آسیب جدی مواد افزودنی ویپ به ریه‌ها

تحقیقات دانشگاه کنکوردیا نشان می‌دهد که چگونه مواد افزودنی‌ ویپ به ویژه توکوفرول (ویتامین E)، می‌توانند به عملکرد ریه آسیب برسانند و به شکل گرفتن وضعیتی به نام EVALI کمک کنند. این مطالعه از تکنیک‌های پیشرفته برای نشان دادن اینکه چگونه این مواد با سورفکتانت ریه که برای تنفس ضروری است، تداخل می‌کنند، استفاده کرد. این امر به ویژه در مورد جوانان نگران کننده است که بیشتر احتمال دارد که تمایل به کشیدن ویپ داشته باشند و بر نیاز به تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد نظارت بر سلامت و نظارت تاکید دارد

خطرات سلامتی مرتبط با مصرف تنباکو و محصولات مشتق از شاهدانه تاکنون به خوبی ثابت شده است اما خطرات مرتبط با ویپ و به ویژه محصولات طعم‌دار محبوب در بین بزرگسالان، بسیار کمتر شناخته شده است.

به گزارش تکناک، ویپ یک بحران فزاینده است. آمار کشور کانادا در سال 2022 نشان می‌دهد از هر 10 کانادایی 20 تا 24 ساله، یک نفر و از هر 15 نفر 15 تا 19 ساله، یک نفر  هر روز ویپ می‌کشند.

محققان موسسه Concordia در مقاله‌ای که در مجله Langmuir منتشر شد، نشان می‌دهند که چگونه یک ماده افزودنی سیگار الکترونیکی به نام توکوفرول که یک ترکیب آلی است که بیشتر به عنوان ویتامین E شناخته می‌شود، و همچنین ماده دیگری به‌نام توکوفرول استات می‌توانند به ریه‌ها آسیب برسانند. این مطالعه به حجم رو به رشد مطالعات در مورد آنچه که به عنوان آسیب ریه مرتبط با استفاده از سیگار الکترونیکی یا ویپ (EVALI)  شناخته شده است، می‌افزاید.

هنگامی که این ترکیب گرم شده و استنشاق می‌شود، در سورفکتانت ریوی که یک غشای پروتئین لیپیدی نازک نانوسکوپی است، سطح آلوئول‌ها را می‌پوشاند که تبادل گاز اکسیژن-دی اکسید کربن را تنظیم می‌کند و کشش سطحی ریه‌ها را در طول تنفس تثبیت می‌کند.

دی وولف، یکی از محققان این مطالعه توضیح می‌دهد: ما به وضوح در تحقیقات خود می‌توانیم ببینیم که وجود ویتامین E خواص عملکردی سورفکتانت را تغییر می‌دهد.

وی افزود: اکسیژن در سراسر سورفکتانت ریوی با دی اکسید کربن مبادله می‌شود، بنابراین اگر خواص سورفکتانت تغییر کند، توانایی تبادل گاز نیز ممکن است تغییر کند. اگر کشش سطحی تغییر کند، بر فرآیند تنفس تأثیر می‌گذارد. بنابراین در کنار هم، این تغییرات تنفس را دشوارتر می‌کنند. ما فکر می‌کنیم این مولکولی است که به تنگی نفس و کاهش میزان اکسیژن در افراد مبتلا به EVALI دامن میزند.

جوانان در معرض خطری خاص هستند

این مقاله اولین پروژه از یک پروژه بزرگتر است که به اجزای محلول‌های ویپ که نیکوتین یا کانابینوئیدها را به کاربران می‌رسانند، می‌پردازد.

دی وولف می‌گوید: بسیاری از اجزای این محلول‌ها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای مصارف دیگر تأیید شده‌اند. اما میزان بالای حرارت مورد نیاز برای تبخیر این اجزا می‌تواند باعث بروز واکنش‌های شیمیایی بیشتر شود. ممکن است اجزایی که در واقع در حال استنشاق هستند، اجزای موجود در مایع الکترونیکی اصلی نباشند.

پانایوتا تاکتیاکیس نویسنده اصلی این مقاله است. او می‌افزاید: درک تأثیر مواد افزودنی‌ ویپ بر روی سورفکتانت ریه امری حیاتی است، به‌ویژه برای نسل‌های جوان‌تر که بیشتر تحت تأثیر ویپ هستند.

این تحقیق بینش‌های مهمی را در مورد پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کشیدن ویپ نشان می‌دهد و به افراد جوان آگاهی می‌دهد تا انتخاب‌های آگاهانه ای در مورد سلامت و رفاه خود داشته باشند.

محققان می گویند که امیدوارند از تحقیق آنها برای آموزش نهادهای نظارتی در مورد خطرات ناشی از کشیدن ویپ و اینکه آیا مواد افزودنی موجود در آنها می‌تواند عملکرد ریه را مهار کند، استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.