پرتاب ۵۶ ماهواره استارلینک جدید به فضا

پرتاب ۵۶ ماهواره استارلینک جدید به فضا

اسپیس ایکس جدیدترین دسته از ماهواره های پهن باند استارلینک خود را در اوایل صبح یکشنبه 14 می به مدار زمین فرستاد.

به گزارش تکناک، یکی از موشک های فالکون 9 این شرکت، 56 ماهواره استارلینک را از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در ساعت 1:03 بامداد به وقت شرقی (0503 GMT) به فضا پرتاب کرد.

اندکی پس از پرتاب، بخش اول موشک فالکون 9 برای یکی از فرودهای نمادین شرکت به زمین برگشت.

فالکون پرکار اسپیس ایکس دوباره پرواز می کند

تقریباً 8.5 دقیقه پس از پرتاب، فالکون 9 اسپیس‌ایکس، این فضاپیمای بدون سرنشین، طبق دستورالعمل‌های خود و به منظور نشان دادن یک مأموریت موفقیت‌آمیز دیگر به زمین نشست. اسپیس ایکس در وب سایت خود توضیح داد که این یازدهمین پرتاب و فرود موفقیت آمیز فالکون 9 است.

بخش فوقانی موشک فالکون 9 به مسیر خود به سمت مدار پایین زمین ادامه داد و 56 ماهواره استارلینک (صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس‌اِکس و سرویس اینترنت) را در مدار مستقر کرد.

این ماموریت بیست و نهمین پرتاب فالکون 9 سال تاکنون و سی و یکمین ماموریت مداری اسپیس ایکس در سال 2023 بوده است. 16 مورد از این ماموریت ها پرتاب استارلینک بوده است. دو ماموریت مداری از این ماموریت ها که روی فالکون 9 انجام نشد، شامل موشک فالکون سنگین اسپیس ایکس بودند که اساساً از سه تقویت کننده فالکون 9 به هم بسته شده و یک بخش فوقانی تشکیل شده بود.

اسپیس ایکس همچنین ماه گذشته سعی کرد موشک استارشیپ نسل بعدی خود را به مدار زمین بفرستد. اگرچه استارشیپ به مدار زمین نرسید و به دلایل ایمنی بلافاصله پس از پرتاب منهدم شد، اسپیس ایکس هنوز اولین پرواز آزمایشی موشک عظیم مریخ را موفقیت آمیز می داند.

اسپیس ایکس اکنون تقریبا 4400 ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب کرده است. بر اساس تارنمای جاناتان مک داول، ستاره شناس و اخترفیزیکدان هاروارد، اسپیس ایکس در حال حاضر بیش از 4000 ماهواره استارلینک فعال در مدار دارد.

استارلینک: خوب، بد ، زشت

ابر صورت فلکی ماهواره ای پهن باند این شرکت به طور گسترده مورد تحسین و انتقاد قرار گرفته است. در ماه مه سال گذشته، گزارش دادیم که استارلینک (Starlink : satellite constellation; space-based internet communication system) به برقراری ارتباط روزانه حدود 150000 اوکراینی در بحبوحه تهاجم مداوم روسیه کمک می‌کند. همچنین به افراد بی‌شماری کمک کرده تا سبک‌های زندگی ایده‌آلیستی خارج از شبکه داشته باشند و حتی با پخش زنده طوفان‌ها به نجات جان انسان‌ها کمک کرده است.

با این حال، بسیاری از دانشمندان نیز صورت فلکی ماهواره را به عنوان یک نگرانی قلمداد می کنند. دکتر سامانتا لاولر، ستاره شناس دانشگاه رجینا، سال گذشته در مصاحبه ای با IE گفت که استارلینک به مشکل فزاینده زباله های فضایی دامن می زند. این شرایط در حال حاضر ما را در آستانه تجربه سندرم کسلر قرار داده است.

لاولر توضیح داد که ما دقیقاً در آستانه سندرم کسلر هستیم .سندرم کسلر توسط دانشمند ناسا دونالد جی کسلر در سال ۱۹۷۸ پیشنهاد شده‌است، سناریویی است که در آن چگالی اشیاء در مدار زمین کم (LEO) به اندازه کافی بالا می‌رود که برخورد بین اشیاء می‌تواند یک آبشار ایجاد کند که در آن هر برخورد باعث ایجاد زباله فضایی می‌شود و احتمال برخورد بیشتر را افزایش می‌دهد. اگر این اتفاق بیفتد، احساس می‌کنیم در عرض چند ساعت پس از طلوع یا غروب خورشید در یک کره برفی قرار گرفته‌ایم و هر تلاشی برای رفع مشکل شبیه جمع آوری گلوله است.

حتی بزرگترین شریک اسپیس ایکس، ناسا، هشدار داده است که ماهواره ها می توانند توانایی آن را برای شناسایی سیارک های بالقوه خطرناکی که به سمت زمین حرکت می کنند، مختل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram