آیا زنان در به خاطر سپردن کلمات بهتر از مردان هستند؟

کتاب های درسی و برخی کتب علوم عامه ادعا می کنند که زنان در یافتن و به خاطر سپردن کلمات بهتر از مردان هستند، اما آیا این ادعا درست است؟

به گزارش تکناک، مارکو هیرنشتاین، استاد دانشگاه برگن، نروژ، می گوید : برتری زنان در طول زمان و چرخه عمر آنها ثابت است، اما همچنین این برتری نسبتاً کوچک است.

هیرنشتاین کنجکاو است که چگونه متغیرهای بیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی بر تفاوت‌های جنسیتی و در مهارت‌های شناختی و همچنین مکانیسم‌های زیربنایی مغز تأثیر می‌گذارند.

اما سوال اینجا است که آیا نتایج این مطالعه به بحث‌ بر سر این که چه کسی بهتر است پایان می‌دهد؟

هیرنشتاین می گوید: تاکنون تمرکز بیشتر روی توانایی‌ها بوده است که مردان در آن برتری دارند. با این حال، در سال های اخیر تمرکز بیشتر به سمت زنان معطوف شده است.

ما فکر می کردیم زنان بهتر هستند

منشأ این تفاوت‌های جنسیتی، طبیعت در مقابل پرورش و عواقب بالقوه این تفاوت‌ها موضوعی داغ در جامعه علمی و غیر علمی بوده است. آیا مردان و زنان استعدادهای متفاوتی برای مشاغل مختلف دارند؟

کتاب های درسی و کتب علوم عمومی نشان می دهد که زنان در جستجوی کلمات بهتر از مردان هستند. به عنوان مثال، هنگام شناسایی اسم هایی که با حرف “F” شروع می شوند یا کلماتی که در یک دسته بندی خاص قرار می گیرند، مانند میوه ها یا حیوانات. علاوه بر این، به عنوان یک “واقعیت” ثابت شده است که زنان در به خاطر سپردن کلمات بهتر هستند.

با این حال، نتایج واقعی بسیار متناقض‌تر از آن چیزی است که کتاب‌های درسی نشان می‌دهند. مطالعات دیگر یک برتری زنان را نشان می‌دهند، برخی مطالعات دیگر مزیت مردانه را گزارش می‌کنند و برخی اصلاً هیچ برتری را نشان نمی دهند.

بیشتر مهارت‌های فکری تفاوت‌هایی را در میانگین عملکرد بین زنان و مردان نشان نمی‌دهند یا تفاوت های بسیار ناچیزی را نشان میدهد. با این حال، زنان در انجام برخی از وظایف برتر هستند، در حالی که مردان به طور متوسط در برخی دیگربرتری دارند.

این ممکن است به نظر واضح باشد، اما هیرنشتاین و همکارانش به این نکته اشاره می‌کنند که چگونه یافته‌های آنها می‌تواند در تشخیص و مراقبت‌های پزشکی مفید باشد.

ارتباط حیاتی برای تشخیص زوال عقل

نتایج حداقل از دو جهت مرتبط هستند. اول، آنها کمک می کنند تا روشن شود که آیا برتری زنان واقعی است یا خیر. دوم، دانستن این تفاوت جنسیتی برای تفسیر نتایج ارزیابی‌های شناختی ، که در آن مهارت های ذهنی هم اغلب آزمایش می‌شوند، مهم است. به دلیل عملکرد پایه و میانگین بهتر آنها، دانستن اینکه زنان عموماً در این وظایف بهتر عمل می‌کنند، برای جلوگیری از عدم تشخیص در زنان ضروری است.

هیرنشتاین و همکارانش به اصطلاح یک “فراتحلیل” را انجام دادند. آنها داده های ترکیبی تمام Ph.D. پایان نامه ها، پایان نامه های کارشناسی ارشد و مطالعات منتشر شده در مجلات علمی که می توانستند پیدا کنند را بررسی کردند. این متا آنالیز بیش از  500 پارامتر اندازه گیری از بیش از 350هزار شرکت کننده را در بر می گرفت.

محققان دریافتند که زنان در واقع بهتر هستند. این برتری کوچک است اما در طول 50 سال گذشته و در طول عمر یک فرد ثابت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.