آسمان خراش مکعبی، یک معماری فناورانه دیگر در عربستان

آسمان خراش مکعبی بخشی از پروژه “مربع جدید” عربستان سعودی است که می تواند 20 ساختمان  به اندازه Empire State را در خود جای دهد.

به گزارش تکناک، اگر فکر می‌ کنید که پروژه شهر هوشمند NEOM با ارزش‌ترین ایده عربستان سعودی است، در اشتباهید. محمد بن سلمان  ولیعهد عربستان  پنجشنبه گذشته از طرح‌هایی برای ساخت بزرگ ترین مرکز تجاری جهان در ریاض به نام “مربع جدید” با مساحت بیش از 19 کیلومتر مربع رونمایی کرد.

یکی از بزرگترین سازه های مربع جدید، یک آسمان خراش (skyscraper : very tall building) مکعبی بزرگ به ارتفاع 400 متر به نام “مکعب”خواهد بود که قرار است در عربستان (Saudi Arabia : country in West Asia) ساخته شود. این سازه به اندازه ای بزرگ است که می تواند 20 ساختمان امپایر استیت را در خود جای دهد.

در بیانیه مطبوعاتی آمده است که آسمان خراش مکعب با الهام از سبک معماری نجدی، اولین تجربه چندبعدی در نوع خود  است که به لطف فناوری‌های دیجیتال و مجازی پیشرفته با جدیدترین تکنیک هولوگرافیک ارائه می شود.

آسمان خراش مکعبی بخشی از پروژه "مربع جدید" عربستان سعودی است که می تواند 20 ساختمان  به اندازه Empire State را در خود جای دهد.

در قسمت بالای سازه مکعب یک برج با پایه مارپیچی قرار دارد که میزبان جاذبه های گردشگری، واحدهای مسکونی و هتلی، فضاهای تجاری و امکانات تفریحی خواهد بود. یک آسمان خراش فوق العاده بلند به طول 400 متر در هر طرف است که پس از ساخت، در آینده به بلندترین ساختمان شهر تبدیل خواهد شد.

پروژه “مربع جدید” که توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی تامین مالی می شود، یکی از پروژه های بزرگی است که در حال حاضر در عربستان سعودی در دست ساخت است. این پروژه بخشی از برنامه چشم انداز 2030 عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور است.

آسمان خراش مکعبی بخشی از پروژه "مربع جدید" عربستان سعودی است که می تواند 20 ساختمان  به اندازه Empire State را در خود جای دهد.

این پروژه در مساحتی حدود 19 کیلومتر مربع در تقاطع جاده ملک سلمان و ملک خالد در شمال غربی ریاض احداث خواهد شد.

پروژه مربع جدید با هدف پذیرش صدها هزار نفر از ساکنان، دارای بیش از 104،000 واحد مسکونی، 9،000 اتاق هتل، بیش از 980،000 متر مربع برای فضای فروشگاه های خرده فروشی ، 1.4 میلیون متر مربع برای  فضای اداری، 620،000 متر مربع فضای مربوط به امکانات تفریحی و 1.8 میلیون متر مربع فضای اختصاص داده شده به تسهیلات اجتماعی است.

آسمان خراش مکعبی بخشی از پروژه "مربع جدید" عربستان سعودی است که می تواند 20 ساختمان  به اندازه Empire State را در خود جای دهد.
برج بالای یک پایه مارپیچ، یک مقصد توریستی ممتاز با انبوهی از جاذبه های خرده فروشی، فرهنگی و توریستی خواهد بود.

ادعا می شود که این پروژه حول محور توسعه پایدار، با فضاهای سبز و مسیرهای دوچرخه سواری ساخته خواهد شد، اما هنوز نمی توان فهمید که این معماری چقدر سازگار با محیط زیست است.

شرکت توسعه مربع جدید قصد دارد تا سال 2030 بزرگترین مرکز شهر جهان در ریاض را توسعه دهد، که چندان دور نیست. در ضمن، پروژه NEOM عربستان سعودی و The Line به دلیل تأثیرات زیست محیطی و ادعای نقض حقوق بشر مرتبط با توسعه ،مورد انتقاد گسترده قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.