15 علامت غیرمنتظره سرطان که هر خانمی باید بداند

علائم سرطان

وقتی بدنتان رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان می دهد وحشت نکنید،بلکه به آن توجه کنید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش تکناک، اگر توده ای در سینه خود پیدا کنید،حتما برای بررسی آن به پزشک مراجعه می کنید. علائم عجیب و غریب یا ناآشنا مانند تورم در گردن، زخم های پوستی که بهبود نمی یابند، یا درد بی امان مستحق همین نوع هوشیاری هستند.

نیازی به نتیجه گیری های لحظه ای نیست که مثلا با خود فکر کنید اگر سرطان باشد چه می شود؟

در حالی که این مسئله کلا می تواند چیز دیگری باشد. اما هر چه زودتر تشخیص داده شود، شما و پزشک تان سریعتر می توانید اقدامات لازم را انجام دهید.

دکتر استفان روبین، رئیس بخش انکولوژی زنان در مرکز سرطان فاکس چیس در فیلادلفیا در این ارتباط اینگونه توضیح می دهد: تشخیص زود هنگام، نکته کلیدی تشخیص زودهنگام است. بنابراین زنان باید با خیال راحت به پزشک خود مراجعه کنند تا این موارد را بررسی کند.

بسته به علائم، سابقه پزشکی و نتایج معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است آزمایش‌ها یا روش‌های تشخیصی خاصی را برای جستجوی سرطان و تعیین اینکه تا چه حد گسترش یافته است، تجویز کند.

ما از پزشکان متخصص در بیماری های سر و گردن، زنان، پستان، خون، ریه، پوست و سایر بیماری ها خواستیم تا علائم کمتر شناخته شده سرطانی را که زنان باید در مورد آنها بدانند، توضیح دهند. برخی از این شاخص‌ها تعجب آور هستند و برخی دیگر واضح تر، اما هیچ‌یک از آنها را نباید نادیده گرفت.

جوش مرواریدی

شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در ایالات متحده در واقع سرطان پوست است، به ویژه نوعی به نام کارسینوم سلول بازال، که با قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش مرتبط است.

دکتر مارک گلاشوفر، متخصص پوست در شمال نیوجرسی، می‌گوید که سرطان سلول‌های بازال گاهی ظاهری نیمه شفاف یا مومی مانند مرواریدی دارند. گاهی اوقات این سرطان ها شبیه زخم ها، لکه های پوسته پوسته یا برآمدگی های کیست مانند هستند.

وی می گوید: بسیاری از اوقات بیماران وارد اتاق می شوند و می گویند من این جوش را روی گونه یا بینی ام دارم که کلا از بین نمی رود. دکتر گلاشوفر می گوید که معمولاً این سرطان ها کند رشد می کنند و کاملا قابل درمان هستند و می افزاید: هر گونه برآمدگی که شش تا هشت هفته ادامه داشته باشد باید بررسی شود.

احساس وجود یک جسم بیگانه

احساس وجود یک توده آزاردهنده در گلو اغلب با رفلاکس اسید همراه است. اما گاهی اوقات این احساس ناخوشایند به شما می گوید که یک تومور وجود دارد.

دکتر بروس دیویدسون پروفسور و رئیس جراحی گوش و حلق و بینی در مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی می گوید: بیماران اغلب می گویند که احساس می کنم استخوان مرغ را قورت داده ام و یا می گویند آیا داخل گلویم مویی رشد کرده؟

یکی از بیمارانی که این علامت را داشت، طی پنج سال قبل از دیدن دکتر دیویدسون، که متوجه یک سرطان کوچک پشت زبان این بیمار شد، به چندین پزشک مراجعه کرده بود.

دکتر دیویدسون می گوید تومورهای پایه زبان و لوزه ها به دلیل عفونت های ویروس پاپیلومای انسانی که اغلب از طریق مقاربت دهانی به دست می آیند، در حال افزایش هستند. او اضافه می‌کند که HPV می‌تواند سال‌ها قبل از ایجاد علائم در بدن غیرفعال باشد، بنابراین افراد ممکن است ندانند که حتی در معرض خطر ابتلا به سرطان سر و گردن هستند.

خارش طولانی مدت

به گفته کریگ مسکوویتز، پزشک ارشد انکولوژی در مرکز جامع سرطان سیلوستر دانشگاه میامی، هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، خارش غیرقابل توضیح می تواند نشانه سرطان باشد.

او می‌گوید خارش یک علامت غیراختصاصی است، مردم اغلب از متخصص داخلی به متخصص پوست مراجعه می‌کنند و به دنبال تسکین هستند.

او گفت: اگر به متخصص پوست مراجعه کرده‌اید یا نظر پزشک دیگری را جویا شدید و هیچ‌ کدام واقعاً نتوانستند بفهمد که چرا شما خارش دارید، شما باید بطور خیلی جدی به دنبال درمان باشید.

گوش درد

وقتی یک گوش مدام درد می کند، اما هیچ نشانه ای از عفونت وجود ندارد،این به چه معناست؟ ممکن است اصلا مشکل گوش نباشد. ممکن است مشکل “Otalgia ارجاع شده” باشد، به معنای دردی که از اعصاب سر یا گردن به گوش می رسد. بسیاری از شرایط می توانند باعث ایجاد این نوع ناراحتی در گوش شوند. یکی از آنها سرطان دهان است.

دکتر دیویدسون توضیح می دهد: سرطان اولیه در پشت زبان یا لوزه ممکن است علائم بسیار ظریفی داشته باشد. او می گوید که ممکن است فردی هفته ها یا ماه ها قبل از کشف سرطان دهان بدون علائم دیگر، گوش درد داشته باشد.

او افزود: همچنین می‌تواند نشانه‌ای از سرطان دهان در مراحل بعدی باشد که در حال فرورفتن و تداخل با آن اعصاب است.

خونریزی واژینال

لکه بینی یا پریودهای نامنظم ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد. همچنین می تواند وجود فیبروم یا پولیپ رحم را نشان دهد. با این حال، گاهی اوقات، خونریزی غیر معمول نشانه سرطان آندومتر (همچنین به عنوان سرطان رحم شناخته می شود) است.

دکتر روبین می گوید هر خونریزی غیرطبیعی باید به سرعت بررسی شود، به خصوص پس از یائسگی (زیرا خونریزی در زنان مسن طبیعی نیست) یا قبل از یائسگی در زنان دارای عوامل خطرناک برای سرطان آندومتر، مانند چاقی.

او می گوید: اکثر سرطان های آندومتر در مرحله 1 و در زمانی که “به شدت قابل درمان هستند”، تشخیص داده می شوند.

افتادگی پلک

افتادگی پلک فوقانی می تواند نشانه پیری، آسیب یا بیماری (مانند سکته) باشد. همچنین می تواند پزشکان را از وجود تومور به اصطلاح “پانکواست” در بالای ریه آگاه کند. سیگاری ها و افرادی که در معرض دود قرار دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع سرطان ریه هستند.

سرفه یک علامت اولیه نیست. یکی از اولین علائم می تواند درد شدید شانه باشد. برخی از افراد به سندرم هورنر مبتلا می‌شوند که شامل علائم سه‌گانه‌ای از جمله افتادگی پلک، منقبض شدن مردمک چشم و از دست دادن تعریق در همان سمت صورت است.

دکتر ابیرامی سیواپیراگاسام،توضیح می دهد که به دلیل قرار گرفتن در نوک یا راس ریه، تومور پانکواست می تواند ریشه عصبی چشم و صورت را تحریک کند.

لکه های پوسته پوسته یا توده های زگیل دار

اگر لکه ای قرمز و پوسته پوسته روی پوست شما وجود دارد و برایتان جالب است که آن نشانه چیست، دکتر گلاشوفر هشدار می دهد که اگر قرمزی در ناحیه ای از بدن شما که در معرض نور خورشید قرار دارد،هشت هفته بعد همچنان باقی بماند، تصور نکنید که اگزما است.این مسئله می تواند نشانه ای از کارسینوم سلول سنگفرشی باشد.

او می گوید: این نوع سرطان پوست گاهی اوقات «زگیل مانند» یا «گنبدی شکل» است و معمولاً روی سر، گردن و پشت دست ها ظاهر می شود. خانم‌ها پس از سال‌ها و سال‌ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید،می توانند آن را در جلوی پای خود ببینند.

بنیاد سرطان پوست می گوید کارسینوم سلول سنگفرشی تقریباً همیشه وقتی زود تشخیص داده شود قابل درمان است.

کم خونی

وجود خون در مدفوع (اگر ناشی از بواسیر نباشد) نشانه کلاسیک سرطان کولورکتال است و سومین سرطان رایج در ایالات متحده است، اما طبق گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS)، کم خونی هم که می تواند باعث احساس خستگی و گاهی اوقات سبکی سر و سرگیجه شود،می تواند اولین علامت این سرطان باشد.

دلیلش چیست؟ ACS می گوید سرطان های روده بزرگ می توانند باعث خونریزی دستگاه گواش شود.. دکتر موسکوویتز توضیح می‌دهد: در حالی که ممکن است همیشه خونریزی مقعدی را به دلیل کم بودن آن تشخیص ندهید،از دست دادن خون در طول زمان می‌تواند منجر به کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون شود.

صدای گرفته

برخی افراد به دلیل سرماخوردگی موقتا صدای خود را از دست می دهند. گرفتگی صدا که ادامه دار شود موضوع متفاوتی است و باید به سرعت ارزیابی شود.

سرطان حنجره به بافت هایی در قسمتی از گلو که تارهای صوتی شما را در خود جای داده است حمله می کند. این نوع سرطان همچنین ممکن است باعث گلودرد، گوش درد یا درآمدن توده ای در گردن یا گلو شود. به گفته موسسه ملی سرطان (NCI)، سرطان حنجره همچنین می تواند به تیروئید، نای (لوله باد) یا مری گسترش یابد.

موسسه ACS می گوید میزان موارد جدید سرطان حنجره در حال کاهش است،و این مسئله احتمالاً به این دلیل است که جدیدا افراد کمتر سیگاری می شوند.

نفخ شکم

درد یا نفخ گاه به گاه شکم یک مشکل رایج است که مختص سرطان نیست.مثلا ممکن است شما مشکل گوارشی داشته باشید،مانند سندرم روده تحریک پذیر. اما در موارد نادر، نفخ و ناراحتی لگن از علائم سرطان تخمدان است.

بر اساس گزارش NCI، تنها 1.3 درصد از زنان در ایالات متحده در طول زندگی خود به سرطان تخمدان مبتلا می شوند.

با این حال، ACS می گوید سرطان تخمدان پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است (بدون احتساب سرطان های پوست غیر ملانوما).

وجود یک توده در گردن

تیروئید، غده ای پروانه ای شکل است که در گردن شما قرار دارد  و مسئول کنترل انواع عملکردهای بدن است.

تورم یا گودی سینه

ناگفته نماند که هرگونه تغییر غیرمعمول سینه (نه فقط توده!) نیاز به توجه فوری دارد. درد سینه، قرمزی و تورم نشانه های معمول ورم پستان، یک عفونت شایع پستان، به ویژه در مادران شیرده است. اما آیا می دانستید که سرطان سینه التهابی می تواند علائم مشابهی ایجاد کند؟

زنانی که به این نوع سرطان تهاجمی مبتلا می شوند، ممکن است پوست سینه شان ضخیم و گودی شود که این مسئله سینه را شبیه پوست پرتقال می کند.

دکتر سیواپیراگاسام می گوید: این سرطان می تواند خیلی سریع پخش شود، بنابراین مدیریت آن با سرطان سینه معمولی،بسیار متفاوت است.

پوسته شدن یا ترشح نوک پستان

تغییرات پوستی که بر نوک سینه و هاله آن تأثیر می گذارد را با اگزما یا درماتیت اشتباه نگیرید. خارش، سوزن سوزن شدن، پوسته پوسته شدن یا ترشحات خونی یا زرد ممکن است نشانه بیماری پاژه باشد که نوعی سرطان نادر است که اغلب با تومور زمینه ای در همان سینه همراه است.

طبق گزارش NCI، تا 4 درصد از سرطان های سینه شامل بیماری پاژه است. میانگین سن تشخیص 57 سال است، اما می تواند هر فردی را از نوجوانان گرفته تا افراد پیر را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر سیواپیراگسام می گوید: در نهایت، اگر به آن توجه نکنید، می تواند پیشرفت کند.

استخوان درد

درد استخوان ممکن است نتیجه آسیب، عفونت یا پوکی استخوان باشد. یا می تواند نشانه ای سرطان باشد.

درد استخوانی غیرقابل توضیح، به ویژه در ستون فقرات، لگن و دنده ها، ممکن است از علائم مولتیپل میلوما باشد. این نوع سرطان بر سلول های پلاسمایی موجود در مغز استخوان تأثیر می گذارد. این موضوع در افراد مسن و آمریکایی های آفریقایی تبار شایع تر است.

درد استخوان یا مفاصل در افرادی که علائمی مانند تب، خستگی یا کاهش وزن دارند می تواند نشانه سرطان خون، نوعی سرطان خون و مغز استخوان باشد.

مشکلات ادراری

آیا همیشه احساس داشتن ادرار دارید؟ مشکلات ادراری در زنان مبتلا به عفونت های دستگاه ادراری، مثانه بیش فعال یا دیابت نوع 2 شایع است. در موارد کمتر، تکرر یا فوری ادرار نشان می دهد که یک توده تخمدانی روی مثانه فشار می آورد.

در مورد وجود خون در ادرار،باید گفت که این مسئله می تواند نشانه‌ای از عفونت شدید مجاری ادراری باشد که به مثانه رسیده است. یا می تواند نشانه سنگ کلیه باشد. به ندرت، ادرار خونی می تواند از علائم سرطان مثانه یا کلیه باشد.

سرطان کلیه یکی از 10 سرطان شایع در ایالات متحده است که هم زنان و هم مردان را درگیر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.