برتری هوش مصنوعی مقابل انسان در بازی آنلاین دیپلماسی

CICERO دیپلماسی

بر اساس یک مطالعه جدید توسط تیم تحقیقات بنیادی هوش مصنوعی متا (FAIR)  یک مامور (Agent) هوش مصنوعی  به نام CICERO بر بازی آنلاین دیپلماسی تسلط کامل یافته است

به گزارش تکناک، دیپلماسی یک بازی رومیزی است که در آن هفت بازیکن برای کنترل مراکز منابع (SCs) روی نقشه، با جابجایی واحدهای خود در آنها به رقابت می پردازند.

یک بازیکن با کنترل اکثر SC ها برنده می شود. بازی همچنین ممکن است زمانی به پایان برسد که همه بازیکنان باقیمانده با تساوی موافقت کنند یا به محدودیت نوبتی رسیده باشد، در این صورت امتیازات بر اساس تعداد  SC هایی که هر بازیکن کنترل می کند تعیین می شود.

در هر نوبت، همه بازیکنان در یک گفتگوی آزاد به صورت دوتایی و  خصوصی با دیگران در طول یک دوره مذاکره شرکت می کنند همه بازیکنان به طور همزمان یک عمل متشکل از یک فرمان در هر واحدی را که کنترل می کنند انتخاب می کنند. یک واحد ممکن است از واحدهای دیگر، از جمله واحدهای بازیکن دیگر، پشتیبانی کند، که مبنای بسیاری از مذاکرات در دیپلماسی است.

نموداری از بازی آنلاین دیپلماسی

هوش مصنوعی قبلاً در انجام بازی های رقابتی مانند شطرنج و Go  موفق ظاهر شده بود. هوش مصنوعی این بازی ها را به روش خودآموز یاد گرفت و در این بازی ها به سطح بالایی از موفقیت دست یافته بود با این حال، بازی‌هایی مانند دیپلماسی که نیازمند مذاکره به زبان طبیعی، همکاری و رقابت بین چند بازیکن هستند،  برای هوش مصنوعی چالش برانگیز بوده‌اند.

مامور جدید توسعه یافته هوش مصنوعی توسط FAIR نه تنها قادر به تقلید از زبان طبیعی است، بلکه مهمتر از آن، برخی از اهداف، باورها و نیات شرکای انسانی خود در بازی را نیز تجزیه و تحلیل می کند. محققان می گویند که مدل هوش مصنوعی CICERO از این اطلاعات برای کشف یک برنامه عملی که منافع همسو و رقیب را در نظر می گیرد استفاده می کند و از آن برنامه برای برقراری ارتباط و مذاکره به زبان طبیعی بهره می گیرد.

CICERO با بازی به صورت ناشناس در برابر انسان ها در 40 بازی سرعتی در لیگ آنلاین دیپلماسی، بیش از دو برابر میانگین امتیاز بازیکنان انسانی را به دست آورد و جز 10 درصد شرکت کنندگان برتری  بود که بیش از یک بازی انجام دادند. سیسرو به عنوان یک بازیکن انسانی در برابر 82 بازیکن منحصر به فرد خودش را جا زد و محققان هیچ پیامی در داخل بازی ندیدند که نشان دهد بازیکنان انسانی معتقد بودند که با یک مامور هوش مصنوعی بازی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.