محکومیت کارمند سابق توییتر به جرم جاسوسی

یک کارمند سابق توییتر روز سه‌شنبه به دلیل جاسوسی برای مقامات سعودی که مایل به افشای هویت منتقدان رژیم سعودی در این پلتفرم بودند، مجرم شناخته شد.
به گزارش تک ناک، بر اساس این حکم، احمد ابوعمونسبت به اتهاماتی از جمله پولشویی، کلاهبرداری، و عامل غیرقانونی یک دولت خارجی مجرم شناخته شد.
دادستان های دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو به هیئت منصفه گفتند که احمد ابوعمو حدود هفت سال پیش اطلاعات کاربران توییتر را به پول نقد و یک ساعت گران قیمت فروخته است.البته تیم دفاعی او مدعی شد که او کاری جز پذیرش هدایایی از سوی مشتریان سعودی اش انجام نداده است.
کالین سامپسون، دادستان ایالات متحده در آخرین اظهارات خود خطاب به هیئت منصفه گفت: شواهد نشان می دهد که متهم با این ذهنیت که هیچ کس متوجه او نیست جایگاه شغلی خود در توییتر را به یکی از افراد خودی ولیعهد سعودی فروخته است .
آنجلا چوانگ، وکیل مدافع ابوعمو در واکنش به این موضوع گفت: در حالی که به نظر می رسد قطعاً توطئه ای برای دریافت اطلاعات افشاگرانه درباره منتقدان سعودی از توییتر وجود دارد، اما دادستان ها نتوانستند ثابت کنند ابوعمو بخشی از آن بوده است.
بر اساس اسناد دادگاه، ابوعمو در سال 2015 از توییتر خارج شد و در غول تجارت الکترونیک آمازون در سیاتل، ایالتی که محل فعلی سکونت اوست، مشغول به کار شد.
اعضای هیئت منصفه پس از سه روز تحقیق و بررسی در 6 مورد از 11 اتهامی که به ابوعمو وارد شده بود، او را مجرم شناختند.
وکیل مدافع ابوعمو تصدیق کرد که او قوانین کارمندان توییتر را نقض کرده و دریافت 100 هزار دلار پول نقد و ساعتی به ارزش بیش از 40هزار دلار از یکی از نزدیکان ولیعهد سعودی را به شرکت مستقر در سانفرانسیسکو نگفته است.
با این حال، او این هدایا را کم اهمیت جلوه داد و گفت که در فرهنگ عربستان سعودی که به سخاوت و ولخرجی در دادن هدایای معروف است، چنین مبالغی “پول خرد” محسوب می شود.
اعتماد با پول نقد معامله می شود؟
ابوعمو در نوامبر 2019 در سیاتل دستگیر شد. دادستان ابوعمو و یکی دیگر از کارمندان توییتر علی الزاباره را متهم کردند که از اواخر سال 2014 تا اوایل سال بعد از سوی مقامات سعودی برای دریافت اطلاعات خصوصی در مورد کاربرانی که پست های انتقادی درباره رژیم سعودی منتشر می کردند، استخدام شده اند.
دادستان ها گفتند که کارکنان آن زمان توییتر می توانستند آدرس های ایمیل، شماره تلفن، تاریخ تولد و سایر داده های خصوصی مورد نیاز برای شناسایی افراد پشت حساب های ناشناس را از توییتر استخراج کنند.
علیرغم نگرانی دادستان ها مبنی بر تلاش ابوعمو برای فرار از کشوراو تا زمان صدور حکم آزاد بود. بر اساس بیانیه FBI، الزاباره، یک تبعه سعودی طبق قوانین ایالات متحده به دلیل اقامت غیر قانونی به اتهام عاملیت برای یک دولت خارجی، تحت تعقیب است.
چوانگ در دادگاه مدعی شد که دادستان ها سعی داشتند ابو عمو را به خاطر اقدامات الزابارا مجازات کنند.
چوانگ به هیئت منصفه گفت: «هرچند دولت ترجیح می داد که الزابارا در حال حاضر در جایگاه متهم می بود ،ولی اینطور نیست. مقصر خودشان هستند زیرا الزباره در حالی که توسط FBI تحت نظر بود موفق شد از کشور خارج شود”.

digikala
digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.