چگونه فروشگاه F-Droid را در گوشی‌ اندرویدی راه‌اندازی کنیم؟

اگر از مواجه شدن با حجم زیادی از برنامه های پولی یا مملو از تبلیغات خسته شده اید فروشگاه F-Droid می تواند یک گزینه مناسب برای نصب برنامه های اندرویدی مورد نیازتان باشد.

به گزارش تکناک، فروشگاه F-Droid (repository for free and open source Android apps) جایگزینی برای Google Play است و فقط شامل برنامه‌های منبع باز است که ممکن است کمک مالی بخواهند، اما عموماً بدون تبلیغات و خریدهای درون برنامه‌ای هستند.

این واقعیت که برنامه ها منبع باز هستند همچنین آنها را به طور کلی قابل اعتماد می کند و هر کسی می تواند کد را از سازنده برنامه دریافت کند، و این امر باعث می شود کسی متوجه شود که آیا آسیب پذیری امنیتی آشکار یا تجاوز به حریم خصوصی در آن برنامه وجود دارد یا خیر.

F-Droid

Sideloading برنامه ها (به معنی نصب نرم افزار از منابعی غیر از Google Play) در اندروید بسیار راحت تر از iOS است، زیرا نیازی به جیلبریک نیست و فروشگاه F-Droid با ارائه مجموعه ای بررسی شده از برنامه های منبع باز بدون ردیابی و بدون تبلیغات، کار را آسان تر می کند.

نحوه راه اندازی فروشگاه F-Droid

در دستگاه اندرویدی مرورگر خود را باز کنید و به F-Droid.org بروید، روی Download F-Droid ضربه بزنید و فایل حاصل را باز کنید. مگر اینکه قبلاً به مرورگر خود اجازه نصب نرم افزار از منابعی غیر از Google Play را داده باشید، هشداری به شما می گوید که تلفن شما مجاز به نصب برنامه های ناشناس نیست. برای دور زدن این مورد، روی Settings و سپس Allow از این منبع ضربه بزنید. به عقب برگردید و تلفنتان یک بار دیگر از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید F-Droid را نصب کنید یا خیر.برای پایان، روی Install ضربه بزنید.

برای اجازه دادن به F-Droid باید مراحل مشابهی را طی کنید. اولین بار که سعی می کنید نرم افزاری را از روی آن نصب کنید، همان پیامی را که در مرورگر مشاهده کردید مشاهده خواهید کرد. روی Settings و سپس Allow from this source برای دادن مجوز به F-Droid برای نصب برنامه ها ضربه بزنید. برای نصب هر برنامه ای که می خواهید دکمه برگشت را بزنید.

درباره امنیت در F-Droid

به طور کلی ایده خوبی است که هنگام بارگذاری جانبی برنامه ها در Android مراقب باشید، زیرا یک برنامه مخرب می تواند برای امنیت و حریم خصوصی شما مخرب باشد. تیمی از داوطلبان F-Droid را نگهداری می کنند، بنابراین ممکن است به حق نگران وجود نرم افزارهای مخرب در این فروشگاه باشید.

این مطمئناً یک نگرانی مهم است، اما F-Droid در حال حاضر اقدامات امنیتی گسترده ای دارد و در طی چندین ممیزی امنیتی شخص ثالث به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. این پلتفرم همچنین سیاست سختگیرانه‌ای مبنی بر عدم اجازه هیچ برنامه‌ای با ویژگی‌های ردیابی دارد، به همین دلیل است که محققان آزمایشگاه حریم خصوصی Yale اعلام کرده‌اند که F-Droid حتی از Google Play ایمن‌تر است.

این بدان معنا نیست که هنگام نصب برنامه ها از این فروشگاه نباید شک و تردید داشته باشید. همان طور که با هر نصب برنامه دیگری تنظیمات امنیتی اندروید خود را به طور مداوم بررسی می کنید، همچنان باید مجوزهای برنامه های نصب شده از این فروشگاه  را کنترل کنید. اما به غیر از این، می توانید بدون نگرانی از F-Droid نرم افزار نصب کنید.

F-Droid قرار نیست جایگزین Google Play برای اکثر افراد شود، اما یک جایگزین خوب و ساده برای یافتن برنامه‌های رایگان و ایمن قبل از شیرجه رفتن به باتلاق فروشگاه برنامه گوگل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.