آیا می توان روند پیری را معکوس کرد؟

پیری را نمی توان از بین برد و این یک واقعیت مرسوم است که اکثر مردم در سراسر جهان به آن اعتقاد دارند.

به گزارش تکناک، با این حال، یک مطالعه که اخیرا توسط دانشمندان آزمایشگاه بوستون انجام شد، نشان داد که بینایی و سلامت موش‌های نابینا، دوباره برگشته است.

در طی این تحقیق، موش‌ها همچنین عضلات سالم‌تر و مغز جوان‌تری پیدا کردند.در مقابل، این مطالعه همچنین نشان داد که در این آزمایش موش‌های جوان زودتر از موعد پیر شدند و نتایج سلامتی مخربی برای آن ها نمایان شد.

دانشمندان در یک مطالعه جدید در مورد روند پیری و ضد پیری به نتایج شگفت انگیزی دست یافته اند. در یک مطالعه که اخیرا برای اولین بار در مجله Cell منتشر شد،دانشمندان کلمه ای به نام “ساعت پیری”را توصیف کردند که می تواند پیری سلول های بدن را معکوس یا سرعت بخشد.

آزمایش‌های اخیر روی موش‌ها نشان داده است که پیری برگشت‌پذیر است و می‌توان آن را در زمان به جلو و عقب برد. به گفته دیوید سینکلر، نویسنده ارشد این مطالعه، بدن انسان یک نسخه پشتیبان از دوران جوانی خود دارد که می تواند به منظور بازسازی سلول های بدن فعال شود.

دیوید سینکلر استاد ژنتیک در موسسه بلاواتنیک در دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از مدیران مرکز تحقیقات زیست شناسی پیری پل اف گلن است.سینکلر گفت که این آسیب نیست که باعث پیری می شود، بلکه از دست دادن اطلاعات و از دست دادن توانایی سلول ها برای خواندن DNA اصلی خود است که باعث می شود آنها نتوانند به درستی عمل کنند و درنهایت پیر شوند.

تغییر مفهوم پیری

نتایج این مطالعه این باور رایج را که پیری ناشی از جهش های ژنتیکی است که DNA ما را ضعیف می کند، به چالش می کشد. همچنین، اعتقاد بر این است که سلول‌های آسیب‌دیده باعث می‌شوند بدن انسان با گذشت زمان از بین برود.اکنون دانشمندان بر این باورند که پیرشدن صرفاً از دست دادن اطلاعات است.پیری یعنی از دست دادن توانایی سلول های انسان برای خواندن DNA بدنشان.

این ناتوانی باعث می‌شود سلول‌ها فراموش کنند که چگونه باید کار کنند، همانطور که یک نرم‌افزار خراب بر روی یک رایانه مانع از عملکرد صحیح آن می‌شود. سینکلر در مصاحبه ای به CNN گفت که او این مسئله را “نظریه اطلاعاتی پیرشدن” می نامد.

این اساساً بدان معنی است که پیری بدون در نظر گرفتن سن یک فرآیند برگشت پذیر است.دانشمندان هنوز باید کشف کنند که چگونه می توان پیرشدن را به راحتی به جلو یا عقب برد. سینکلر در آزمایشی که روی موش ها انجام داد، بدون هیچ گونه جهش، پیر شدن را به سرعت پیش برد. هنگامی که دانشمندان ترکیبی از سلول های پوست انسان را به چشم موش های نابینا تزریق کردند، بسیاری از موش ها بینایی خود را به دست آوردند. دانشمندان علاوه بر بازگرداندن بینایی، مغز، بافت عضلانی و کلیه موش ها را با موفقیت به سطوح بسیار جوان تر بازگرداندند.

از دست دادن اطلاعات اپی ژنتیکی به عنوان علت پیری پستاندارانسلول
از دست دادن اطلاعات اپی ژنتیکی به عنوان علت پیری پستانداران سلول

دانشمندان در حال انجام تحقیقات عمیق تر برای درک اینکه آیا ممکن است پیر شدن در سلول ها بیش از یک بار معکوس شود یا خیر.در آزمایش دیگری، دانشمندان با استفاده از این دارو برای درمان آسم،حافظه موش ها را با موفقیت بازسازی کردند.

همچنان اخبار اخیر نشان داده است که چگونه دانشمندان ژن های موش ها را برای بهبود زندگی آنها برنامه ریزی مجدد کردند.

تغییرات اپی ژنتیک بر پیری تأثیر می گذارد

اپی ژنوم ها پروتئین ها و مواد شیمیایی هستند که به ژن ها اطلاع می دهند که چه کاری را کجا و چه زمانی را انجام دهند. به گفته موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی،اپی ژنوم ها می توانند ژن ها را روشن و خاموش کنند.

سینکلر می گوید: زمانی که توانایی سلول انسانی برای خواندن صحیح ژنوم فعال شود، بدن می تواند جوانی خود را بازسازی کند، حتی اگر در حال حاضر پیر شده باشد یا از بیماری رنج ببرد.این فرآیند تحت تأثیر آلودگی و رفتارهای انسانی مانند سیگار کشیدن، مصرف رژیم غذایی نامناسب یا کمبود مزمن خواب است.

سینکلر گفت که تیم او چندین بار با موفقیت سلول‌های موش را بازنشانی کرده است، که این مسئله نشان می‌دهد روندپیر شدن را می‌توان حتی بیش از یک بار معکوس کرد. تیم او در حال حاضر در حال آزمایش تنظیم مجدد ژنتیکی در پستانداران هستند. با این حال، تحقیقات بیشتری در آزمایشات ضد پیر شدن انسانی مورد نیاز است، و در صورت موفقیت آمیز بودن، باید برای تاییدیه گرفتن از دولت به تولید انبوه برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.