کشف یک جهان ممنوعه جدید

جهان ممنوعه ای کشف شده است که به دور یک ستاره نسبتا کوچک می‌چرخد. سیاره ای که بر اساس تئوری ها نباید وجود داشته باشد.

برخلاف تمام نظریه ‌های موجود درباره شکل‌گیری سیاره‌ها، جهان ممنوعه ای کشف شده است که به دور یک ستاره نسبتا کوچک می‌چرخد. سیاره ای که بر اساس تئوری ها نباید وجود داشته باشد.

به گزارش تکناک، بر اساس مقاله‌ای که این هفته در مجله Astronomical منتشر شد، در فاصله حدود 285 سال نوری از منظومه شمسی ما ، یک محله کیهانی دوست داشتنی و مینیمالیستی با یک خورشید قرار دارد که دانشمندان آن را TOI-5205b می نامند.

وجود چند خورشید در اطراف سیارات بسیار معمول است، زیرا این اجسام ستاره ای تقریبا به اندازه نیمی از خورشید داغ هستند و درخشندگی بسیار کمی دارند، با این حال به طور متوسط عمر بسیار طولانی دارند. دمای TOI-5205 در مقایسه با خورشید که 5 هزار و 526  درجه سانتیگراد است؛ حدود 3هزار و 227 درجه  سانتیگراد اندازه گیری شده است.

با این حال، دو جنبه عجیب از همراهی TOI-5205 و TOI-5205b وجود دارد. پیش از این تصور می شد که خورشید نمی تواند میزبان سیارات غول پیکر گازی باشد که TOI-5205b  آن را نقض کرد. علاوه بر آن معمولاً تصور می‌ شد که ستاره‌های خورشیدی به طور کلی میزبان سیاراتی هستند که بسیار کوچک‌تر از خودشان باشند اما ستاره میزبان، TOI-5205، تقریباً چهار برابر است. با این حال به نوعی توانسته است سیاره ای به اندازه مشتری تشکیل دهد که بسیار شگفت انگیز است!

سیاره مشتری مانندی که به دور ستاره ای شبیه به خورشید می چرخد را می توان با نخودی که به دور یک گریپ فروت می چرخد مقایسه کرد. شوبهام کانودیا، نویسنده اصلی، گفت: برای TOI-5205b، چون ستاره میزبان بسیار کوچکتر است، بیشتر شبیه یک نخود است که دور یک لیمو می چرخد.

شوبهام کانودیا، ستاره شناس موسسه علوم کارنگی و یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه ای گفت: بر اساس درک فعلی ما از تشکیل سیاره، TOI-5205b نباید وجود داشته باشد و یک سیاره “ممنوعه” است.

digikala

برای فهم این اختلاف اندازه ، Kanodia یک قیاس قانع کننده ارائه می دهد.می ‌توانید سیاره‌ای شبیه مشتری را در نظر بگیرید که به دور ستاره‌ای شبیه به خورشید می ‌چرخد، مانند نخودی که دور یک گریپ فروت می‌چرخد. TOI-5205b که به دور TOI-5205 می چرخد، بیشتر شبیه نخودی است که به دور لیمو می چرخد. اختلاف اندازه مشتری و خورشید بسیار بیشتر از اختلاف اندازه این سیاره و خورشید است.

با این وجود، صدها مشتری می توانند در داخل خورشید ما قرار بگیرند در حالی که تنها چهار TOI-5205b می ‌توانستند در خورشید جای گیرند.

بنابراین، زمانی که سیستم ستاره‌ای TOI-5205 برای اولین بار بنیان نهاده شد، چه اتفاقی باعث ایجاد چنین جفت عجیبی از اجرام کیهانی شد؟ پاسخ ساده این است که هنوز نمی‌ دانیم. کانودیا و همکارانش سرنخ‌ هایی دارند، اما در نهایت می ‌گویند که برای حل این معما باید جزئیات بیشتری را مشاهده کنند. حل این رمز و راز ممکن است دانش ما را از نظریه‌ تشکیل سیاره تغییر دهد.

کانودیا در این مقاله نوشت: ما می‌دانیم که TOI-5205b وجود دارد، بنابراین در درک ما از این سیارات، یا فضای داخلی سیاره‌ها، یا روند شکل‌ گیری سیاره‌ ها اختلافاتی وجود دارد. به طور خلاصه، همانطور که ستارگان جوان اعماق فضا را طی می کنند، تمایل دارند گاز بین ستاره ای، تکه های سنگی و گرد و غبار اطراف خود یا همان مواد دیسک را به شکل دایره احاطه کنند.

یک مدل تثبیت شده از تشکیل سیاره برای غول های گازی مانند مشتری و TOI-5205b می گوید که برای ایجاد یک هسته سیاره ای سنگی حدود 10 برابر جرم زمین، مواد دیسک مورد نیاز است. سپس، یک تن گاز از دیسک شروع به جمع شدن در اطراف هسته می کند و در نهایت به نمونه های منظومه شمسی تبدیل می شود.

اما انتظار نمی ‌رود که دیسک اولیه TOI-5205 به اندازه کافی از آن بلوک ‌های ساختمانی غول‌ پیکر گازی برای تشکیل جسمی شبیه مشتری برخوردار باشد.

کانودیا می گوید: در ابتدا، اگر مواد سنگی کافی در دیسک برای تشکیل هسته اولیه وجود نداشته باشد، آنگاه نمی توان یک سیاره غول پیکر گازی را تشکیل داد. و در پایان، اگر دیسک قبل از تشکیل هسته عظیم تبخیر شود، آنگاه نمی توان یک سیاره غول پیکر گازی را تشکیل داد. کانودیا ادامه داد: با این حال، TOI-5205b با وجود این موانع شکل گرفت.

خوشبختانه ، نزدیکی نسبت اندازه فضای بین دو جرم آسمانی (وقتی TOI-5205b از مقابل ستاره خود از نقطه دید ما عبور می کند، حدود 7 درصد از نور گوی را مسدود می کند) مطالعه آنها بسیار آسان تر می کند.

محققان به‌ویژه علاقه‌مند به استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای درک پس‌زمینه غیرعادی منظومه ستاره‌ای TOI-5205 هستند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که برای ارزیابی کیهان با عدسی بدون فیلتر ساخته شده است، در یک سال اخیر توانسته است به تنهایی دنیای جدیدی را بیابد و اطلاعات ارزشمندی در مورد کیهان و نحوه شکل گیری اجرام آسمانی ارائه دهد.

در پایان روز، کانودیا در پست وبلاگ خود می نویسد، سؤال این است که در حالی که TOI-5205 b قطعاً بسیار دور افتاده است تنها سیاره ای نیست که این ویژگی ها را دارد. اگر چنین است، این سیارات ممنوعه هر چند وقت یکبار تشکیل می شوند؟

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.