ماهواره ها نشت گسترده متان از خط لوله نورد استریم را شناسایی کردند

در 26 سپتامبر 2022، نشتی در خطوط انتقال گاز نورد استریم 1 و 2 واقع در نزدیکی دانمارک و سوئد، کشف شد.

به گزارش تک ناک، هر دو خط لوله نورد استریم متعلق به روسیه هستند و برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک ساخته شده اند.

مقامات گفته‌اند که نشت‌ها ناشی از یک خرابکاری عمدی بوده‌است. در حالی که حدس و گمان های فراوانی در این باره وجود دارد، انگیزه های پشت سر این خسارت هنوز مشخص نیست.

اختلالات لرزه ای در دریای بالتیک شناسایی شد و مقامات گفتند که در حالی که هیچ یک از خطوط لوله در زمان انفجار گاز را انتقال نمی‌دادند، اما همچنان متان تحت فشار در لوله ها در هنگام انفجار وجود داشته است.

این تصویر راداری در 28 سپتامبر توسط ICEYE گرفته شد - اولین شرکت فضایی جدید که به ناوگان ماموریت های کمکی کوپرنیک پیوست.
این تصویر راداری در 28 سپتامبر توسط ICEYE گرفته شد – اولین شرکت فضایی جدید که به ناوگان ماموریت های کمکی کوپرنیک پیوست.

متان اکنون به بیرون نشت کرده است و جریان گسترده‌ای از حباب‌ها را در سطح دریا تولید کرده‌است که از ماهواره‌های مختلف در مدار زمین قابل مشاهده است.
شرکت خصوصی GHGSat دارای ماهواره‌های فعالی است که بر انتشار گاز متان از فضا نظارت می‌کنند، مجموعه ماهواره‌های با قابلیت تصویر برداری با وضوح بالا را برای اندازه‌گیری نشت خط لوله به چرخش درآورد.

digikala
On 20 September 2022, a GHGSat observed the area of the Nord Stream pipeline break, and saw an estimated emission rate of methane of 79,000 kilograms (174,000 pounds) per hour
در 20 سپتامبر 2022، یک GHGSat منطقه شکسته شدن خط لوله نورد استریم را مشاهده کرد و نرخ انتشار متان تخمینی 79000 کیلوگرم در ساعت را مشاهده کرد.

بر اساس گزارش آژانس فضایی اروپا، GHGSat ماهواره‌های رادار و مایکروویو خود را مأمور کرد تا اندازه‌گیری‌هایی را در زوایای دید بزرگ‌تر به دست آورند و توانست ناحیه‌ای را که نور خورشید قوی‌ترین حالت را از سطح دریا منعکس می‌کند معروف به “نقطه درخشان” هدف قرار دهد.

چیزی که آنها دریافتند این بود که در 30 سپتامبر، نرخ تخمینی انتشار، همانطور که از اولین اندازه گیری غلظت متان آن مشاهده شد، 79هزار کیلوگرم در ساعت بود که این بزرگترین نشت متان است که تاکنون توسط GHGSat از یک منبع نقطه ای شناسایی شده‌است.

GHGSat گفت که این میزان انتشار گاز متان بسیار بالا است، به ویژه با توجه به اینکه این تصویر چهار روز پس از شکاف اولیه منتشر می‌شود و این تنها یکی از چهار نقطه پارگی در خط لوله است.

در یک بیانیه مطبوعاتی، این شرکت اعلام کرد که این مقدار متان معادل بیش از 90هزار کیلوگرم زغال سنگ است که در یک ساعت سوزانده می‌شود.
ESA گفت: پایش متان بر روی آب بسیار دشوار است، زیرا آب بیشتر نور خورشید را در طول موج‌های مادون قرمز موج کوتاه که برای سنجش متان از راه دور استفاده می‌شوند، جذب می‌کند. این امر میزان نوری که به سنسور می‌رسد را محدود می‌کند بنابراین اندازه گیری غلظت متان بر فراز دریا در عرض‌های جغرافیایی بالا را بسیار دشوار می‌کند.

اگرچه متان تا حدی در آب حل می‌شود و سمی نیست، اما دومین گاز گلخانه‌ای در جو ما است که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود.

کریگ دانلون، دانشمند اقیانوس و یخ آژانس فضایی اروپا گفت: قدرت ابزارهای رادار فعال مایکروویو این است که می‌توانند نشانه‌های متان حباب‌دار سطح اقیانوس را از طریق ابرها در یک نوار وسیع و با وضوح بالا رصد کنند و بر یکی از محدودیت‌های اصلی ابزارهای نوری غلبه کنند. این اجازه می دهد تا تصویر کامل تری از فاجعه و زمان بندی رویداد مرتبط با آن ایجاد شود.

نشت گاز خط لوله نورد استریم توسط Copernicus Sentinel-2 شناسایی شد
نشت گاز خط لوله نورد استریم توسط Copernicus Sentinel-2 شناسایی شد

بنابراین، دیگر ماهواره‌های رصد زمین که ابزارهای تصویربرداری نوری و راداری را حمل می‌کنند برای توصیف حباب‌های نشت گاز در بالتیک فراخوانده شدند.
ماهواره Planet Dove آزمایشگاه Planet یک اختلال حباب در دریای بالتیک را از 500 تا 700 متر در سراسر سطح آب نشان داد.

چند روز بعد، کاهش قابل توجهی در قطر تخمینی اختلال متان با تخلیه گاز خطوط لوله مشاهده شد. این انیمیشن از ماهواره Copernicus Sentinel-2 این موضوع را تأیید می‌کند، زیرا نماهایی از 30 سپتامبر و 3 اکتبر 2022 را نشان می‌دهد.
در اینجا نقشه ای از منطقه ای است که خطوط لوله در آن قرار دارند. در حالی که نشت دیگر یک تهدید نیست، عواقب این فاجعه همچنان باقی است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.