آمریکا جت مافوق صوت با فناوری تنفس هوا می‌سازد

طرحی از موتور اسکرام جت تنفس هوا

پس از موفقیت اخیر جت مافوق صوت، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا توجه خود را به توسعه یک هواپیمای مافوق صوت با تنفس هوا معطوف کرده است.

به گزارش تکناک، در بیانیه این شرکت آمده است که آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی ایالات متحده (AFRL) قرارداد توسعه این سیستم را به شرکت Leidos ، مستقر در رستون ویرجینیا اعطا کرده است.

نیروی هوایی آمریکا تعدادی هواپیمای مافوق صوت در ناوگان خود دارد. از آنجایی که ارتش سایر کشورها به سرعت در حال پیشرفت هستند، ایالات متحده باید روی نسل بعدی هواپیماها کار کند که قادر به پرواز سریعتر و حمل محموله ای هستند که دیگران نمی توانند با آن برابری کنند.

لازم به ذکر است، AFRL به دنبال توسعه یک برنامه مافوق صوت چند مأموریتی ISR (اطلاعات، نظارت و شناسایی و حمله) است که به عنوان Mayhem نامیده می شود. به گزارش The War Zone، اولین جزئیات در مورد این پروژه تنها در سال 2020 ظاهر شد و به برنامه دیگری برای توسعه موتورهای پیشرفته جت پرسرعت مرتبط است.

سیستم Mayhem چیست؟

طراحی سیستم Mayhem از یک موتور اسکرم جت (rocket : pyrokinetic engine used for propulsion; for the incendiary weapon, see Q2037215) تشکیل شده است که می تواند وسیله نقلیه را در مسافت های طولانی و با سرعتی بیش از 5 ماخ یا پنج برابر سرعت صوت به حرکت درآورد. موتور اسکرام جت پیشرفتی از رم جت است که در آن احتراق سوخت در جریان هوای مافوق صوت انجام می شود.

همانطور که جزئیات این بیانیه مطبوعاتی ارائه شده است، هواپیمایی که با چنین سیستمی کار می کند احتمالاً دارای موتور واحد و یک ورودی هوای بزرگ در زیر بدنه است. این هواپیمای تک دم احتمالاً شکلی بلند و باریک و بال های دلتا خواهد داشت.

AFRL به دنبال این است که این سیستم پنج برابر بیشتر از سیستم‌های فعلی بار حمل کند و دوبرابر برد بیشتری دارد.

نقش Leidos

اگرچه در اطلاعیه قرارداد وزارت دفاع ایالات متحده آمده است که Leidos پس از بررسی شش پیشنهاد انتخاب شده است، اما اشاره ای به این موضوع نشده است که پیشنهادات دیگر از طرف چه کسانی ارائه شده است. Leidos قراردادی 334 میلیون دلاری برای تحقیق و توسعه برنامه Mayhem دریافت کرده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که این پروژه بر ارائه یک سیستم مافوق صوت تنفس هوا در کلاس بزرگتر تمرکز خواهد کرد که می تواند ماموریت های چند گانه را انجام دهد. همانطور که قبلا ذکر شد، این سیستم دارای هر دو ماموریت حمله و همچنین ماموریت ISR خواهد بود.

Leidos در بیانیه مطبوعاتی خود افزود که قصد دارد از مهندسی دیجیتال در طراحی و توسعه سیستم خود استفاده کند. برای این منظور، 24 میلیون دلار برای انجام بازنگری سیستم مورد نیاز (SRR) و بررسی طراحی مفهومی (CoDR) دریافت کرده است.

این شرکت همچنین تیمی از متخصصان دانشگاهی و صنعتی را برای کار بر روی این پروژه به عنوان عامل طراحی سیستم (SDA) جمع آوری کرده است. اعضای (SDA) به دنبال نظارت و انجام بر تحقیق و توسعه مورد نیاز برای آماده سازی داده های فنی آماده و تولید نمونه های اولیه است.

در بیانیه مطبوعاتی آمده است که این شرکت همچنین مهندسی سیستم های مبتنی بر مدل (MBSE) و برنامه نویسی را رهبری خواهد کرد که سیستم Mayhem را از یک ایده به یک سیستم عملیاتی تبدیل می کند.

کار برای این پروژه در پایگاه نیروی هوایی رایت-پترسون، اوهایو انجام می شود و انتظار می رود تا اکتبر 2028 تکمیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.