علت جدید ابتلا به آسم کشف شد

علت جدید ابتلا به آسم کشف شد

با اینکه آسم یک بیماری رایج است، نحوه شروع آن هنوز مشخص نیست. دانشمندان اخیرا یک علت ریشه‌ای جدید و مهمتر از آن، زاویه جدیدی برای درمان این بیماری شناسایی کرده‌اند که می‌تواند از علائم اصلی جلوگیری کند.

به گزارش تکناک و به گفته سازمان جهانی بهداشت، آسم حدود 262 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما علیرغم شیوع آن هنوز دانشمندان چیز زیادی در مورد این بیماری نمی‌دانند. آسم معمولاً به عنوان یک بیماری التهابی درمان می‌شود به این شکل که محرک‌هایی مانند گرده یا گرد و غبار باعث التهاب می‌شوند که مجاری تنفسی را باریک و تنفس را دشوار می‌کنند. داروهای استنشاقی می‌توانند با آرام کردن مجاری تنفسی و آرام کردن التهاب، این مشکل را تسکین دهند.

اما مطالعه‌ای جدید به علت ریشه‌ای متفاوتی اشاره می‌کند که التهاب خود یکی از علائم آن است. هنگامی که ماهیچه‌های مجاری تنفسی منقبض می‌شوند که به عنوان انقباض برونش شناخته می‌شود، سلول‌های اپیتلیال که مجاری تنفسی را پوشانده‌اند، فشرده می‌شوند و بعداً از بین می‌روند. با تعداد کمتری از این سلول‌ها که به عنوان مانع عمل می‌کنند، احتمال حملات آسم در آینده افزایش می‌یابد.

پروفسور جودی روزنبلات، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما به عنوان زیست‌شناسان سلولی که این فرآیندها را تماشا می‌کنیم، می‌توانیم ببینیم که انقباض فیزیکی حمله آسم باعث تخریب گسترده سد مجاری تنفسی می‌شود. بدون این مانع، مبتلایان به آسم به احتمال زیاد دچار التهاب طولانی مدت، بهبود زخم و عفونت‌هایی می‌شوند که باعث حملات بیشتر می‌شود. با درک این مکانیسم اساسی، ما اکنون در موقعیت بهتری برای جلوگیری از همه این رویدادها هستیم.

محققان این کشف را در موش‌ها انجام دادند و مهمتر از همه، راهی بالقوه برای جلوگیری از اکستروژن بیش از حد سلول پیدا کردند. قبلاً در تحقیقات دیگر مشخص شده بود که ترکیب شیمیایی گادولینیوم این فرآیند را مسدود می‌کند و در مطالعه جدید، محققان نشان دادند که این فرآیند در موش‌ها از آسیب سلولی و التهاب مرتبط با حملات آسم جلوگیری می‌کند.

روزنبلات می‌گوید: درمان‌های کنونی از این تخریب جلوگیری نمی‌کنند. داروهای استنشاقی مانند آلبوترول مجاری تنفسی را باز می‌کنند که برای تنفس بسیار مهم است، اما به‌طور ناامیدکننده متوجه شدیم که از آسیب و علائم ناشی از حمله جلوگیری نمی‌کنند. خوشبختانه ما متوجه شدیم که می‌توانیم از یک ترکیب ارزان قیمت که گادولینیوم نام دارد و اغلب برای تصویربرداری MRI استفاده می‌شود، برای جلوگیری از آسیب مجاری تنفسی در موش‌ها و همچنین التهاب و ترشح مخاطی متعاقب آن استفاده کنیم. جلوگیری از این آسیب می‌تواند از تجمع ماهیچه‌ای که باعث حملات بعدی آسم می‌شود، جلوگیری کند.

البته قطعا موش ها انسان نیستند، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که این نتایج لزوماً برای انسان نیز کاربرد داشته باشند. اما این گروه تحقیقاتی می‌گوید که مطالعه جدید می‌تواند به انواع جدیدی از درمان‌های آسم کمک کند که فقط برای درمان علائم نیستند.

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram