پوست الکترونیکی حساس ساخته شد

محققان دانشگاه سیتی هنگ کنگ با ساخت یک پوست الکترونیکی که لمس کاربران را حس می‌کند، اختراع قبللی خود را ارتقا داده اند.

سال گذشته دانشمندان دانشگاه سیتی هنگ کنگ یک پوست الکترونیکی ساختند که حس لامسه را به کسانی که آن را به خود وصل کرده اند، منتقل می کند. اکنون محققان این دانشگاه با ساخت یک پوست الکترونیکی که لمس کاربران را حس می‌کند، اختراع خود را ارتقا داده اند.

به گزارش تکناک، در حال حاضر در اولین نمونه از این اختراع جدید، این پوست الکترونیکی در واقع بیشتر شبیه به یک سیستم واقعیت مجازی اپیدرمی است که دانشگاه سیتی در سال 2019 آن را توسعه داد. این پوست الکترونیکی، مانند یک دستگاه لمسی، داخل خود شبکه‌ای از محرک‌های انعطاف‌پذیر تعبیه‌شده را جای داده است.

در این e-skin جدید، 16 محرک وجود دارد که در یک چینش 4 در 4 مرتب شده اند، همراه با یک ماژول بلوتوث، مبدل آنالوگ به دیجیتال و سایر وسایل الکترونیکی نصب شده بر روی یک مدار انعطاف پذیر. ابعاد این پوست الکترونیکی، 7 در 10 سانتی متر (2.8 در 3.9 اینچ) و ضخامت آن 4.2 میلی متر است.

هر محرک، از یک سیم پیچ انعطاف پذیر، یک تکیه گاه سیلیکونی نرم، یک آهنربا و یک فیلم نازک پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS) تشکیل شده است. هنگامی که محرک توسط انگشت فشار داده و رها می شود، یک سیگنال الکتریکی تولید می کند که این سیگنال الکتریکی به سیگنال دیجیتال تبدیل می شود. سپس این سیگنال دیجیتال به صورت بی سیم از طریق بلوتوث (و احتمالاً اینترنت) به یک برچسب e-skin دیگر بر روی شخص دیگری منتقل می شود.

این برچسب با ایجاد لرزش، به محرک مربوطه خود پاسخ می دهد. درواقع هر چه لمس اولیه روی برچسب ارسال کننده طولانی تر و سخت تر باشد، ارتعاشات روی برچسب دریافت کننده طولانی تر و قوی تر می شود. درست است که هر محرک نمی تواند به طور همزمان لمس ها را شناسایی و بازتولید کند، اما پوست الکترونیکی به عنوان یک عامل کلی می تواند با برخی از محرک ها که لمس ها را به طور همزمان تشخیص می دهند، آنها را بازتولید کنند.

نموداری از پوست الکترونیکی که نحوه عملکرد آن را برای دو فرد نشان می دهد

پوست الکترونیکی ما می‌تواند بوسیله دستگاه‌های بلوتوث ارتباط برقرار کند و داده‌ها را از طریق اینترنت با گوشی‌های هوشمند و رایانه ها منتقل کند تا انتقال لمسی را از راه دور را انجام دهد و سیستم اینترنت اشیاء لمسی (IoT) را تشکیل دهد . این نوع لمس بر محدودیت های مکانی غلبه می کند و حس فاصله را در ارتباطات انسانی بسیار کاهش می دهد.

همچنین دانشمندان به دنبال تطبیق این فناوری برای استفاده توسط نابینایان هستند چون این فناوری آنها را قادر می سازد پیام های بریل را که مستقیماً به پوست آنها منتقل می شود، احساس کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.