فواید و مضرات مصرف ویتامین E

ویتامین E یکی از ویتامین های بسیار مهم برای رشد و عملکرد انسان است. این ویتامین شامل هشت ترکیب است، اما تنها یکی در بدن انسان استفاده می شود

ویتامین E یکی از ویتامین های بسیار مهم برای رشد و عملکرد انسان است. این ویتامین شامل هشت ترکیب است، اما تنها یکی از آنها در بدن انسان استفاده می شود و آن آلفا توکوفرول می باشد.

به گزارش تکناک، مزایا و مضرات ویتامین E در طول سالیان متمادی مورد بحث بوده است. بنابراین،اگر می خواهید بدانید که فواید ویتامین E چیست و چه خطراتی جانبی دارد در ادامه با ما همراه باشید چون ما تحقیق کرده‌ایم تا مزایا و معایبی را که واقعاً توسط علم پشتیبانی می‌شود، به شما ارائه دهیم.

ویتامین E چیست؟

ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی است که در بسیاری از غذاها یافت می شود و به دلایل مختلفی برای بدن انسان مهم است. ویتامین E، به شکل آلفا توکوفرول، یک آنتی اکسیدان قوی است که به عنوان یک دستگاه مبارزه با رادیکال های آزاد عمل می کند.

در حالی که تامین نیاز روزانه ویتامین E از طریق غذا امکان پذیر است،اما مکمل های خوراکی و موضعی نیز در دسترس هستند اما باید با احتیاط و طبق دستورالعمل مصرف شوند.

افزودن ویتامین E به رژیم غذایی

آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی در صدر فهرست بهترین منابع برای ویتامین  E قرار دارند، اما ویتامین E را می توان در بسیاری از غذاها یافت.در اینجا چند انتخاب غذایی عالی و پرکاربرد برای تقویت ویتامین E بدن شما آورده شده است:

  • مارچوبه
  • آووکادو
  • اسفناج پخته یا خام
  • تخمه آفتابگردان بو داده خشک
  • بادام بو داده خشک
  • فندق بو داده خشک
  • کیوی
  • انبه
  • کره بادام زمینی
  • كدو حلوايي
  • فلفل دلمه ای قرمز
  • گوجه فرنگی

مزایای ویتامین E

ویتامین E فواید زیادی برای بدن انسان دارد. برخی از این فواید بقدری زیاد هستند که نمی توان همه آن ها را در تحقیقات نشان داد. در اینجا برخی از فواید ویتامین E وجود دارد که علم آنها را تأیید می کند.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطرناک اصلی برای بیماری های قلبی عروقی است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل ویتامین E می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، اگرچه این نتایج برای کسانی که فشار خون شدید دارند مطلوب نبود.

اگرچه نتایج در مورد رابطه بین مصرف مکمل ویتامین E و بیماری های قلبی عروقی متفاوت است، اما مطالعه ای که 40هزار زن سالم را به مدت 10 سال مورد بررسی قرار داد، نشان داد که خطر مرگ بر اثر یک حادثه قلبی در افرادی که ویتامین E مصرف می کردند، 24 درصد کمتر بود. نتایج برای کسانی که در معرض خطر بالا بودند یا قبلاً بیماری قلبی داشتند مثبت نبود.

مبارزه با رادیکال آزاد

ویتامین E برای مبارزه با رادیکال های آزاد و محافظت از سلول ها در برابر آسیب آنها شناخته شده است.خیلی بعید است که رادیکال آزاد برای بدن فایده ای داشته باشند.

آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های التهابی، آب مروارید و سرطان را افزایش می‌دهد. آنتی اکسیدان هایی که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، مانند ویتامین E، با این شرایط مزمن نیز مبارزه می کنند.

اگر به دنبال امتیاز دیگری هستید باید بدانید که سهم ویتامین E آسیب پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را کاهش می دهد. آسیب کمتر پوست به معنای درخشش پوست و جوان تر به نظررسیدن است، و چه کسی این را نمی خواهد؟

اثرات ضد التهابی آن همچنین به کاهش علائم بیماری های التهابی مزمن پوست مانند درماتیت کمک می کند.

می تواند به بهبود علائم سندرم پیش از قائدگی کمک کند

حدود 80 تا 90 درصد از زنان درجاتی از سندرم پیش از قاعدگی را در طول سال هایی که قابلیت باروری دارند،تجربه می کنند. برای برخی، PMS دردناک است و زندگی روزمره را مختل می کند. اگر شما هم جزو یکی از این 80 تا 90 درصد باشید، ویتامین E ممکن است کمی درد شما را تسکین ببخشد.

مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل ویتامین E در کنار ویتامین D ممکن است راهی موثر برای کاهش علائم PMS مانند گرفتگی عضلات، اضطراب و پرخوری باشد.

معایب مکمل های ویتامین E

مانند هر مکمل دیگری، ویتامین E باید طبق دستورالعمل و با احتیاط مصرف شود.

از زیاده روی در خوردن چیزهای خوب اجتناب کنید

محلول در چربی بودن چیز بدی نیست. اما زیاده روی در خوردن یک چیز خوب می تواند به سرعت به چیز بد تبدیل شود. ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامینE برخلاف ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C، در چربی حل می شوند. این بدان معناست که ویتامین‌E می تواند تا شش ماه در بافت های چربی بدن و کبد شما ذخیره شود.

از آنجایی که بیشتر نیازهای ما به ویتامین‌E می تواند از طریق غذا تامین شود، دوزهای بالای ویتامینE به ندرت مورد نیاز است و استفاده بیش از حد از آن می تواند باعث بیماری های جدی شود.

ممکن است برای شما عوارض جانبی داشته باشد

وقتی ویتامینE در دوزهای کم مصرف شود، به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کند. با این حال، این مورد برای همه  افراد صدق نمی کند. در اینجا برخی از عوارض جانبی که باید مراقب آنها باشید آورده شده است:

تاری دید

اسهال

خستگی

سردرد

حالت تهوع

کهیر

گرفتگی معده

ضعف

ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن برخی از بیماری ها شود

قبل از مصرف مکمل یا افزایش مصرف ویتامینE در رژیم غذایی،بیماری هایی که در زیر آورده شده که ممکن است توسط ویتامینE ایجاد یا بدتر شود را در نظر بگیرید:

  • سرطان پروستات: اگرچه تحقیقات بیشتری برای این مورد محدود است،اما یک مطالعه آزمایشی روی 35533 مرد سالم به این نتیجه رسید که مکمل های غذایی با ویتامینE باعث افزایش قابل توجه سرطان پروستات می شود.
  • بیماری قلبی: اگرچه هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد ویتامینE باعث بیماری قلبی می شود، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامینE ممکن است وضعیت را بدتر کند و خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.
  • خونریزی: نشان داده شده است که دوزهای بالای ویتامینE باعث خونریزی و افزایش خطر سکته مغزی هموراژیک می شود.
  • دیابت: اطلاعات فعلی از منصرف شدن افراد مبتلا به دیابت از مصرف مکمل ویتامینE پشتیبانی می کند.

ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد

اگر از داروها یا مکمل‌های تجویزی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف مکمل ویتامینE با پزشک خود مشورت کنید. ویتامینE ممکن است با اثربخشی برخی داروها یا مکمل‌ها مانند ویتامین K، استاتین‌ها، نیاسین، رقیق‌کننده‌های خون، داروهای ضد پلاکت یا حتی شیمی‌درمانی مقابله کند.

آیا می توان ویتامین E را بصورت روزانه مصرف کرد؟

برای بزرگسالان، مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E، 15 میلی گرم است. فقط مصرف مقدار کمی از غذاهای غنی از این ویتامین برای رسیدن به 15 میلی گرم لازم است. به عنوان مثال، 7.4 میلی گرم ویتامینE در یک اونس تخمه آفتابگردان و 7.3 میلی گرم در هر اونس بادام وجود دارد. هر یک از این دو مورد، شما را به حدود 49 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامینE می رساند.

از آنجایی که ویتامینE در غذا بسیار در دسترس است و در این مورد خاص مصرف بیشتر فایده ای ندارد، اغلب نیازی به مصرف مکمل نیست. با این حال، اگر نمی توانید مقدار توصیه شده روزانه را از طریق غذا دریافت کنید، باید مکمل خود را به 15 میلی گرم یا کمتر در روز محدود کنید تا به مزایای کامل ویتامینE برسید.

اگر مکمل یا داروی دیگری مصرف می کنید، قبل از مصرف ویتامینE حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.