آیا مصرف کربوهیدرات برای سلامت قلب مضر است؟

ا یک مطالعه جدید در بریتانیا به این موضوع پرداخته است که آیا همه کربوهیدرات ها بر سلامت قلب و عروق تأثیر می‌گذارد یا خیر

در حالی که مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف کربوهیدرات و بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می دهد، اما یک مطالعه جدید در بریتانیا به این موضوع پرداخته است که آیا همه کربوهیدرات ها بر سلامت قلب و عروق تأثیر می‌گذارد یا خیر و متوجه شده اند که در این مورد کیفیت مهم‌تر از کمیت است.

به گزارش تکناک،CVD ها بیماری هایی هستند که بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری های قلبی عروقی سالانه جان 17.9 میلیون نفر را می گیرند.

تنگ شدن یا انسداد شریان های خون رسان به قلب (بیماری عروق کرونر)، سکته مغزی یا آنوریسم که بر جریان خون به مغز تأثیر می گذارد (بیماری عروق مغزی) و بیماری های عروق خونی در بازوها و پاها (بیماری عروق محیطی) همگی در زیر چتر CVD ها گنجانده می شوند.

عوامل خطرناک رفتاری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به خوبی شناخته شده است و شامل رژیم غذایی ناسالم و چاقی، عدم تحرک ، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل می شود. آزمایش های کنترل‌شده قبلی و مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که در مورد رژیم غذایی، میزان کربوهیدرات های مصرف‌شده بر سلامت قلب و عروق تأثیری ندارد.

کربوهیدرات ها بر اساس ترکیب شیمیایی طبقه بندی می شوند و شامل قندها می شوند. قندها نیز شامل دسته قندهای آزاد (یعنی توسط یک کارخانه، آشپز یا مصرف کننده اضافه شده) ، قندهای طبیعی (موجود در عسل، شربت ها، شهدها یا آب میوه های شیرین) و قندهای غیرآزاد (قندهای طبیعی موجود در میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی) می شود.

آژانس‌های بهداشت عمومی در سراسر جهان توصیه می‌کنند که مصرف قندهای آزاد را به منظور کاهش خطر افزایش وزن و پوسیدگی دندان محدود کنید. به عنوان مثال، سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) توصیه می کند که بزرگسالان روزانه بیش از 30 گرم  قند آزاد مصرف نکنند. برای اینکه بهتر متوجه شوید، 30 گرم معادل حدود هفت حبه قند است.

یک مطالعه جدید گسترده در بریتانیا ارتباط بین CVD ها و کیفیت کربوهیدرات های مصرفی را به جای کمیت آن ها مورد بررسی قرار داده است.

شرکت کنندگان با استفاده از یک ابزار ارزیابی آنلاین 24 ساعته رژیم غذایی، میزان مصرف 206 ماده غذایی و 32 نوشیدنی را تحت نظر گرفتند. در این آزمایش کربوهیدرات ها بر اساس نوع و منبع تقسیم شدند.

انواع کربوهیدرات ها شامل قندهای آزاد، قندهای غیرآزاد و فیبر بود. منابع کربوهیدرات ها ، نشاسته،  غلات تصفیه شده (شامل نان سفید، ماکارونی سفید و برنج، غلات، پیتزا، کراکر، کیک، شیرینی و دسر) و نشاسته سبوس دار (شامل دانه های قهوه ای و نان سبوس دار، ماکارونی سبوس دار و برنج قهوه ای، سبوس) بود.

همچنین در این آزمایش از شرکت کنندگان نمونه خون برای اندازه گیری میزان چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) گرفته شد و شرکت کنندگان سال ها تحت نظر قرار گرفتند تا محققان ببینند آیا آنها به CVD مبتلا شده اند یا خیر.

نتایج نشان داد که مصرف قندهای آزاد به طور کلی با بیماری های قلبی عروقی و به طور خاص با بیماری عروق کرونر و سکته به طور مثبت ارتباط مثبتی دارد. همچنین مصرف قند آزاد منجر به افزایش سطح چربی خون (تری گلیسیرید) شد. برعکس، دریافت فیبر بیشتر، منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شد.

مطابق با مطالعات قبلی، مطالعه انجام شده هیچ ارتباطی بین مقدار کربوهیدرات مصرفی و خطر ابتلا به CVD نشان نداد. در عوض، داده ها نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به نوع کربوهیدرات مصرفی، به ویژه مصرف قندهای آزاد بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.