گرمای شدید آسیا را می سوزاند!

بررسی های تیمی از اقلیم شناسان نشان می دهد گرمای بی سابقه بسیاری از نقاط قاره آسیا را در بر می گیرد.

به گزارش تکناک، طی دو هفته گذشته دمای هوای بی رحمانه ای در بیش از 12 کشور ثبت شده است. این شامل موج های گرمای طاقت فرسا در هند و چین می شود که مجموعاً یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

ماکسیمیلیانو هررا، اقلیم شناس پس از توصیف آن به عنوان بدترین موج گرمای ماه آوریل در تاریخ آسیا در هفته گذشته، در توییتی نوشت: این یک طلسم گرمای هیولایی است و مانند آن قبلا نبوده است.

تایلند در آخر هفته با دمای 45.4 درجه سانتیگراد در استان تاک، رکورد گرمای ملی خود را شکست. به گفته هررا، لائوس همسایه این کشور نیز احتمالا دیروز به بالاترین دمای قابل اطمینان تاریخ خود رسیده است. (معمولاً برای اطمینان از اینکه ابزارها به درستی کار می کنند، خوانش های دما باید پس از تأیید منتشر شوند.)

به گزارش واشنگتن پست، صدها ایستگاه هواشناسی در سراسر چین اخیرا رکورد گرمای ماه آوریل خود را شکسته اند. دمای هوا نیز در این ماه در هند به بالای 40 درجه سانتیگراد رسیده است. بیش از 12 نفر در ناوی بمبئی در مراسم بزرگداشت یک رهبر دینی که در فضای باز برگزار شد بر اثر گرمازدگی جان باختند.

این طلسم گرما به دلیل طولانی بودن و گسترش آن در بیشتر قاره بسیار شدید است. اما حوادث آب و هوایی شدید در سال های اخیر بارها و بارها رخ داده است. هند، پاکستان و سایر بخش‌های جنوب آسیا نیز در سال گذشته از موج گرمای جانانه رنج بردند که احتمالا به خاطر تغییرات اقلیمی ایجاد شده است. در سرتاسر جهان، امواج گرمای شدید و طولانی مدت با تغییرات اقلیمی بیشتر رایج تر می شود.

چین به تازگی از شدیدترین موج گرما در سال گذشته خارج شده است. این کار کارخانه‌ها را تعطیل کرد و مردم را به منازل فرستاد تا سعی کنند خود را خنک کنند. موج گرما بیش از 70 روز به طول انجامید و تقریباً در 530هزار مایل مربع (حدود 1،372،694 کیلومتر مربع) کشیده شد. هررا در آگوست 2022 به نیوساینتیست گفت، هیچ چیزی در تاریخ آب و هوای جهان وجود ندارد که حتی با آنچه در چین اتفاق می افتد قابل مقایسه باشد.

با این حال، امسال زمان زیادی برای شکستن رکوردهای بیشتر باقی مانده است. فصل تابستان حتی در چین هنوز شروع نشده است. در آسیای جنوبی و جنوب شرقی، گرم ترین دوره سال معمولاً از آوریل شروع می شود و تا ماه مه ادامه می یابد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.