آمریکا تنها یک پروژه جنگنده نسل 6 خواهد داشت

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا (USAF)، بعد از سال‌ها گمانه زنی تأیید کرد که تنها یک پروژه جنگنده  نسل 6 برای برنامه نسل بعدی برتری هوایی (NGAD) در آینده خواهد داشت.

به گزارش تکناک، فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده در نشستی در واشنگتن دی سی، رویکرد USAF در مورد موضوع جنگنده نسل 6 را به طور کامل شرح داد.

به گفته جان تیرپاک از نیروهای هوایی و فضایی، ما قصد نداریم دو پروژه NGAD را در دست داشته باشیم و تنها یک پروژه را حمایت خواهیم کرد. در حال حاضر، نامزدهای نهایی برای برنده شدن در این قرارداد مشخص نیستند، اما رقبای اصلی احتمالاً ترکیبی از لاکهید-مارتین، بوئینگ و نورثروپ گرومن با حمایت تولیدکنندگان موتور جت مانند پرت اند ویتنی و جنرال الکتریک خواهند بود.

هدف برنامه NGAD، کسب برتری جنگنده نسل 6 بر جنگنده‌های رادارگریز F-22A Raptor نیروی هوایی تا دهه 2030 است. با وجود چابکی فوق العاده ، قابلیت‌های استتار و اندازه کوچک جنگنده های F-22 نباید این موضوع را نادیده بگیریم که نگهداری و ارتقاء آن‌ها به دلیل وابستگی به سیستم‌های قدیمی معماری غیرباز و فناوری مواد جاذب رادار، بسیار  پرهزینه‌ است.

نیروی هوایی برای رسیدن به جنگنده نسل 6 ، اخیراً طرح‌هایی را برای یک جنگنده نسل 6 NGAD معرفی کرده است و منتظر است که طرح مفهومی برنده در سال 2024 اعلام شود. در حالت ایده‌آل، طبق گزارش Popular Mechanics، نیروی هوایی قصد دارد 250 فروند از این جنگنده را تأمین کند، با این حال، آنها به این اذعان می‌کنند که هر کدام احتمالاً  صدها میلیون دلار هزینه داشته باشند.

با توجه به شرایط فعلی، جنگنده‌های رادارگریز F-35A فعلی به دلیل تولید در مقیاس بزرگ به قیمت حدود 85 میلیون دلار عرضه می‌شوند. انتظار می‌رود جنگنده NGAD نسبت به F-22، دارای حسگرها و ارتباطات بهبود یافته باشد و در عین حال از F-35 چابک‌تر باشد.

بر این اساس تخمین زده می شود که طی پنج سال آینده، نیروی هوایی 16 میلیارد دلار را برای تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی پروژه جنگنده نسل 6 NGAD (هواپیمای نسل جدید) هزینه خواهد کرد. این پروژه به ساخت یک هواپیمای جنگی آینده اختصاص دارد که هزینه های عملیاتی کمتری نسبت به F-22 و نگاهی امیدوارانه نسبت به F-35  داشته باشد.

به گفته مقامات پنتاگون، آنها همچنین قصد دارند از متمرکز شدن مالکیت پروژه NGAD در یک تنها سازنده جلوگیری کنند، که این موضوع در حال حاضر باعث اختلافات مالکیت معنوی (IP) با شرکت لاکهید، سازنده F-35 شده است. هدف پروژه NGAD این است که دولت از آغازین مراحل، مالکیت معنوی را در سیستم هواپیماها داشته باشد. این اقدام، امکان ادغام فناوری‌های جدید از سایر شرکت‌ها یا توسعه راه‌حل‌های سریع  و بدون ایجاد مشکلات را فراهم می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که دو برنامه با نام ” نسل بعدی برتری هوایی ” وجود دارند، که جالب است که هر دو برنامه نام مشابهی دارند. یکی از این برنامه‌ها تحت رهبری نیروی دریایی ایالات متحده است و هدف آن جایگزینی جنگنده های FA-18E/F Super Hornet در ناوهای هواپیمابر در آینده است.

پروژه NGAD ، با توجه به نیازهای نیروی هوایی ایالات متحده، قابلیت‌های مشابهی با F-22 در نبردهای هوا به هوا  و همچنین برخی از قابلیت‌های حمله زمینی، به ویژه برای سرکوب دفاع هوایی دشمن (SEAD) خواهد داشت. به علاوه، پیش بینی می‌شود که پروژه NGAD ظرفیت بیشتری در تسلیحات داخلی نسبت به F-22 داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.