آیا برخورد شهاب سنگ های غول پیکر عامل ایجاد قاره ها است؟

تحقیقات New Curtin شواهدی قوی مبتنی برشکل گرفتن قاره ها بر اثر برخورد شهاب سنگهای غول پیکر را ارائه کرده است.

به گزارش تک ناک این بررسی نشان می‌دهد قاره‌های زمین در اثر برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر شکل گرفته‌اند. این برخوردها در یک و نیم میلیارد سال اول عمر 4.5 میلیارد ساله زمین رایج بوده است.

دکتر تیم جانسون، از دانشکده علوم زمین و سیاره‌شناسی کرتین، می‌گوید این ایده که قاره‌ها در ابتدا در مکان‌های برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر شکل گرفته‌اند، دهه‌ها بود که وجود داشت، اما تاکنون شواهد محکمی برای حمایت از این نظریه وجود نداشت.

دکتر جانسون گفت: «با بررسی کریستال‌های کوچک معدنی زیرکونیوم در سنگ‌های پیلبارا کراتون در استرالیای غربی، که نمایانگر بهترین بقایای پوسته باستانی زمین است، شواهدی از برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر پیدا کردیم.
«مطالعه ترکیب ایزوتوپ‌های اکسیژن در این بلورهای زیرکون یک فرآیند «بالا به پایین» را نشان داد که با ذوب سنگ‌های نزدیک سطح شروع می‌شود و مطابق با اثر زمین‌شناسی برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر به عمق بیشتری می‌رود.»

“تحقیقات ما اولین شواهد محکمی مبنی بر اینکه فرآیندهایی که در نهایت قاره‌ها را تشکیل می‌دهند با برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر، مشابه آنچه عامل انقراض دایناسورها هستند را ارائه می‌کند. اما این برخورد ها میلیاردها سال قبل از انقراض دایناسور ها رخ داده است.”

دکتر جانسون گفت:  درک شکل‌گیری و تکامل مداوم قاره‌های زمین با توجه به اینکه این خشکی‌ها میزبان اکثر زیست توده زمین، همه انسان‌ها و تقریباً تمام ذخایر معدنی مهم سیاره هستند، بسیار مهم است.

دکتر جانسون گفت: ” قاره‌ها میزبان فلزات حیاتی مانند لیتیوم، قلع و نیکل هستند مواد معدنی ای که برای فناوری‌های سبز در حال ظهور ضروری هستند.
فناوری های سبز یکی از راهکار های ضروری برای کاهش تغییرات آب و هوایی هستند.این ذخایر معدنی نتیجه نهایی فرآیندی است که به عنوان تمایز پوسته شناخته می شود، که با تشکیل اولین توده های خشکی آغاز شد. به نظر می‌رسد داده‌های مربوط به سایر مناطق پوسته قاره‌ای باستانی زمین، الگوهای مشابهی را نشان می‌دهند که در استرالیای غربی شناسایی شده‌اند.
ما می‌خواهیم یافته‌های خود را روی این سنگ‌های باستانی آزمایش کنیم تا ببینیم، همانطور که ما گمان می‌کنیم، مدل ما به طور گسترده‌تری قابل استفاده است یا خیر.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.