عرضه جدیدترین گوشی نوکیا با قابلیت تعمیر شخصی

شرکت HMD در طراحی گوشی نوکیا G22 که در ماه مارس به بازار عرضه می شود به کاربران این امکان را می دهد تا در عرض چند دقیقه گوشی موبایل خود را تعمیر کنند.

به گزارش تکناک، HMD در تلاش است تا با همکاری متخصصین iFixit، فرآیند تعمیرات رایج در گوشی ‌های هوشمند را ساده ‌تر کند. این شرکت قطعات جایگزین، ابزار و راهنما های لازم برای تعمیراتی مانند تعویض صفحه نمایش شکسته، درگاه شارژ و باتری خراب در نوکیا G22 جدید خود را فراهم می‌ کند.

نوکیا G22 با قیمت حدود 179 یورو یا 180 دلار در تاریخ ۸ مارس در بریتانیا عرضه خواهد شد و در بازارهای منتخب جهانی، به جز ایالات متحده در دسترس خواهد بود.

با پیوستن HMD به لیست رو به رشد تولید کنندگان گوشی های هوشمند با امکان دسترسی آسان به قطعات جایگزین، شاهد همکاری سامسونگ و گوگل با iFixit برای فروش قطعات جایگزین بوده ‌ایم. اپل نیز برنامه Self Service Repair خود را راه ‌اندازی کرده است. این شرکت‌ ها خرید قطعات یدکی را آسان ‌تر می‌ کنند، اما فرایند مطلوب، امکان تعمیر شخصی دستگاه ‌ها است.

به همین دلیلHMD  به سرعت انجام تعمیراتی مانند تعویض باتری یا صفحه نمایش در G22 خود می ‌بالد. آدام فرگوسن، رئیس محصول HMD، در یک جلسه مطبوعاتی درباره این گوشی، باتری گوشی نوکیا G22 را با موفقیت تعویض کرد. این کار به آسانی تعویض یک باتری قابل جابجایی نبود و فرگوسن برای این کار مجبور به باز کردن گوشی با استفاده از ابزاری پلاستیکی مانند ابزار تعمیر گیتار و  جدا سازی یک کابل ظریف شد.

اما فرآیند جایگزینی باتری نوکیا G22 حدود پنج دقیقه طول کشید که ادعا می شود تعویض باتری مشابه در تلفن های نسل قبلی HMD یا بسیاری از گوشی های رقیب تقریباً ۹۰ دقیقه زمان می برد.

به گفته وی، تعمیر صفحه نمایش نوکیا G22 احتمالاً ۲۰ دقیقه زمان خواهد برد. همچنین، قیمت قطعات جایگزین نوکیا G22 از iFixit برای درگاه شارژ حدود ۲۳ دلار و برای صفحه نمایش جایگزین حدود ۵۴ دلار خواهد بود.

اگرچه این دستگاه در مقایسه با رقبای خود پیشرفت کرده است، اما شرکت HMD هنوز نیاز به پیشرفت بیشتری در مقایسه با Fairphone دارد که با ارائه نسل چهارم تلفن های قابل تعمیر و پایدار خود، این امر را به اثبات رسانده است. با وجود آسان بودن جدا کردن باتری نوکیا G22 از گوشی، نیاز به برخی ابزارها هنوز وجود دارد، در حالی که باتری Fairphone 4 به طور کامل با دست جدا می شود.

به گفته  HMD، عدم تجهیز نوکیا G22 به باتری قابل جابجایی به دلیل ایجاد محدودیت در ظرفیت کل باتری، حداکثر سرعت شارژ آن  و ضخیم شدن باتری است. نوکیا G22 دارای باتری 5050 میلی آمپر ساعتی با امکان شارژ سریع 20 وات و ضخامت 8.48 میلی متر است، در مقابل، باتری Fairphone 4 ، با ضخامت 10.5 میلی متر، قابل جابجایی و با ظرفیت 3905 میلی آمپر ساعت و امکان شارژ سریع 20 وات است.

با وجود هدف HMD در ارائه قابلیت تعمیر توسط کاربر و قطعات جایگزین برای افزایش طول عمر نوکیا G22 برای پنج سال، این شرکت ارائه پشتیبانی نرم ‌افزاری را قبل از سامسونگ و گوگل متوقف خواهد کرد. نوکیا G22 دو سال به روز‌رسانی اندروید و سه سال به روز‌ رسانی امنیتی دریافت خواهد کرد. در همین حال، گوگل و سامسونگ تا پنج سال به روز‌رسانی امنیتی و به ترتیب سه و چهار سال به روز‌رسانی اندروید را ارائه می دهد اما 4 Fairphone بیش از هفت سال به روز‌رسانی نرم‌ افزاری را برای کاربران خود فراهم می کند.

طبق استدلال فرگوسن، این مدت پشتیبانی با توجه به قیمت نسبتاً مقرون به صرفه 179 یورویی G22 خوب است. او گفت: من می‌ دانم دستگاه‌ های بیشتری با پشتیبانی رده ‌بالا وجود دارد و اگر بتوان این کار را انجام داد، فوق‌العاده خواهد بود، اما همه این کارها هزینه دارند.

مشخصات دیگر Nokia G22 به جز قابلیت تعمیر شخصی، کمتر قابل توجه هستند. این دستگاه دارای صفحه نمایش 6.52 اینچی با فرکانس 90 هرتز و رزولوشن 720p با بریدگی صفحه‌ نمایش قطره‌ای، دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی و سه دوربین پشتی شامل سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی، سنسور عمق ۲ مگاپیکسلی و سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی است. همچنین دارای پردازنده Unisoc T606، حداقل 4 گیگابایت حافظه‌ رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی، اسکنر اثر انگشت کناری و استاندارد IP52 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است.

HMD نوکیا G22 را در کنار یک جفت گوشی مقرون به صرفه‌ تر سری C، C22 نوکیا با قیمت ۱۰۹ یورو و نوکیا C32 با قیمت 129 یورو عرضه می‌ کند. C22  با اندروید ۱۳ نسخه Go، نسخه اندروید بهینه شده برای دستگاه‌ های کم مصرف عرضه می‌ شود. در حالی که C32 دارای اندروید ۱۳ معمولی است. هر دو دستگاه به باتری 5000 میلی‌ آمپر ساعتی مجهز شده ‌اند و طبق گفته  HMD، برای سه روز استفاده مناسب هستند.  نکته قابل توجه این است که نباید  انتظار داشته باشید که این تلفن‌ها در ایالات متحده عرضه شوند.

طبق اعلامیه نهایی امروزHMD، در آستانه کنگره جهانی موبایل امسال در بارسلون، این شرکت “اولین گام ها” برای تولید گوشی های منتخب دراروپا را برای کمک به امنیت و پایداری دستگاه ها برداشته است. با این حال، جزئیات خاصی از این ابتکار عمل از جمله مدل ‌های خاص تحت تأثیر یا محل تولید آن ها منتشر نشده است. دستگاه‌ های نوکیا HMD در طول تاریخ از طریق مشارکت با فاکسکان در تایوان، تولید شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.