چینی‌ها موشک سوخت بور با قابلیت حرکت درهوا و زیر آب می‌سازند

دانشمندان چینی یک موشک سوخت بور مافوق صوت  که می تواند در زیر آب و هوا باسرعت مافوق صوت پرواز کند ساخته اند

ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) گزارش داد که دانشمندان موشکی چین در حال کار بر روی ساخت یک موشک سوخت بور مافوق صوت  هستند که می تواند مانند یک هواپیمای مسافربری تجاری پرواز کند و همانند یک اژدر در زیر آب حرکت کند.

به گزارش تک ناک، انتظار می رود برد و سرعت این موشک سوخت بور بسیار بزرگتر از هر اژدری باشد که تاکنون ساخته شده است.
بور یک عنصر نوری بسیار واکنش پذیر است که به همان اندازه که با آب و هوا واکنش نشان می دهد مقادیر زیادی گرما را آزاد می کند. نیروی هوایی ایالات متحده در دهه 1950 با بور آزمایش کرد تا قدرت بمب افکن های مافوق صوت خود را افزایش دهد. با این حال، این پروژه متوقف شد زیرا بور مشتعل شده به سختی کنترل می شود و همچنین لایه ای از زباله را تشکیل می دهد که بر عملکرد موشک تأثیر می گذارد.

با این حال، رقابت برای سلاح های مافوق صوت، موشک هایی که می توانند با سرعتی بیشتر از 5 ماخ حرکت کنند، علاقه به بور را به عنوان سوخت دوباره برانگیخته است.
SCMP در گزارش خود گفت که چین سوخت جامد حاوی نانوذرات بور را برای موتورهای اسکرام جت تنفسی خود آزمایش کرده است. حتی نیروی دریایی ایالات متحده نیز با موفقیت نانولوله های نیترید بور را در سلاح های مافوق صوت خود آزمایش کرده است.اکنون تیمی از محققان چینی نیز در حال کار بر روی ساخت سلاح های مافوق صوت با استفاده از همین سوخت هستند.

موشک سوخت بور  چین
بر اساس گزارش SCMP، تیمی از دانشگاه ملی فناوری دفاع در چانگشا، استان هونان، طرحی برای موشک مافوق صوت در مجله معتبر Solid Rocket Technology رونمایی کرد.
طبق این نشریه، این موشک سوخت بور 16-4 فوت (5 متر) ارتفاع دارد و می تواند با سرعت 2.5 ماخ در ارتفاع 32800 فوتی (10هزار متری) حرکت کند. این شبیه ارتفاعی است که یک هواپیمای تجاری در آن پرواز می کند. پس از طی مسافت 124 مایلی (200 کیلومتری)، موشک شیرجه خواهد زد و تا 12 مایل (20 کیلومتر) از روی امواج عبور می کند.
هنگامی که هدف در برد 6 مایلی (10 کیلومتری) قرار گرفت، موشک به حالت اژدر رفته و با سرعت 200 گره (100 متر در ثانیه) در زیر آب حرکت میس کند( به لطف توانایی ابر حفره ای خود و ایجاد حباب هوای غول پیکر در اطراف آب که کشش را کاهش می دهد و مانع از کاهش سرعت موشک نمی شود.)
محققان همچنین ادعا می‌کنند که موشک سوخت بور چین می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد یا غواصی تصادفی را تا 330 فوت (100 متر) تغییر دهد تا بتواند از دفاع زیرآبی فرار کند اما شتاب خود را از دست ندهد. محققان مطمئن هستند که هیچ سیستم دفاعی کشتی پس از این نمی تواند چنین حمله سریعی را دفع کند.

این عملی است؟
به طور معمول، موشک سوخت بور فقط در هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. محققان تغییراتی در طراحی ایجاد کرده‌اند، مانند ورودی‌ها و نازل‌های خروجی قابل تنظیم با هدف اجازه دادن به سوخت برای سوختن مؤثر در هر دو محیط.
ترکیب سوخت معمولی موشک‌های بور حاوی 30 درصد از این فلز سبک با سایر مواد شیمیایی مورد استفاده برای کنترل اشتعال آن است که بخش عمده وزن را اشغال می‌کنند. تیم تحقیقاتی غلظت بور را برای تولید نیروی رانش بیشتر در آب دو برابر کرده است.
برای حل مشکلات احتمالی که ممکن است ایجاد شود، محققان قصد دارند تا تغییراتی در ذرات بور ایجاد کنند و فرآیند تولید را بهبود ببخشند. در حالی که اینها دستاوردهای قابل دستیابی هستند، گلوگاه در افزایش مقیاس این روش، در دسترس بودن خود بور است.
SCMP در گزارش خود گفت که چین نیمی از سنگ معدن بور خود را وارد می کند که بیشتر آن از ایالات متحده می آید که در صورت استفاده از این عنصر برای مقاصد تسلیحاتی کار چین را سخت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.