا به دلیل عدم وجود دوربین یا عدم استفاده از IR در آن)، راه دیگر برای یافتن یک دستگاه فعال، بررسی دستگاه‌های متصل به شبکه محلی است.

تعدادی برنامه تحلیلگر شبکه برای شناسایی دستگاه های متصل به شبکه محلی مانند برنامه Fing (موجود برای اندروید و iOS) وجود دارد.

این برنامه‌ها می‌توانند همه دستگاه‌های متصل به شبکه را یافته و فهرست کنند. همچنین به شما اجازه تأیید هر دستگاه به منظور شناسایی راحت دستگاه‌های غیر مجاز را می‌دهد.

با این وجود هیچ‌کدام از این راه‌ها بدون خطا نیستند و تنها روش‌هایی برای بررسی هستند. اگر به طور جدی نگران وجود دوربین مخفی هستید، بهترین کار خرید یک ردیاب فرکانس رادیویی (RF) به منظور شناسایی قطعی هر سیگنال دوربین یا میکروفون های مخفی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram