گونه‌ای جدید از میکروب کشف شد

اخیرا شاخه جدیدی از میکروب ها بر روی شجره حیات کره زمین کشف شده است که شامل شکارچیانی است که طعمه خود را تا سرحد مرگ نیش می زنند.

به گزارش تک ناک، این شکارچیان که ماهیت میکروبی دارند به دو گروه تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از ساختارهای دندان مانند برای گاز گرفتن تکه‌های بدن طعمه‌شان نیبل‌رید نام دارد و گروه دیگر که به نبولیدها معروف هستند، طعمه خود را به طور کامل مصرف می کنند.

طبق مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Nature، هر دو این میکروب ها در شجره حیات،گروه یک شاخه باستانی متمایز به نام “Provora” را تشکیل می دهند.

شیرهای میکروبی

دکتر پاتریک کیلینگ، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشکده گیاه شناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می گوید: مانند شیرها، یوزپلنگ ها و شکارچیان نام آشنا،تعداد این میکروب ها خیلی کم است اما وجودشان برای اکوسیستم حیاتی است.

وی می گوید: تصور کنید که می خواهید در منطقه سرنگتی در آفریقا آزمایش انجام دهید.قطعا شما تعداد زیادی گیاه و شاید آهو ببینید ولی خیلی کم شیر می ببینید. اما حتما شما می دانید که وجود شیرها در اکوسیستم مهم است، حتی اگر تعدادشان کم باشد. حالا به نوعی این میکروب ها، شیرهای دنیای خودشان هستند.

محققان با استفاده از نمونه‌های آب از زیستگاه‌های دریایی سراسر جهان، از جمله صخره‌های مرجانی کوراسائو، رسوبات دریای سیاه و سرخ و آب شمال شرقی اقیانوس آرام و قطب شمال، میکروب‌های جدیدی را کشف کردند.

نویسنده اول این مطالعه،دکتر دنیس تیخوننکوف، محقق ارشد در موسسه زیست شناسی آب های داخلی آکادمی علوم روسیه گفت: من متوجه شدم که در برخی از نمونه‌های آب، موجوداتی ریز با دو تاژک یا دم وجود داشتند که به‌طور چرخشی در جای خود چرخیدند یا خیلی سریع شنا می کردند. بنابراین کاوش من برای بررسی این میکروب ها آغاز شد.

دکتر تیخوننکوف، یکی از نویسندگان UBC، متوجه شد که در نمونه هایی که این میکروب ها وجود داشتند، تقریباً بقیه میکروب ها پس از یک تا دو روز ناپدید شدند. آنها در حال خورده شدن بودند. دکتر تیخوننکوف شکارچیان حریص را با تک یاخته های آشنا از پیش رشد کرده تغذیه کرد و این موجودات را به منظور مطالعه DNA آنها پرورش داد.

وی گفت: در طبقه بندی موجودات زنده، ما اغلب از ژن “18S rRNA” برای توصیف تفاوت های ژنتیکی استفاده می کنیم. به عنوان مثال، تفاوت انسان با خوکچه هندی در این ژن تنها شش نوکلئوتید است. ما وقتی که متوجه شدیم این میکروب های شکارچی که به میزان 170 تا 180 نوکلئوتید در ژن 18S rRNA با هر موجود زنده دیگری روی زمین تفاوت دارند،متعجب شدیم. مشخص شد که ما چیز کاملاً جدید و شگفت انگیزی کشف کرده ایم.

شاخه جدیدی از زندگی

در شجره حیات، قلمرو حیوانات شاخه‌ای است که از یکی از شاخه‌هایی به نام «دامنه» که بالاترین دسته حیات است، رشد می‌کند. اما بودن در زیر دامنه‌ها و بالاتر از رده های اصلی، شاخه‌هایی از موجودات هستند که زیست‌شناسان آن‌ها را «ابر گروه‌ها» نامیده‌اند.در این بین حدود 5 تا 7 گونه پیدا شده است که جدیدترین آنها در سال 2018  بوده است.

درک بیشتر در مورد این شاخه های بالقوه ناشناخته زندگی به ما کمک می کند تا پایه های جهان زنده و نحوه عملکرد تکامل را درک کنیم.

دکتر کیلینگ گفت: نادیده گرفتن اکوسیستم های میکروبی،مانند داشتن خانه ای است که کل آن نیاز به تعمیر دارد و شما فقط دکوراسیون آشپزخانه را بازسازی می کنید و سقف و پایه ها را نادیده می گیرید. این یک شاخه باستانی در شجره حیات است که تقریباً به اندازه ترکیب قلمرو حیوانات و قارچ ها متنوع است و هیچ کس نمی دانست که این موجودات در کدام قسمت این شجره حضور دارند.

محققان قصد دارند ژنوم کامل موجودات را توالی یابی کنند و همچنین بازسازی هایی سه بعدی از سلول ها بسازند تا در مورد سازمان مولکولی، ساختار و عادات غذایی آنها بیاموزند.

میکروب جهانی

پرورش آزمایشگاهی این شکارچیان میکروبی کار بیهوده ای نبود، زیرا آنها برای زنده ماندن در آزمایشگاه به یک اکوسیستم کوچک و فقط به مقداری غذا نیاز دارند.طی یک فرآیند دشوار،این میکروب ها در ابتدا در کانادا و روسیه رشد کردند، و موانعی چون کووید و جنگ روسیه با اوکراین مانع از بازدید دانشمندان روسی از آزمایشگاه مورد استفاده برای پرورش این میکروب ها در کانادا در سال‌های اخیر شد و همکاری را کند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.