معرفی یک سیستم ایربگ جدید برای موتورسیکلت های هوندا

هوندا نوع جدیدی از سیستم ایربگ (کیسه هوا) را برای موتورسیکلت های خود ثبت اختراع کرده است که در هنگام تصادف یا سقوط به سرعت باد می‌شود

هوندا نوع جدیدی از سیستم ایربگ (کیسه هوا) را برای موتورسیکلت های خود ثبت اختراع کرده است که در هنگام تصادف یا سقوط به سرعت باد می‌شود، بالاتنه موتورسوار را در برمی گیرد و از موتور سیکلت جدا می‌شود تا از موتور‌سوار محافظت کند.

به گزارش تکناک، این حق ثبت اختراع توسط بن پورویس، که اکنون برای Cycle World مطلب می نویسد، کشف شده است. بن همیشه چشم تیزبینی برای درخواست های ثبت اختراع داشته است و موارد مخفی را به خوبی شکار می کند.

هوندا چندین دهه است که به سیستم ایربگ موتورسیکلت توجه دارد. این شرکت اولین کیسه هوای نصب شده روی موتور را در سال 2005 معرفی کرد که در صندلی مدل  Goldwing touring تعبیه شده بود. اما این ایده واقعاً مورد توجه قرار نگرفته است و طبق اطلاات ما Goldwing 2023 تنها موتورسیکلتی است که می توانید با کیسه هوای داخلی بخرید.

به نظر می رسد بازار بیشتر به سمت تجهیزات پوشیدنی مجهز به ایربگ رفته است. برخی موتورسواران چند سالی است که با یک جلیقه Klim زیر کاپشن خود، که مجهز به سیستم کیسه هوای In&Motion کنترل شده با هوش مصنوعی است در حال رفت و آمد هستند.

محافظ ایربگ در کاپشن های چرمی مسابقه ای نیز تعبیه شده است که توسط موتورسواران MotoGP استفاده می‌شود. از برخی جهات، این پوشش ها به طور بالقوه ای مؤثرتر هستند زیرا به طور کامل تنه و یا پاهای موتورسوار را احاطه می کند.

اما در پایان، همه اینها نیاز به انتخاب فعال از جانب موتورسوار دارند. هوندا هنوز فکر می‌کند که سیستم‌های ایربگ پوشیدنی چندان جالب نیست و مهندسان هوندا در تلاشند تا روش های جدیدی بیابند.

همانطور که بن گزارش می دهد، آخرین سیستم ایربگ موجود هوندا یک سیستم نصب شده بر روی موتورسیکلت است که قصد دارد کمابیش مانند یک سیستم نصب شده روی ژاکت کار کند. یعنی از موتورسیکلت به سمت خارج باز می شود، اما طوری طراحی شده است که مانند سریع‌ترین آغوش جهان، دور بالاتنه‌ موتورسوار بپیچد و بماند.

در جایی که ایربگ Goldwing کم و بیش از داشبورد باز می شود، این کیسه هوای جداشدنی باید از پایین باز شوند، بنابراین می‌تواند زیر بازوهای راکب که فرمان را در دست دارد بالا بیاید. بنابراین، به گفته بن، این پتنت دو مکان بالقوه برای سیستم را پوشش می دهد. یکی جلوی صندلی موتور سوار و دیگری درست پشت آن.

اکنون، اگر تا به حال ندیده‌اید که ایربگ موتورسیکلت چطور باز می شود؟ ممکن است ارزش این را داشته باشد که به این نسخه ویدئویی از Goldwing که در حدود 50 ثانیه است نگاهی بیندازید. باید بگوییم این ایربگ ها به طرز انفجاری سریع هستند و در یک چشم به هم زدن با یک انفجار طنین انداز به تورم کامل می رسند.

این ایده که چیزی مانند ایربگ از جلوی صندلی راکب منفجر شود، صراحتاً بسیار ترسناک است. همچنین بازشدن ایربگ از پشت سر راکب مشکلات خاص خود را دارد. زیرا پشت موتورسواران از قسمت پشت بدن دارای ابعاد و اشکال مختلف هستند، و باز شدن ایربگ از پشت بسیار استرس زا است.

توجه داشته باشید، به نظر می‌رسد که نقشه‌های ثبت اختراع هوندا با نشان دادن نصب ایربگ بر روی یک صندلی پله‌ای سنگین، این مشکل را حل می‌کنند. این نوع از صندلی ممکن است موتور سوارانی که قسمت پشت بدن بزرگ دارند را از خرید آن منصرف کند.

نکته دیگری که در اینجا باید در نظر گرفت ترک سواران هستند. ممکن است همیشه، یا حتی اغلب، ترک سواران را روی صندلی عقب حمل نکنیم، اما وقتی این کار را انجام می‌دهیم، نسبتاً به آن‌ها علاقه داریم، و آنها تمایل دارند دست‌های خود را در همان مکان‌هایی که ممکن است سیستم کیسه هوا در اطراف ما باشد، بپیچند. آیا وجود ترک سوار در موتورسیکلت سیستم را غیرفعال می‌کند یا ایربگ به گونه‌ای باز می‌شود که هر کسی را که پشت سر راکب است به زور بیرون می‌اندازد؟ آیا چنین سیستمی می تواند به راحتی توسط یک سوئیچ فعال شود یا غیر فعال شود؟

چنین چیزهایی یک رمز و راز باقی خواهند ماند تا زمانی که هوندا تصمیم بگیرد این دستگاه ها را به جای طرح اختراع، روی یک موتورسیکلت واقعی امتحان کند. موتورسیکلت ها برای سواری بسیار سرگرم کننده هستند، آنها می توانند مقرون به صرفه و حتی کاربردی باشند، اما در تصادفات بسیار خطرناک هستند. با این حال از هوندا برای ادامه یافتن راه‌حل‌ها، به ویژه راه‌حل‌هایی که تا زمان مورد نیاز پنهان می‌مانند و از سوارکاران نمی‌خواهند رفتارشان را تغییر دهند، قابل ستایش است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.