ویروس کرونا زوال عقل را سرعت می بخشد

ویروس کرونا زوال عقل را سرعت می بخشد

بر اساس گزارش مجله اطلاع رسانی بیماری آلزایمر، حتی انواع فرعی زوال عقل، پس از ابتلا به کرونا با سرعتی بیشتری پیشرفت می کنند.

به گزارش تکناک و بر اساس تحقیقات جدیدی که منتشر شده است، ویروس کرونا تاثیر قابل توجهی بر عملکرد ذهنی بیمارانی که از قبل مبتلا به زوال عقل مبتلا بودند، دارد.

بیماران مبتلا به تمام انواع زوال عقل که در این مطالعه شرکت داشتند، بعد از ابتلا به ویروس کرونا، زوال عقل پیشرونده را با سرعت بیشتری تجربه کردند.

از زمان موج اول ویروس کرونا، متخصصان مغز و اعصاب متوجه سندرم های عصبی حاد و طولانی مدت و عواقب عصبی روانی این بیماری ویروسی شده اند. تحقیقات در مورد تأثیر ویروس کرونا بر مغز انسان تاکنون نامشخص باقی مانده است و متخصصان اعصاب در این باره به حالت “منگی” بیماران اشاره می کنند.

گروهی از محققین که به دنبال درک بهتر و از بین بردن این حالت منگی بودند، تأثیرات کرونا را بر اختلالات مغزی در 14 بیمار مبتلا به زوال عقل از قبل (چهار نفر مبتلا به بیماری آلزایمر [AD]، پنج نفر مبتلا به زوال عقل عروقی، سه نفر مبتلا به زوال عقل بیماری پارکینسون بررسی کردند. و دو نفر مبتلا به نوع رفتاری زوال عقل فرونتوتمپورال)، که بعد از ابتلا به کرونا، مشکلات آنها بیشتر شده بود، بررسی کردند.

منگی” یک اصطلاح مبهم و بدون انتساب خاص به طیف پیامدهای ذهنی پس از کرونا است. بر اساس پیشرفت نقایص مغزی و ارتباط با تغییرات شدت ماده سفید، نویسندگان اصطلاح جدیدی را پیشنهاد می‌کنند: “غرق شدن در حافظه” (FADE-IN MEMORY)

محققین ارشد این مطالعه، سوویک دوبی توضیح داد: ما حدس می زدیم که برخی از اثرات مضر کرونا در بیماران مبتلا به زوال عقل، باید از قبل وجود داشته باشد که درک ما از تأثیر مغزی این بیماری ویروسی را در بیماران بدون زوال عقل تعمیم می دهد. با این حال، ارزیابی اختلالات مغزی پس از کرونا در بیمارانی که از قبل مبتلا به زوال عقل بودند، به دلیل عواملی مانند استفاده از داروهایی که باعث گیجی می شوند و سوگیری های متعدد، دشوار است.

تیم محققین علاوه بر این که متوجه شدند همه انواع فرعی زوال عقل، صرف نظر از انواع زوال عقل قبلی بیماران، بعد از ابتلا به کرونا سریع تر پیشرفت می کنند، متوجه شدند که مرز بین انواع مختلف زوال عقل پس از کرونا، تقریبا از بین رفته است.

یکی دیگر از محققان این مطالعه، دکتر ریتویک گوش، در این باره ابراز نگرانی کرد و گفت: تعداد کمی از بیمارانی که به کرونا مبتلا شده بودند و از قبل هم زوال عقل نداشتند، با تصویربرداری از مغزشان، دیده شد که تغییرات مغزی مشابهی شبیه به سایر اشکال زوال عقل در مغز آنها رخ داده است.

همچنین محققان متوجه شدند که برخی از ویژگی‌های زوال عقل به دنبال کرونا تغییر کرد و آسیب های مغزی تحلیلی و عروقی، هم از نظر بالینی و هم از نظر رادیولوژیکی مانند آسیب های مغزی مختلط رفتار کردند. در بیمارانی که زوال عقل پیشرونده اما آهسته داشتند و قبلاً از نظر ذهنی پایدار بودند، بعد از ابتلا به کرونا، در آنها یک سیر بدتر و سریعتر و تهاجمی تر مشاهده شد.

تحلیل قشر مغز نیز در پیگیری های بعدی این مطالعه، مشهود بود. اختلال انعقاد بیشتر در عروق کوچک و ملتهب، که بیشتر با تغییر در میزان ماده سفید در مغز مرتبط بودند، مهمترین شاخص گسترش بیماری در نظر گرفته شد.

پیشرفت سریع زوال عقل، اضافه شدن آسیب‌ها و از بین رفتن بیشتر توانایی‌های مغزی و افزایش یا ظهور جدید ضایعات ماده سفید نشان می‌دهد که مغزهایی که قبلاً در معرض خطر قرار گرفته‌اند، دفاع کمی برای مقاومت در برابر یک بیماری جدید دارند.

به گفته دکتر سوویک دوبی و همکارانش، « منگی » یک اصطلاح مبهم و بدون انتساب خاص به طیف پیامدهای ذهنی پس از کرونا است. بر اساس پیشرفت نقایص ذهنی و ارتباط با تغییرات میزان ماده سفید، آنها یک اصطلاح جدید را پیشنهاد می کنند: “FADE-IN MEMORY”.

در میان تأثیرات روانی اجتماعی مختلف ویروس کرونا،  نقایص ذهنی، با افسردگی و یا بی تفاوتی و خستگی همراه است. بیماران مبتلا به زوال عقل یا بدون زوال عقل از قبل، نیاز به ارزیابی دقیق دارند، زیرا استرس و بار اضافی را بر پزشکان تحمیل می کند که همین موضوع یکی از مهم ترین مسائلی است که ممکن است پتانسیل درمان را مختل کند.

دکتر سوویک دوبی در پایان گفت: از آنجایی که جمعیت سالخورده و آمار ابتلا به زوال عقل در سطح جهان در حال افزایش است، ما معتقدیم که تشخیص الگوی نقایص ذهنی مرتبط با کرونا برای تمایز بین اختلالات مغزی مرتبط با کرونا و سایر انواع زوال عقل، ضروری است. این درک تأثیر بسزایی بر تحقیقات آینده در مورد زوال عقل خواهد داشت.

شواهد زیادی در مورد ارتباط کرونا و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد و به طرز عجیبی بیماران مبتلا به آلزایمر، بیشتر به کرونا مبتلا شده اند. محققان این ارتباط را در اثبات اینکه کرونا اساساً روند زوال عقل را بدون توجه به علت، تغییر می دهد، خاطرنشان می کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram