آیا باید روزی 8 لیوان آب بنوشیم؟

دقیقاً مشخص نیست که این باور که انسان ها باید روزانه هشت لیوان آب بنوشند از کجا آمده است ؟ اما احتمالاً همه ما در مقطعی از زندگی خود آن را شنیده ایم.

به گزارش تک ناک، شواهد این ادعا تا حد زیادی رد شده است زیرا مطالعات گذشته مبنی بر مقدار مصرف آب انسانها دقت کمی داشته است.

برای ارائه تخمین دقیق‌تری از میزان نیاز واقعی ما به آب، یک مطالعه جدید با جامعه آماری بیش از 5600 نفر از سنین مختلف و 26 کشور در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفت.

محققان به شرکت کنندگان 100 میلی لیتر آب 5 درصد غنی شده که برچسب گذاری شده بود دادند.

آب دارای برچسب دو بار نشان دار شده اغلب برای آزمایشات متابولیسم استفاده می شود زیرا راهی برای ردیابی سرعت حرکت مواد شیمیایی در بدن فراهم می کند.

digikala

این نوع آب حاوی ایزوتوپ های غیر معمول هیدروژن به نام دوتریوم است. آنها دارای یک نوترون اضافی در هسته خود هستند و اتم های منفرد را دو برابر سنگین تر از یک اتم هیدروژن معمولی که فقط یک پروتون دارد و نوترون ندارد می کند. آب سنگین حاصل که 10 درصد سنگین تر از آب معمولی است، در مقادیر کم نوشیدنی بی خطر است.

برای اینکه آب به صورت دو بار نشان دار شده برچسب گذاری شود، این آب سنگین با آب حاوی ایزوتوپ اکسیژن به نام اکسیژن-18 که دارای 8 پروتون و 10 نوترون در داخل هر اتم است (به جای 8 عدد معمولی هر اتم) مخلوط می شود. این یک نوع پایدار و طبیعی از اکسیژن است که 0.2 درصد از هوایی که ما تنفس می کنیم را تشکیل می دهد.

دیل شولر، دانشمند علوم تغذیه که یکی از نویسندگان این مطالعه است، می گوید: اگر میزان ایزوتوپ های پایدار که یک فرد از طریق ادرار دفع میکند را در طول یک هفته اندازه گیری کنید، ایزوتوپ هیدروژن می تواند به شما بگوید که آنها چقدر آب را جایگزین می کنند. از طرف دیگر حذف ایزوتوپ اکسیژن می تواند به ما بگوید که آنها چقدر کالری می سوزانند.

آزمایشگاه دانشگاه ویسکانسین مدیسون، جایی که شولر در آن کار می کند، برای اولین بار در دهه 1980 آزمایش آب با برچسب دو بار نشان دار شده را در انسان آغاز کرد.

محققان می گویند: مطالعه فعلی به وضوح نشان می دهد که یک اندازه برای همه دستورالعمل های آب آشامیدنی مناسب نیست، و پیشنهاد رایج که باید هشت لیوان آب در روز بنوشیم (2 لیتر) با شواهد عینی همخوانی ندارد.

گردش آب در مردان 30-20 سال و در زنان 20 تا 55 سال بیشتر بود و پس از 40 سالگی در مردان و بعد از 65 سالگی در زنان کاهش یافت.

نوزادان تازه متولد شده بیشترین گردش آب را به عنوان درصدی از کل آب موجود در بدن خود داشتند. که هر روز حدود 28 درصد جایگزین می شود. در شرایط مشابه، مردان روزانه حدود نیم لیتر بیشتر از زنان آب مصرف می کنند.

به عنوان مثال، یک مرد 20 ساله که ورزشکار نیست، 70 کیلوگرم وزن دارد و در یک کشور توسعه یافته در سطح دریا با 50 درصد رطوبت و میانگین دمای هوا 10 درجه سانتیگراد زندگی می کند، گردش آب در حدود 3.2 لیتر در روز خواهد داشت. از سوی دیگر یک زن غیر ورزشکار هم سن و سال که در یک مکان مشابه زندگی می کند، گردش آب در حدود 2.7 لیتر در روز خواهد داشت.

در صورتی که مصرف انرژی روزانه دو برابر شود گردش آب روزانه حدود یک لیتر افزایش خواهد یافت.به ازای هر 50 کیلوگرم وزن اضافی، گردش آب 0.7 لیتر در روز افزایش می یابد.همچنین افزایش 50 درصدی رطوبت مصرف آب را 0.3 لیتر افزایش می دهد.

برخی از افراد در این مطالعه گردش آب بسیار بالایی داشتند. 13 زن که بیش از 7 لیتر در روز مصرف می کردند، ورزشکار بودند یا باردار بودند یا آب و هوای گرم را تجربه می کردند. همچنین 9 مرد در این مطالعه بیش از 10 لیتر در روز آب مصرف می کردند که شامل افراد بسیار فعال، ورزشکاران یا کشاورز بودند.

شولر می گوید: تغییر به این معناست که اشاره به یک میانگین خاص برای همه چیز زیادی به شما نمی گوید.گردش آب برای زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری و در دوران شیردهی افزایش یافت.

افرادی که در کشورهای توسعه‌یافته در محیط‌های سرپوشیده تحت کنترل دما زندگی می‌کنند، نسبت به افرادی که به عنوان کارگران یدی یا شکارچی در کشورهای در حال توسعه کار می‌کنند، گردش آب کمتری دارند.

محققان نتیجه گیری می کنند: دستور العمل های پزشکی بهبودیافته به دلیل رشد انفجاری جمعیت و تغییرات آب و هوایی که جهان در حال حاضر با آن مواجه است، اهمیت فزاینده ای دارد و بر میزان دسترسی به آب برای مصرف انسان تأثیر می گذارد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.