عنصر مدار جدید کشف شد

اخیراً، تیمی از دانشگاه تگزاس A&M کشف یک عنصر مدار جدید دیگر را با نام سلف یا القاگر حافظه دار ممریستور (meminductor) اعلام کرده است

مدارهای الکتریکی به ما این امکان را می دهند که انرژی همه چیز را از ماشین گرفته تا کامپیوتر و چراغ خانه مان تامین کنیم. اولین مدار ساده در سال 1800 ایجاد شد.

به گزارش تکناک، بیش از 200 سال از زمان ایجاد اولین مدار می گذرد اما ،آنها در سطح اساسی تغییر چندانی نکردند.

هر یک از آنها ترکیبی از سه عنصر هستند. سلف یا القاگر (که انرژی را در میدان مغناطیسی ذخیره می کند)، خازن (که انرژی را در میدان الکتریکی ذخیره می کند) و مقاومت (که جریان الکتریسیته را محدود می کند).

اما در سال 2008، با اختراع ممریستور، این شرایط تغییر عمده ای کرد. ممریستور مقاومتی که می تواند خصوصیات اختصاص داده شده خود را حتی پس از قطع و وصل شدن مدار به خاطر بسپارد. کشف مهم بعدی خازن حافظه دارmemcapacitor)) بود که 11 سال بعد اتفاق افتاد.

اخیراً، تیمی از دانشگاه تگزاس A&M کشف یک عنصر مدار جدید دیگر را با نام سلف یا القاگر حافظه دار (meminductor) اعلام کرده است. H. Rusty Harris، یکی از محققینی که این جزء جدید را کشف کرد، گفت: این دو اکتشاف، توجه جهان را به مهندسی برق بیشتر کرده بود اما ما ناگهان فکر کردیم عنصر سوم باقی مانده است.

او ادامه داد: اما چگونه بفهمیم آنها چیست؟ چگونه همه این چیزها را نسبت به یکدیگر ترسیم کنیم؟ و در نهایت معلوم شد که بین هر یک از مقاومت ها و خانواده آن و هر یک از خازن ها و خانواده آن رابطه وجود دارد.

برای یافتن این جزء پر طرفدار، تیم مداری را راه‌اندازی کرد که عمدتاً از یک آهن‌ربای الکتریکی و دو آهن‌ربای دائمی تشکیل شده بود تا چگالی و قدرت میدان مغناطیسی را که در یک سلف جریان می‌یابد، بررسی کنند. با استفاده از این تکنیک، محققان توانستند یک اثر خاص با نام “mem” را در داخل سلف یا القاگر کشف کنند که با ماهیت حافظه مانند ممریستور و خازن حافظه دار (memcapacitor) همخوانی داشت.

این کشف سری مورد انتظار از نسخه های ” mem” عنصر های مدار استاندارد را تکمیل می کند. اما در حال حاضر، این عنصر به خودی خود یک القاگر حافظه دار خالص نیست. در واقع یک القاگر معمولی است که رفتار حافظه دار بودن را بیان می کند.

در آینده، این تیم امیدوار است که یافته های خود بهبود دهد و در نهایت یک القاگر حافظه دار (meminductor) تولید کند که عملکرد خالصی داشته باشد. طبق مقاله آنها، آنها معتقدند این کار را می توان در دمای بسیار پایین انجام داد.

اما در حال حاضر، تیم از نتایج و روند خود راضی است. هریس در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: کشف جدید بسیار هیجان انگیز است و تعامل دانشجو و استاد در این پروژه زیبا بود.

حتی در دنیای 200 ساله مدارها، به نظر می رسد که ما هنوز چیزی برای یادگیری داریم.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.